Afgelopen zondag was het 3D rallysport team aanwezig bij de JL Dumont rally te Waremme.
Henk en Arno weer in hun vertrouwde Subaru Impreza GT Turbo. Zij hadden ditmaal startnummer 23 op hun deuren.
En Bob En Jim weer in hun vertrouwde Subaru Impreza WRX STI. Zij hadden startnummer 27.
De voorbereidingen werden zaterdag getroffen. Het serviceterrein werd ingericht en de proeven werken verkend om de notes op te maken.
Zondag 8uur was de 1ste proef. In totaal waren er 15 proeven verreden. 5 verschillende proeven die elk 3 maal verreden werden. Oftewel 3 boucles.
Tijdens het eerste deel van de boucle, kwam de equipe van Henk en Arno erachter dat ze een olielekkage hadden. Het was een nokkenas keerring. Deze was echter niet ter plekke op het serviceterrein te verhelpen. Ze hebben besloten om door te rijden en het olie peil in de gaten te houden. Tijdens de service hebben ze een kleine aanpassing gemaakt waardoor het veilig bleef om met de olielekkage door te rijden.
Het tweede deel boucle stond op het programma. Proef 4 en 5. Deze verliep voorspoedig. En de 1ste boucle was afgevinkt. Het ging prima.
De 2e boucle ging van start. Proef 1, waar helaas het noodlot toe sloeg. Tijdens deze proef ging de versnellingsbak kapot. De 4e versnelling wilde eerst niet meer, maar snel erna weigerden de andere versnellingen ook. Om verdere schade aan de versnellingsbak tegen te gaan is er besloten door beide heren om te stoppen op de proef. Helaas, einde oefening voor deze equipe.
Bob en Jim gingen ook goed van start. Ze noteerde een 10e, 11e en weer 10e tijd op de eerste 3 proeven. Tijdens de service waren er geen bijzonderheden. Ook hun gingen van start aan het 2e deel van de boulce. Helaas ging de linker aandrijfas kapot tijdens de start van de 4e proef. Het duo is heel behouden terug naar de service gereden om meer schade te voorkomen. Tijdens de service heeft het serviceteam weer top werk verricht en hebben ze binnen een recordtijd van 4 minuten de aandrijfas vervangen. Het team kon door!
De 2e boulce stond op het programma. Proeven 6, 7 en 8. Bij alle 3 de proeven werden de tijden verbeterd. Elke proef werd de 2e maal met 10 seconden sneller verreden. Proef 9 en 10 werden voor het eerst op snelheid verreden. Daar ze tijdens de eerste maal de achteras kapot hadden.
Tijdens de service waren er geen bijzonderheden. Het was een normale service ronde.
De laatste boulce kon van start gaan. Voor de 3e keer proeven 11, 12 en 13. Proef 11 werd er nog eens 20 seconden sneller gereden dan de keer ervoor. Proef 12 werd 10 seconden langzamer gereden dan ervoor. Dit omdat ze remproblemen hadden, zonder verdere andere gevolgen. Maar tijdens proef 13 werd er weer 10 seconden van de proeftijd afgesnoept ten opzichte van de vorige keer. Het ging top!
Tijdens de service begon het te regenen. De equipe moest de laatste 2 proeven enigszins rustig rijden in verband met de regen. Proef 14 ging prima. Niet veel tijd verloren en gefinisht. Echter proef 15 was de equipe minder gunstig gesteld. Een hooibaal stond net in de weg, en kreeg een vriendelijk drukje aan de kant van de auto. Hierdoor was er toch wel wat schade aan de linker voorkant van de auto. Echter de equipe kon doorrijden, en de finish werd gehaald.
De equipe heeft de auto netjes in het parc fermee kunnen zetten. Waardoor er een officiële finish was. Bob en Jim hebben de rally uitgereden!
Rally website: http://www.hesbayemotorclub.be/
Uitslagen: link
Wederom een dank aan alle sponsoren die het rijden mogelijk maken:
Autotaalglas Sittard
Rockwell Automation
Mectec Hefbruggen
Betonindustrie Dautzenberg B.V.
Autobedrijf Joost van Can
De Financiële Wooncoach
Hermans HSE Consulting
CrisisCash
Brasserie Eyserhof
Autoschade Peter Leunissen
RPO Rebema allround reclame
Powerbach Performance
Olie Service Zuid
Auto garage Bouman
Profclean Europe
Architectural Facades AL13
Lutgens Fotografie
Tom en Mieke
Tekst: Arno Lutgens
Foto’s: Arno Lutgens & 3D rallysport team.