Tot de monumenten van de Belgische autosport behoort zonder meer de ‘Douze Heures de Huy’, een wedstrijd die haar gloriedagen kende tussen 1954 en 1969. Het unieke element van deze competitie was dat de rijders alleen aan boord van hun voertuig waren, dus met andere woorden ze tegelijkertijd én rijder én corijder waren. Dat op zich vereiste al een specifieke benadering van de proef. Jacky Ickx, Olivier Gendebien, Willy Mairesse en andere, waaronder Gilberte Thirion, beheersten de kunst van deze proef. Thirion was de eerste winnaar en dat met een Porsche 356.
Destijds was de organisator de sectie ‘Huy’ van de Motor Union de Liège, maar ondertussen nam de Royal Automobile Club of Belgium (RACB) de rechten in handen. In 2014 gaf de federatie de rechten dan weer aan de Motor Club de Huy door. Kort samengevat, een nieuwe organiserende ploeg heeft de Douze Heures de Huy weer in het leven geroepen, voor wagens van voor 1976 en dat kan zoals het vroeger was, solo, maar ook duo’s (categorie Twin) kunnen vandaag van start gaan.
Het seizoen voor de historische wagens is uiteraard al begonnen en in Hoei werkt men er hard aan om van deze editie een topuitgave te maken. De activiteiten gaan van start op vrijdag 13 mei, met de technische en administratieve controles, in de loop van de vooravond op de Place Verte in Hoei en in de ateliers van ‘MY Vintage’. De sportieve activiteit vindt plaats op zaterdag 14 mei, met de drie schitterende lussen die de Douze Heures de Huy rijk zijn. De start wordt gegeven om 8 uur ’s morgens, op de Avenue des Ardennes, en na iedere lus passeren de wagens op de Grote Markt van de stad aan de Maas, waar bij lekker lenteweer de terrassen goed gevuld zullen zijn. Rond de klok van 20u00 zullen we dan de winnaar kennen.
Wat het parcours betreft, daarvoor richten we ons grotendeels op de Condroz, een streek die door de (autosport)liefhebbers zonder meer gewaardeerd wordt. Iedere lus is 135 kilometer lang, met 10 regularity proeven en ongeveer 75 plaatsen waar de tijd met het Tripy-systeem zal gecontroleerd worden. Zo loopt alles in sportieve banen.
Hoewel de proef openstaat voor duo’s en solorijders, zal de officiële winnaar van de Douze Heures de Huy 2016 uit de categorie ‘Solo’ komen. Uiteraard is dat uit respect voor de geschiedenis van de wedstrijd. Maar de traditie wordt ook op andere manieren gerespecteerd, want de CH (tijdscontroles) vinden plaats in de lokale cafés.
Het parcours van de editie 2016 zal 15 dagen voor de proef bekend gemaakt worden, waardoor de deelnemers zich kunnen concentreren op het aspect regelmaat.
Op sportief vlak kennen we al enkele grote namen: zo is er om te beginnen Yves Noelanders! Hij won de proef sinds de wedergeboorte al driemaal! Met zijn prachtige Volvo PV544 is de uittredende winnaar één van de favorieten voor dit jaar. De andere podiumplaatsen gingen vorig jaar naar Jérôme Guilmain en Yves Deflandre, en dus kunnen we ons de vraag stellen of ook zij weer in goede vorm zullen zijn. In de categorie ‘Twin’, die met de duo’s, gaan we op zoek naar een opvolger voor Michel Hermans en Daniel Pigeolet, winnaars vorig jaar met een zeer mooie Alfa Romeo Giulietta Sprint.
Meer inlichtingen vindt u op site van de 12 Heures de Huy (www.motorclub-huy.be ou www.12h-huy.be), waar u onder meer het reglement 2016 kan lezen. Ook het inschrijvingsformulier vindt u er terug. Nog twee maanden scheiden ons van deze mooie en prestigieuze proef, en de in die tijd zal de Motor Club de Huy u zeker nog meer nieuws bezorgen…
Bron: pb motorclub de huy
Foto: pb motorclub de huy