Onder de hoede van de Royal Motor Club de Huy, werden de Douze Heures de Huy zaterdag 14 mei een echt succes, voor uiteraard de deelnemers in de categorie ‘solo’, maar ook voor de teams in de meer traditionele categorie ‘Twin’. Maar zoals de traditie het wil zijn het de heren en dames die het solo doen, die bovenaan de affiche mogen pronken.
De hamvraag bij de start om 8 uur ’s morgens was uiteraard: wie gaat de drievoudige winnaar, Yves Noelanders, van een vierde zege houden? Hij reed uitzonderlijk met een Ford Escort MK1 en hij was meer dan ooit van plan zijn huid duur te verkopen. Claude Ninane, met een andere Escort MK1, zette druk, net als even later ook Jérôme Guilmain in zijn originele Ford Anglia. Zoals de traditie het echter nog wil, wordt regularity vaak op de seconde beslist en de zege was uiteindelijk voor Noelanders met 1,34 punt bonus op Guilmain. Noelanders pakte zo zijn vierde opeenvolgende zege. Maar ditmaal wankelde zijn troon…
Winnaar van de Klasse 2, Guilmain stond verdiend als tweede op het eindpodium, samen met de laureaat van de Klasse 1, Claude Ninane, die op zijn beurt tegen een achterstand van 33,39 punten aankeek. Nog een kanshebber op de zege, Didier Gathy (Porsche 911), maakte één fout, die hem 120 punten kostte, wat hem liet eindigen op de 4de rang in Solo. Hij won wel in de ‘Challenge Vittel’, als herinnering aan de gelijknamige rijder die de Douze Heures de Huy van 1966 het leven liet. Deze challenge beloont de beste rijder in de RT’s van Poudrerie de Clermont.
De ereplaatsen waren voor Stoffel Mulier (Volvo 123 GT), Jean-Pierre Damoiseaux (Lotus Elan), Michel Dartevelle (VW Golf GTI), Guy Peigneux (MG B), Jean-Claude Kauffman (Volvo 144) en Thierry Plasch (Triumph TR3), terwijl andere deelnemers echt pech kenden, zoals Robert Rorife, die Yves Noelanders met zijn Volvo 121 ook het vuur aan de schenen wilde leggen. Hij beschadigde een schokbreker toen hij plaats wilde maken voor een buurtbewoner! Andere opgevers waren Francis Truillet (MG B GT V8), Henri Ubags (NSU 1000 TT) en Pat Lambert (Moretti 850 S).
Wat betreft de mensen die het in duo deden, kunnen we zonder meer ook van een mooie strijd spreken. Verschillende leiders wisselden zich aan de oevers van de Maas in Hoei af. Uiteindelijk wonnen Jean-Jacques Martens en Aswin Pyck (Volvo PV544) met 15,98 punten voor Benoît Lohisse en Jérôme Bestgen (MG B GT). Jean-Louis Braibant en Valérie Messere (BMW 1602), het eerste gemengde duo, werd derde. André Claesen en Jean-Pierre Halleux (Volvo 122) werden vierde op… 0,06 punt van het podium!
Pascal Van de Moortel en Jean-Louis Hottelet (Mini Cooper S), Guy Moerenhout en Filip De Munck (Fiat Abarth Record Monza), Jean-Paul Diet en Patrick Abrams (Ford Escort)… volgden in de uitslag. Minder geluk was er voor Michel Hermans en Thierry Francotte (Alfa Romeo 1300 GT), de enige die in ‘Twin’ moesten opgeven.
De deelnemers waren het er over eens tijdens de prijsuitreiking: dit was opnieuw een geslaagde editie van de Douze Heures de Huy. De Royal Motor Club de Huy zal zijn werk voor solo en duo-deelnemers verder zetten om zo de meest opvallende proef op de kalender te blijven.
Bron: pb 12 uren van huy
Foto’s: pb 12 uren van huy – jean-marc pitz