De verhuizing van de automobielclub van Namen vanuit het centrum van Jambes naar een nieuw pand in Beez, gebeurde in het laatste kwartaal van 2019, doch veroorzaakte geen enkele vertraging bij de voorbereiding van hun belangrijkste evenement, de Rally van Wallonië.
In feite zijn Etienne Lerson en zijn ploeg er in geslaagd om zelfs nog beter te doen dan de vorige jaren, toen het parkoers (en al de rest) pas voorgesteld werden vanaf februari : “We hadden niet verwacht om zo snel klaar te zijn”aldus de verraste Naamse voorzitter. “Want, naast onze verhuizing en de eindejaarsfeesten waren er ook tal van veranderingen aan het parkoers. Net zoals voorheen verliep de medewerking met de gemeenten evenwel vlot en daarvoor wil ik ze dan ook nogmaals bedanken voor de duurzame samenwerking. Slechts één gemeente verkoos het om zich te onthouden, terwijl een andere wenste om deze rally voor het eerst op hun grondgebied te verwelkomen !”
Die uitnodiging konden we uiteraard niet laten liggen, al leidde dat tot een serieuze herschikking van de lay-out van de Naamse klassieker. Uiteraard was het noodzakelijk om deze nieuwe proef zo goed mogelijk te integreren in het geheel maar er tevens ook voor te zorgen dat we de lokale clubs, die de standjes op het parkoers verzorgen, niet zouden schaden. Verder moesten we natuurlijk ook de wettelijke verplichtingen, zoals de autonomie van de voertuigen respecteren en bovendien wilden we van deze gelegenheid gebruik maken om tevens een geste te doen voor onze planeet. Deze verantwoorde en bewuste keuze realiseren we door de verbindingskilometers en dus ook de totale afstand van de deelnemers te verminderen.
In feite werd quasi het ganse verloop van de wedstrijd herzien. Natuurlijk blijft deze rally trouw aan de uitzonderlijke traditie om vrijdagavond te openen met een dubbele passage op de Citadel, maar nadien verandert alles. Zaterdag en zondag bestaan de etappes telkens uit lussen van vier verschillende proeven, die in één keer zonder terugkeer naar Jambes (of tanken) afgewerkt worden ! “Dit zal het tempo van de rally aanzienlijk verhogen, waardoor we tegemoet komen aan de wensen van het gros van de deelnemers. Die bevestiging kwam er onlangs na een zeer constructieve overlegvergadering met piloten, tuners en vertegenwoordigers van de gespecialiseerde pers. “
Als we binnenkort het parkoers in detail voorstellen, zal u merken dat de lange proef van Mohiville (23 km) gehandhaafd blijft, dat de speciale show-proef in Naninne (u weet wel de kp met de beroemde rotonde waar de rijders in WRC-stijl zullen passeren terwijl ASAF er opnieuw hun splitchrono zal meten) op zaterdag zal doorgaan en… dat de totaal nieuwe proef zal plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten Eghezée en Fernelmont. Kortom een vernieuwd menu dat ook de toeschouwers en de volgers zou moeten bevallen.
Tot slot willen we nog vermelden dat de test-kp (die sedert 2017 officieel deel uitmaakt van de wedstrijd maar men niet mag verwarren met een shakedown) opnieuw op het programma staat. Verder hebben we ook aandacht voor de inplanting van het servi-park in het centrum van Jambes, waar onze aandacht zich zowel richt naar het ontlasten van de bewoners als de optimalisatie van het doorgaand verkeer. “Elke dag worden de avenue du Bourgmestre Jean Materne en de avenue du Gouverneur Bovesse gebruikt door duizenden voertuigen. Tijdens het rallyweekend is dit evenwel beperkt tot zes passages per dag van slechts 100 auto’s !”
Bron: pb automobile club namur
Foto: V. Lannoo & D. van Malsen