Na een tweede rustigere ronde
Door de stralende zon en barkoude wind, droogden de baantjes in Haspengouw op en was het parcours minder verraderlijk dan in de 1ste ronde. Met beter geschikte banden, trok Kevin Abbring in de aanval. Hij reed twee snelste tijden.
“Maar, het lukte me niet op de volgende twee proeven, die nochtans bochtiger zijn en waar ik het verschil had moeten maken,” betreurt de Nederlander. “De grip kan blijkbaar nog beter.”
Op die twee proeven reed Kris Princen telkens de snelste tijd, waardoor hij zijn voorsprong kon uitbouwen tot 21″7.
“Nu begrijp ik waarom het zo moeilijk was voor ons de vorige twee jaar,” vertelde Kris. “Met de Fabia R5, is het niet nodig om risico’s te nemen om vooraan mee te draaien.”
Zelfs zonder scratch, blijft Vincent Verschueren heel dicht bij de twee tenoren. Hij blijft tweede met 2″4 bonus, zelfs na het verbeteren van een foute chrono van Abbring op KP 3.
Bert Cornelis en Guino Kenis staan afgetekend op de 4de en de 5de plaats. In plaats van hen te komen bedreigen, moest Polle Geusens opgeven. De koppakking van zijn Fiesta R5 gaf de geest. Melissa Debackere had meer geluk. Na haar schuiver in de eerste ronde, bleef ze deze keer foutloos, waardoor ze op kon rukken naar de 6de plaats voor Franky Boulat, nog steeds autoritair leider in de M Cup.
Een rechtzetting van een foute chrono bracht Bastien Rouard op de voorgrond, ondanks het feit dat hij veel tijd verloor door problemen met de versnellingsbak in de eerste ronde. Hij rukte in de tweede ronde van de 9de plaats op naar de 8ste stek.
De strijd bij de voortrekkers is erg boeiend, want Rouard, Christophe Verstaen (die niet voluit kon gaan door een kapotte schokdemper) en Guillaume de Mevius, die de leidersplaats in het Junior BRC veilig stelde, staan binnen 16 seconden.
Het snelle trio staat voor de Mitsubishi van Steve Vanbellingen, zelf gevolgd door de snelsten in Historic, aangevoerd door Gunther Monnens (Escort RS). Stefaan Prinzie werd gehinderd door een kapotte versnellingspook op zijn Opel Ascona 400. Robin Maes rukte op naar de tweede plaats in Historic, terwijl Dany Kerckhof op zijn beurt Prinzie kwam bedreigen met een andere BMW M3.
In het Junior BRC nam Jelle Vermeire de maat van Stijn Pacolet. Pierre Vauterin volgt als vierde op een kleine afstand. Andy Dewallef bleef trouwens wel in koers met zijn Opel Adam R2, nadat hij een lekke leiding kon vervangen in plaats van een kapotte radiator.
Bron: pb brc
Foto: V. Lannoo