Vijftien jaar na hun laatste rally samen en twintig jaar na de eerste van vier overwinningen in de Condrozrally wisten Bruno Thiry en Stéphane Prévot hun reputatie alle eer aan te doen. Aan de oevers van de Maas zetten ze een meer dan degelijke prestatie neer. Bij zijn eerste wedstrijd aan het stuur van een R5-bolide veroverde Bruno Thiry een hele mooie vijfde plaats, na een zeer bewogen wedstrijd. Niet elk van de leden van de ‘Belgian Battle’ kwam er echter ongehavend uit.
De wegen van de Condroz waren door de regen van zaterdagnacht heel verraderlijk geworden en zouden bij het kwartet dat de kleuren van het Belgische filiaal van het Franse automerk verdedigde al snel een eerste slachtoffer eisen. In de eerste chronorit van zondag ging Yves Matton met zijn Citroën C4 WRC in de fout. De opgave was onvermijdelijk. Maar de baas van Citroën Racing bleef zich vragen stellen. “Ik vraag me nog altijd af wat er precies gebeurd is. Het was net alsof ik op het rechte stuk aan de handrem had getrokken. De achterkant van de wagen brak brutaal uit, en we begonnen tegen hoge snelheid te spinnen. De schade was niet enorm, maar door de klap was de schokdemper linksvoor door de motorkap geschoten. Een frustrerend einde van de rally, want een plaats bij de eerste vijf was zeker haalbaar geweest. Toch zullen enkele mooie tijden in de top-3 me bijblijven.”
Die eerste zondagse chronorit maakte ook een ander slachtoffer: Kevin Demaerschalk beschikte enkel over tweewielaandrijving. Gelukkig kon de jonge rijder uit Hoeilaart zijn weg verder zetten. “Met enkel achterwielaandrijving verloren we zowat anderhalve minuut. Gelukkig konden we het euvel op de verbinding herstellen, het probleem situeerde zich ter hoogte van de aandrijfas”, legde de rijder van Citroën Belux uit. “Het vervolg van de dag bleek een opeenvolging van goede tijden en kleine probleempjes. Zoals de motorkap die openvloog en me het zicht belemmerde. Jammer, want zo konden we geen twee chronoritten na elkaar zonder problemen afwerken. Als alles op onze wagen naar behoren functioneerde waren de goede tijden er wel en konden we dus op meer hopen dan onze uiteindelijke negende plaats.”
Na een eerste lastige dag kon François Duval als achtste aan de zondagetappe beginnen. Hij zette meteen de snelste tijd neer. Maar alle voordeel van die uitstekende start ging al bij de volgende klassementsproef helemaal verloren. “Tijdens de verbindingsrit had ik al snel door dat we een probleem met de alternator hadden. Om de batterij te sparen, in een poging toch in het servicepark te geraken, werkten we de volgende proef in veiligheidsmodus af, waardoor we zowat dertig seconden verloren. Jammer, want door op zondagochtend de afstellingen van het differentieel te wijzigen draaide de wagen niet slecht. Dat was ook onmiddellijk aan de tijden te merken. Ik had heel wat minder last van onderstuur dan op zaterdag.”
Het stond echter in de sterren geschreven dat deze editie niet die van François Duval zou worden. Iets na de assistentie halverwege de slotdag – Duval lag toen al zesde in de tussenstand – bleek de opgave onvermijdelijk. “Een schokdemper ging stuk en de olie liep op de baan. Het was te gevaarlijk om zo verder te rijden. Jammer, vooral omdat onze tijden een pak beter waren dan die van de eerste dag”, stelde de rijder uit Cul-des-Sarts.
Vier rijders aan de start. En twee aan de finish. Bruno Thiry, vijfde in de eindstand van deze Condrozrally, was uiteraard een gelukkig man: “Wat een rally! Ik wens echt Citroën van harte te bedanken, maar ook het team van Caren Burton. Onze wagen had geen enkel probleem en ik ben blij dat ik hen de auto zonder één krasje kan terugbezorgen. Nooit had ik gedacht op mijn leeftijd in de top-5 van deze rally te kunnen finishen. Reken echter niet op mij om over twintig jaar nog eens hetzelfde te doen! Deze Citroën DS3 R5 is echt een plezante auto. Uiteraard had ik wat tijd nodig om te kunnen beginnen begrijpen hoe er alles uit te halen. Dank ook aan Stéphane Lefebvre, die me wat heeft uitgelegd hoe ik deze R5 moest besturen. Alleen een beetje jammer dat ik zaterdag de weg moest openen, dat kostte me wat tijd. Voor het overige heb ik me ontzettend geamuseerd!”
Hoewel Citroën Belux de dubbel van vorig jaar – met Craig Breen en Stéphane Lefebvre – niet kon herhalen, blikken de verantwoordelijken van het project tevreden terug op de “Belgian Battle” die tijdens deze Condrozrally op poten werd gezet. Anouk Van Vliet, hoofd communicatie van Citroën Belux, was heel blij Bruno Thiry en Stéphane Prévot de kans te hebben gegeven vast te laten stellen dat ze nog altijd bij de meest populaire rallyrijders van het land horen. “De massa fans voor onze servicetent was bij elke terugkeer van onze rijders heel indrukwekkend te noemen! Hoewel niet elk van onze vier rijders de nodige meeval had, hebben ze toch nog maar eens de competitiviteit van de Citroën-producten kunnen aantonen. En met ware referenties als teammaats heeft Kevin Demaerschalk in deze rally bewezen echt heel snel te zijn. Bruno en Stéphane hebben een schitterende prestatie afgeleverd, en hebben bewezen nog niets van hun talent te hebben ingeboet. We zijn heel blij dat we er toe hebben kunnen bijdragen om van deze Condrozrally een heel populair evenement te maken, zowel langs de chronoritten als in het assistentiepark aan de oevers van de Maas.”
Bron: pb citroen belux
Foto’s: V. Lannoo