Voor de algemene overwinning kwam Jos Verstappen niet in aanmerking in de East Belgian Rally. In de verraderlijke openingsronde in de regen, maakte hij twee foutjes, waardoor de aansluiting met het leidende trio Cédric Cherain, Maxime Potty en Niels Reynvoet verloren ging. Omdat de Nederlander in de tweede ronde een gokje waagde met een keuze voor Michelin slicks, terwijl het onder de bomen nog flink nat was, zakte de Skoda-rijder definitief terug naar de vierde plaats. De overwinning bij de Masters kwam wel nooit in gevaar. Met vier overwinningen op zak, heeft hij de beste papieren om in Spa de titel bij de Masters te pakken. Alleen Fred Miclotte, die op 21 punten volgt, kan hem daar nog van de titel houden.
“In de regen had ik niet het volste vertrouwen en maakte ik een paar foutjes. Het blijft moeilijk in dit soort wisselende weersomstandigheden. In de tweede ronde koos ik voor slicks, want het klaarde in St-Vith tijdens de service even op. Maar, het bleek een verkeerde gok, want toen we weer uit het servicepark vertrokken, begon het weer te regenen. We moesten iets proberen, want we hadden al bijna een halve minuut verloren. In de laatste ronde ben ik blijven pushen, maar de top 3 bleef foutloos, zodat het een vierde plaats is gebleven,” vertelde Jos Verstappen, die dit seizoen de Spa Rally wel op zijn programma zet.
De enige die hem nog van de titel kan houden is Fred Miclotte, die speciaal daarvoor aan de start stond in Sankt-Vith. De teambaas van SXM stuurde de VW Polo GTI naar de 9de plaats.
“Ik wist dat het een moeilijke wedstrijd zou worden, want dit is een heel snel parcours met veel blinde situaties. Precies in snelle bochten heb ik nog een gebrek aan ervaring en vertrouwen, maar daar kan je alleen aan werken wanneer je de uitdaging aan wil gaan. Door het wisselvallige weer en een gebroken stabilisator in de tweede ronde, hebben we wat tijd verloren. Maar, het belangrijkste was ervaring opdoen en genieten van het rijden met de VW Polo GTI. Elke piloot die deze wagen bij ons gehuurd heeft, was er lovend over. Ik kan hen alleen bijtreden. Het chassis geeft een heel goed gevoel. Ik heb me geamuseerd!,” lachte de patron van SXM, zoals steeds genavigeerd door Nicolas T’joen.
Richard Pex eindigde net buiten de top 10 op de 11de plaats. De Nederlander blijft wel derde in de tussenstand bij de Masters. “We hebben ons geamuseerd op een verschrikkelijk moeilijk en glad parcours. Zeker in de laatste ronde was het extreem moeilijk, want ik was Jos Verstappen gevolgd in zijn bandenkeuze. We stonden op slicks, terwijl de laatste proef bijzonder glad en nat was… Niet het beste plan, maar we hebben de auto op de baan gehouden,” vertelde Richard Pex.
Dirk Deveux, de winnaar in Historic, stuurde zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 naar een mooie 4de plaats bij de Masters, voor Johan Van Den Dries en Franky Boulat, die bij zijn comeback een knappe tweede plaats behaalde in de Mats Performance M-Cup. “Precies een jaar na onze zware crash hier in Sankt-Vith, maakte ik mijn comeback met een nieuw opgebouwde BMW M3 E36. Een paar weken na die crash, bleek ik een hersenbloeding te hebben opgelopen De revalidatie was lang, maar ik ben heel blij terug te zijn, al was ik voor de start best nerveus. Met de tweede plaats ben ik heel tevreden!”
Faustin Lahy domineert in Sankt-Vith
Christiaan Spelmans verlengt zijn titel
In de 2WD Trophy werd een spannend duel uitgevochten tussen Faustin Lahy met zijn Clio en Cédric Schmidt in zijn Opel Corsa. De twee tenoren wisselden een paar keer van positie, tot Lahy in de slotronde afstand nam en Schmidt op de laatste proef 9 minuten verloor en naar de 6de plaats zakte. Het was de tweede overwinning van Faustin Lahy dit seizoen, na zijn succes in de TAC Rally. Mario Schöpges nam de tweede plaats over met zijn Peugeot 306, voor Olivier Leroy, eveneens in een Renault Clio RS.
Omdat Stefaan T’joens niet verder kwam dan de 7de plaats op de snelle proeven van de East Belgian Rally, is Christiaan Spelmans zeker van zijn tweede opeenvolgende titel in de 2WD Trophy, hoewel de Limburger niet aan de start kwam in Sankt-Vith. Zijn copilote Thyrsa Eertmans kwam zelf aan de start met een Clio, maar ze schoof van de baan, wat een paar minuten en heel wat plaatsen in het klassement kostte. Ondertussen werd de jonge pilote wel 2WD-kampioene bij de copiloten.
Bron: pb BRC Media
Foto’s: pb BRC Media