Met 17 wagens aan de start, waren de Historic-deelnemers goed vertegenwoordigd in het peloton van de Herock Spa rally, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Het parcours, grotendeels nieuw en vooral geconcentreerd op en rond het circuit van Spa-Francorchamps, was in elk geval uitdagend voor de rijders en beproevend voor de mechaniek.
Een van de eerste slachtoffers was Guino Kenis, die de ophanging van zijn BMW M3 stuk reed op een grote steen. Op de openingsproef verloor Luc Caprasse enkele minuten door een probleem met een turboslang, terwijl Tom Van Rompuy vrijdagavond al meteen de achterbrug van zijn Opel Ascona 400 moest vervangen.
Wie gaan problemen kende was Christophe Daco, die in zijn tweede rallyseizoen indrukwekkend naar de 11de plaats reed met zijn ex-Lietaer Ford Escort. De 48-jarige rijder uit Léglise in de provincie Luxemburg kreeg tips van Arnaud Clause, nog een snelle kerel uit Luxemburg die tegenwoordig ook aan het werk is met een Ford Escort.
“Vorig jaar heb ik een paar kleinere wedstrijden gereden, maar dit seizoen wil ik vaker in het Historic BRC rijden met deze Escort,” lachte Christophe, die debuteerde in Spa en voor de eerste keer in het donker reed. “Ik reed vroeger motocross en deed 20-25 wedstrijden per jaar. Dan moet een tiental rally’s per jaar ook haalbaar zijn. Onze Escort was dit weekend geweldig. Ik reed met een erg soepele afstelling, omdat de wagen in de vorige wedstrijd te hard afgesteld stond, waardoor ik weinig tractie had.”
André Lausberg, uiteindelijk derde met zijn Porsche 911, bekende dat Daco te snel was. “Een tweede plaats was mogelijk, maar Daco was dit weekend gewoon te snel. Ik verspeelde vrijdagavond de tweede plaats toen ik een groot gedeelte van de lange proef van Mont-Rivage in tweede versnelling moest afwerken door een defect schakelsysteem. In Ster haalde ik Van Rompuy in, maar toen viel ik plots zonder aandrijving. Via een klep in de transmissietunnel kon ik toch de 2de versnelling inschakelen om de finish te halen,” vertelde André Lausberg.
Tom Van Rompuy was heel tevreden met zijn tweede plaats. “We kwamen in extremis aan de start met de Opel Ascona 400 van mijn vader, want de motor van mijn M3 is nog niet hersteld. In het begin moest ik wennen aan het gedrag van de Ascona en na de eerste proeven hebben we de achterbrug vervangen. Voor het overige ging het goed. Met deze tweede plaats doen we alvast een goede zaak voor het kampioenschap.”
Johnny Delhez werd vierde, voor Patrick Deblauwe, die drie keer lek reed in de openingsronde zaterdagochtend. “Een dubbele lekke band op de proef van Blanchimont kostte ons bijna vijf minuten,” vertelde Deblauwe, die toch weer met vers rubber aan de start stond van de proef in Combes. Vincent Prégardien eindigde op de zesde plaats met zijn Ford Escort, voor Luc Caprasse en Vincent Steven. Verder volgden Jean-Michel Gérome met zijn Ford Escort, René Marin met een Renault R5 GT Turbo en Luc Pauwels met zijn Audi Quattro.
Naast Guino Kenis, noteerden we bij de uitvallers ook Jean-Louis De Roeck (BMW M3), Raphaël De Borman (Ford Escort – wiel afgerukt) en Geoffrey Leyon (Ford Escort).
De volgende afspraak: de TAC Rally in Tielt op 7 april, waar Paul Lietaer de te kloppen man zal worden.
Bron: pb historic BRC