Algemene tevredenheid bij Autostal Groeninghe. Logisch toch want de organisator van de 6 Uren van Kortrijk zag een mooie rally, met niet al teveel vertraging (zeker gezien het gigantische deelnemersveld) en enkele zeer goed onthaalde winnaars. “Enof we tevreden zijn”, lanceerde persverantwoordelijke Sandro Delaere. “Dit was een tweedaags rallyfeest in Kortrijk.” Een betere samenvatting was er nauwelijks te vinden want voor een regionale rally boert Kortrijk goed… zeer goed!
Eerst en vooral de winnaars. Belgisch kampioen Vincent Verschueren ging als eerste leider de nacht in op zaterdag,
na de korte showproef op Moeskroen. Hij zou deze leiding nooit meer afstaan. Een makkelijke overwinning?
Niet echt helemaal. Er was bijvoorbeeld de dreiging van de Ford Fiesta WRC van oud-winnaar Didier Dusquesne, maar de streekrijder ging al vroeg op zondag in de fout en diende de handdoek te gooien. Bernd Casier dan en de Ford Fiesta R5. De Deerlijkenaar, quasi een Kortrijkzaan dus, speelde een thuiswedstrijd en was zoals steeds goed in vorm en snel maar bij de tweede passage op Tombroek weigerde de wagen na de finish te starten. Opgave dus. Daarna was er nog weinig dat de
zege van Verschueren in de weg kon staan. De Zingemnaar controleerde meesterlijk en won voor de derde keer in Kortrijk inclusief één historic zege. “Het was zaak van berekende risico’s te nemen en geen fouten te maken”, aldus Verschueren. Thomas Vauterin (Peugeot 208 R5) eindigde heel knap tweede. Mooi voor de jonge WestVlaming, afkomstig van Bissegem en dus een thuisrijder! Achter hem speelde zich een mooie strijd af voor de derde en laatste podiumplaats. Uiteindelijk hield Melissa Debackere (Skoda Fabia R5) haar ad interim merkgenoot Paul Lietaer achter zich.
Bij de historics stond er geen maat op nieuwbakken Belgisch kampioen Historics Robin Maes en zijn BMW M3. Hij haalde het voor een ijzersterk rijdende Jeroen Van Wanseele (Ford Escort MKII) die meteen ook de winnaar is in de Pinto Cup. Danny Kerckhof (BMW E21) werd derde en daarmee komen we aan de eigenlijke “regionale” inzet van deze wedstrijd. Want binnen de VAS regionale competitie moest nog de titel bij de Historics worden toegekend. Het ging tussen Bram Fonteyne op de Volvo 240 en Kerckhof. “De beste heeft het vandaag gehaald”, moest Bram, uiteindelijk 6de, toegeven. Danny Kerckhof en Kristof Dejonghe werden geëerd als de nieuwe VAS Historic kampioenen.
“Het werd hard trappen van bij het begin. Heel de zondag reed ik full attack”, vertelde Danny Kerckhof. Zijn copiloot
probeerde bij meerdere gelegenheden het tempo van de Roeselarenaar te temperen. Hij stond immers voor Fonteyne en dat was voldoende. “Als er geen anderen tussen ons hadden ingezeten, dan had ik het misschien niet gehaald”, bekende Danny nog. “Bram heeft hard gereden, hij heeft een fantastisch seizoen gehad en ik moet zeggen dat we aan deze strijd een echte goede vriend hebben overgehouden. In Zuid-Limburg was hij de beste, vandaag was het dan onze beurt.”
Het VAS-rallykampioenschap sluit nu even zijn deuren, maar zeer lang dienen we niet te wachten tot het nieuwe
seizoen 2018. Midden maart zullen de meeste teams opnieuw aan de start staan op de rallysprint van Moorslede.
Top 10
1. Verschueren-Hostens Skoda Fabia R5 01:03:15,8 Winnaar Divisie 3
2. Vauterin-Tanghe Peugeot 208 R5 T16 +02:02,6
3. Debackere-Cokelaere Skoda Fabia R5 +02:17,3
4. Lietaer-Feys Skoda Fabia WRC +02:36,8
5. Vanden Abeele-Van quickenborne Ford Fiesta R5 +02:41,0
6. Abbring-Claerhout Porsche GT3 +02:58,1
7. Becaert-Beernaert Skoda Fabia R5 +03:30,4
8. Van Parijs-Heyndrickx Porsche GT3 +03:38,0
9. Coene-De Duytsche Mitsubishi Lancer EVO 10 +04:29,2
10. Delplace-Bruneel Skoda Octavia WRC +04:34,7
16. Maes-Cuvelier BMW E30 M3 +06:21,3 Winnaar Divise 5
21. Van Wanseele-Durie Ford Escort +08:09,7 Winnaar Divisie 4
48. Vansteenkiste-Valcke Citroen Saxo +12:42,2 Winnaar Divisie 1-2
Bekijk ons album via deze link
Bron: pb vas dynamiek
Foto’s: V. Lannoo