Frédéric Miclotte mocht als Master het parcours van de 50ste TAC Rally openen, maar lang kon hij daar niet van genieten. Na een paar kilometer liet de Skoda-rijder zich verrassen. “Ik dook een fractie te snel in een snelle rechtse, waarbij het voorwiel aan de rand van het asfalt haakte, waardoor de wagen rond ging. Daarbij raakte het andere voorwiel een duiker. Het wiel was afgebroken en een noodreparatie bleek niet voldoende sterk om nog drie proeven te rijden voor de volgende service,” aldus een ontgoochelde Fred Miclotte.
Tim Van Parijs ging uitstekend van start met een 3de tijd, voor regerend kampioen Cédric Cherain. Van Parijs zou wel moeten buigen voor Cherain, maar niet voor Patrick Snijers, die de openingsronde als tweede Master kon afsluiten, maar daarna zijn Porsche definitief aan de kant zette. “Het stuurhuis is stuk. We hebben al een paar proeven met speling op de voortrein afgewerkt, maar het is te gevaarlijk om verder te rijden,” vertelde 7-voudig Belgisch kampioen Patrick Snijers.
Vooraan bleef Tim Van Parijs toptijden rijden, met een vijfde plaats algemeen als onverhoopt resultaat. “Daar ben ik op mijn leeftijd heel blij mee. Het was maanden geleden dat ik nog met de Porsche gereden had, maar dat verleer je niet. Het gevoel zat meteen goed. Ik had me voorgenomen om twee proeven te kijken of we vooraan mee zouden kunnen. Was dat niet het geval, dan zou ik voor het spektakel rijden. Maar, dat bleek niet nodig, want we waren nog verrassend competitief. Dat had ik zelf niet verwacht,” lachte Tim Van Parijs tevreden.
Bert Coene leek tweede te worden, maar de Ford-rijder schoof op de laatste proef van de baan. Ook Philip Lommers liet de tweede plaats door de vingers glippen door een foute bandenkeuze in de slotronde. Zo ging de tweede plaats naar Franky Boulat, tevens winnaar in de MATS Performance M-Cup. “De oude kan het nog,” genoot Franky van de winst, na een wedstrijd die slecht begon. “In de eerst lus had ik zelf ook een foute bandenkeuze gemaakt. Met een te zachte compound, vond ik gewoon geen grip omdat het asfalt wat warmer was dan ik verwacht had.”
Paul Lietaer, overtuigend winnaar in Historic, werd een zoveelste demonstratie van zijn stuurmanskunst derde bij de Masters. “Ik heb me wel geamuseerd vandaag,” vertelde Paul Lietaer. “Ik had in Historic geen concurrentie, maar bij de BMW’s vond ik wel een paar speelkameraden. Maar, met 270 pk in mijn Escort kan ik natuurlijk ook niet toveren tegen de 400 pk van die M3’s.”
Jochen Claerhout werd mooi vierde bij de Masters, voor Henri Schmelcher, die eindelijk nog eens droog asfalt voor de wielen van zijn Porsche kreeg. Sascha Oosterlinck sloot de wedstrijd af als 6de Master, voor Chris Dobbelaere, winnaar in de Histo Cup, Patrick Van de Putte en Dany Claesen.
Jeroen Catelin foutloos naar de zege
Het was al een tijdje geleden dat we Jeroen Catelin nog in actie gezien hadden. De Clio-rijder kwam vorig seizoen immers enkel in Ieper aan de start. Gelet op zijn ervaring in Tielt ging hij als favoriet van start in de BRC Trophy en samen met Jeffrey Vandenbussche maakte hij zijn favorietenrol ook waar.
“Het was in het begin even schrikken op het gladde asfalt. Het voelde nog gladder aan dan we gedacht hadden. Voor het overige hebben we een mooie rally gereden zonder overdreven risico’s te nemen,” vertelde winnaar Jeroen Catelin.
Loris Nuyts, genavigeerd door Guy Burniat, werd tweede in zijn Clio Rally5. “Wat een parcours! Het was mijn eerste keer hier en ik was verrast dat het asfalt zo glad was. In de eerste ronde kozen we voor zachte Michelins, wat misschien ook niet ideaal was. Het belangrijkste was om op de baan te blijven en de punten in de Trophy mee naar Florennes te nemen,” aldus Loris Nuyts, die vanaf de volgende wedstrijd met een Peugeot 208 Rally4 zal rijden.
De derde plaats in de BRC Trophy ging naar Wim Louage met zijn Ford Fiesta.
Stefaan T’joens laat geen steken vallen
Stefaan T’joens begon niet in de beste omstandigheden aan de 50ste TAC Rally. Enkele gebroken ribben waren nog niet helemaal hersteld, maar de Clio-rijder verbeet de pijn en hield het hoofd koel toen Jony Van de Walle in de eerste ronde sneller bleek met zijn gekende Opel Astra GSi. De Tieltenaar moest echter na de eerste ronde opgeven met een gebroken aandrijfas.
Vanaf dat moment was het enkel nog overleven en uitrijden voor Stefaan T’joens, die opnieuw de maximale punten scoorde in de 2WD Trophy.
De tweede plaats ging naar Lieven Brulez in zijn originele en vooral budgetvriendelijke en betrouwbare Toyota Corolla. “Een wagen met meer dan 40,000 wedstrijdkilometers op de teller die ons nog nooit in de steek heeft gelaten,” vertelde Lieven Brulez. “Vandaag hebben we ons weer goed geamuseerd. Het was trouwens de eerste keer dat ik in het BRC genavigeerd werd door mijn dochter Florien. Ze heeft het prima gedaan!”



Bron: pb BRC Media
Foto’s: pb BRC Media
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257