Opschudding in de Rally van Haspengouw na de tweede ronde van 4 klassementsproeven. Vincent Verschueren vergrootte met 4 snelste tijden op rij zijn voorsprong in het algemeen klassement en leek op weg naar de overwinning, maar de sportcommissarissen gaven de leider in de wedstrijd een halve minuut straftijd wegens het afsnijden van een haarspeld op de derde proef in Heers. Daardoor gaat Kris Princen als leider, met 3″5 voorsprong, de slotronde in.
“Ik heb die haarspeld niet bewust afgesneden. De linten waren los gewaaid en wapperden over de weg. Daardoor was ik verward en dacht ik dat ik vroeger moest insturen, zoals de situatie vorig jaar was. Omdat ik mijn remzone op de haarspeld had afgestemd, remde ik te laat en verloor ik in feite nog tijd. Het heeft me geen voordeel opgeleverd…,” aldus Vincent Verschueren. “Maar, als ik mijn tempo blijf rijden, dan komt het wel goed.”
Kris Princen was vooral aangeslagen dat hij de tijden van de leider niet kon evenaren: “Ik kan echt geen seconden meer winnen. De proeven die ik reed waren goed, dus ik weet niet waar ik nog tijd kan winnen.”
Guillaume de Mevius blijft heel keurig op de derde plaats met de Peugeot 208 T16, al vond de rijder uit Namen dat zijn tweede lus minder goed was. “Ik tikte het decor aan met het achterwiel en we wisten niet of er iets kapot was. Daarom was ik in Heers wat te voorzichtig.”
Ook zonder achtervleugel bleef Marc Timmers op de vierde plaats met de Subaru Impreza WRC S10, voor Steve Matterne, die heel tevreden was over zijn eerste kennismaking met de Skoda Fabia R5: “Deze Fabia R5 is een fantastische wagen. De remmen zijn indrukwekkend. Het is ook mijn eerste keer met een echte topwagen met een sequentiële versnellingsbak. Een Top 5 stemt me zeker tevreden.”
Jonas Langenakens staat stevig op de 6de plaats met zijn Mitsubishi Lancer EvoX, voor Sébastien Bedoret, die steeds beter zijn draai vindt in de Peugeot 208 T16 van Pevatec. Robin Maes beleefde een hachelijk moment toen hij de controle over zijn Skoda verloor op een jump: “We gingen aan hoge snelheid van de baan, maar gelukkig zonder iets te raken…”
Mats Van den Brand blijft leider in de M Cup, ondanks een kokende motor voor de start van de 7de proef. Daarbij verbrandde de jonge Nederlander wel zijn handen in een poging koud water toe te voegen. Van den Brand staat 9de, voor de leider in Historic, Paul Lietaer met zijn snelle Subaru Legacy RS. In Historic volgen de Porsches van Glenn Janssens en Patrick Mylleville op de tweede en derde plaats. In de M Cup zijn Franky Boulat en Kurt Braeckevelt voorlopig zeker van een podiumplaats.
Ondanks een lekkende koppeling, blijft Niels Reynvoet leider bij de Juniors, voor Thibaud Mazuin en Stijn Pacolet.
Bron: pb brc
Foto: V . Lannoo