Twee dagen lang werd er op hoog niveau gestreden voor de podiumplaatsen in de Ardeca Ypres Rally. Uiteindelijk was het niet 11-voudig winnaar, recordhouder en vroegere WK-fabrieksrijder Freddy Loix die mee op het podium mocht met de vroegere WRC-rijders Stéphane Lefebvre en Hayden Paddon, maar wel voormalig F1-coureur Jos Verstappen, de leider in het Belgisch kampioenschap. Vier jaar geleden zette Jos Verstappen zijn eerste stappen in de rallysport. Na twee opgaves in Ieper, stond hij deze keer mee op het podium, na een erg sterke wedstrijd.
“Toen ik vier jaar geleden begon in de rallysport, had ik niet gedacht dat ik ooit in Ieper op het podium zou staan tussen deze professionals uit het Wereldkampioenschap. Hier ben ik wel trots op. We hebben dit weekend, nadat we de remproblemen opgelost hadden, een heel hoog niveau gehaald. Ook al in de qualifying trouwens,” vertelde Verstappen, die in het kampioenschap voor de vijfde keer de volle buit scoorde.
Freddy Loix was tot zaterdagmiddag in strijd met Verstappen voor de derde plaats, tot de recordhouder lek reed, waardoor hij 8ste zou worden. “Ik ben trots op de snelheid die we hadden. We deden echt mee voor de winst, maar die lekke band verknalde het resultaat. Het gebeurde in een remzone aan 60 km/h, gewoon door een gat in de weg. Brute pech,” aldus Loix.
Patrick Snijers, die mocht proeven van de nieuwe Porsche 992 Rally GT, eindigde op de 15de plaats, op 0″1 van zijn poulain Jonas Dewilde. Snijers was onder de indruk van de chrono’s die Dani Sordo en Cédric Cherain uit de nieuwe Porsche konden halen. “Ik heb de 992 nog niet helemaal onder de knie. Het vermogen is enorm en de snelheden die je kan halen ook, maar het is wennen aan het rijden met tractiecontrole.”
Tim Van Parijs eindigde op de vierde plaats bij de Masters na een, naar eigen zeggen, mindere dag waarin hij een aantal kleine foutjes maakte. Paul Lietaer bekroonde zijn 68ste verjaardag met een vijfde plaats bij de Masters in zijn nieuwe Subaru Impreza WRC. “Ik ben tevreden met het behaalde resultaat. De auto presteerde weer uitstekend, al staat de elektronica nog niet helemaal op punt. Ik heb me geamuseerd!”
Dat deden ook Richard Pex, die de proeven in Ieper ontdekte en blij was dat hij Wervik als voorbereiding had gereden, en Bert Coene. Glenn Janssens bracht een tweede 992 Rally GT aan de start in de Trafiroad-kleuren voor Dani Sordo, die indruk maakte. Bij Janssens zelf zat het vertrouwen in de schoenen na zijn sortie in de Rally van Wervik twee weken geleden.
De Rally3-piloten Dominique Bruyneel en Jochen Claerhout sloten de Top 10 bij de Masters af, voor Xavier Dekeyser die vrijdagavond anderhalve minuut in een greppel lag met zijn Clio Rally3.
Joachim Dequeker debuteert met winst in de BRC Trophy
In de BRC Trophy nam Lény Cols zoals verwacht de beste start in Ieper, waar hij het parcours ontdekte. Vrijdagavond zette de leider in de BRC Trophy 7 snelste tijden op de tabellen op 8 proeven. Op de slotproef van de openingsdag in Langemark zette Catelin een scratch op de tabellen, 0″7 voor Cols, die met 1’03” voorsprong aan de slotdag begon.
Op de proef van Zillebeke, de laatste van de eerste zaterdaglus, ging de leider echter in de fout. Lény sneed een bocht te scherp aan en de Clio werd in de greppel getrokken aan de binnenkant. Onmogelijk om uit de greppel te komen.
Jeroen Catelin had op KP 3 Reninge vrijdagavond al 2’39” v verloren door een lekke band. De leidersplaats werd door Joachim Dequeker overgenomen. De piloot uit Poperinge, die vorig jaar in D2 debuteerde in Ieper, liet de kans niet liggen om de maximale premie te pakken in de BRC Trophy.
“We hebben een perfect weekend beleefd. Wat een geweldige sfeer op de Markt. Het was geweldig om voor zoveel toeschouwers te rijden in eigen streek. We wonnen onze klasse en de BRC Trophy, wat een heel aangename verrassing was,” vertelde Dequeker na de finish.
Jeroen Catelin kwam nog terug tot 39″. De derde plaats ging naar Alexander Derez.
Stefaan Tjoens vergroot zijn voorsprong
In de 2WD Trophy werd het een afvallingswedstrijd. het spreekwoord, “de laatsten zullen de eersten zijn” kreeg een bijzondere betekenis, want na een vroege opgave en een herstart, leken de kansen op winst verkeken voor Stefaan T’joens. Een kwartier achterstand leek niet te overbruggen, maar toen de mechaniek van de Clio RS van Christiaan Spelmans de Limburger in de steek liet, ging de overwinning alsnog naar de leider in de 2WD Trophy.
Nochtans moest hij op de derde proef al opgeven door een afgebroken gaskabel. “Gelukkig konden we ons verhelpen met een schoenveter om naar Ieper te rijden. En zie, nu halen we hier nog de volle puntenbuit binnen. En zo heb ik vandaag zowel op de laatste als op de eerste plaats gestaan.”
Christiaan Spelmans, lange tijd leider in de 2WD Trophy en met een ruime voorsprong op weg naar de zege, moest zijn Renault Clio nog aan de kant plaatsen met pech, terwijl eerder al Valentin Dozot en Patrick Gaethofs de handdoek hadden moeten gooien met technische problemen. Mathias Colman moest na de shakedown al forfait geven (motor stuk), terwijl Mitch Van Oplynes de koppeling brak op de proef van Kemmel.



Bron: pb BRC Media
Foto’s: pb BRC Media / Rally Media NL
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257