Ondanks het indrukwekkend sterke startveld en het verschroeiende ritme van de jonge garde, liet Freddy Loix zich op geen enkel moment opjagen tijdens de 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally. Eerst ging hij de Fransman Bryan Bouffier terughalen, waarna hij Stéphane Lefebvre, het jonge WK-talent van Citroën, lange tijd af kon houden. De Fransman moest diep gaan om de kloof te dichten en uiteindelijk hield de versnellingsbak van zijn DS 3 R5 het niet vol. Freddy Loix reed beheerst naar zijn 11de overwinning in Ieper. Fenomenaal!
Elk jaar hetzelfde scenario. Men zou denken dat het zo voorzien is. Een goed gerodeerde machine, een team dat de wagen door en door kent, een feilloze strategie, een pak ervaring, een ongeziene dosis zelfvertrouwen en een succesvolle samenwerking met de ingenieur… De concurrentie laat al een paar jaar zijn tanden zien, zet Freddy Loix in het begin van de wedstrijd onder druk, maar dan verhoogt de “Koning van Ieper” het ritme om de kloof te dichten en de wedstrijd uiteindelijk naar zijn hand te zetten. Met zijn ervaring gaat Freddy Loix niet over de limiet.
“We hebben gisteren een briefing gehad, want Bouffier en Lefebvre waren sneller. We hebben rustig de tijd genomen om een strategie uit te werken. We hebben eerst de afstellingen wat harder gezet, waardoor de Skoda nerveuzer en moeilijker te besturen werd. Ik reed precies zoals ik wilde, zonder overdreven risico’s te nemen of te snijden waar ik het niet wilde. Stéphane Lefebvre kwam sterk opzetten, maar ik wist dat hij daardoor de mechaniek moest belasten en ik rekende op de betrouwbaarheid van onze Skoda. Pas wanneer hij ons zou passeren, zou ik een tandje bij steken en meer risico’s nemen. Dat is niet meer nodig gebleken.”
Uiteindelijk was Freddy Loix de enige in de Top 10 die geen enkele fout maakte. De concurrentie liet zich wel op missers betrappen.
Uiteindelijk moesten Bryan Bouffier en Stéphane Lefebvre de strijd staken met een gebroken versnellingsbak op hun DS 3 R5, maar de Fransen hadden zich eerder al op een paar foutjes laten betrappen. Freddy Loix niet. Hij bouwde rustig aan zijn 11de recordzege in Ieper, waarmee hij meteen zeker is van de Belgische titel na een ongeziene zes op zes!
De wedstrijd was nochtans erg spannend dit jaar. Bryan Bouffier was vrijdag de snelste starter, maar zaterdagochtend moest hij de strijd staken met een kapotte schakeldoos. Stéphane Lefebvre maakte vrijdagavond twee foutjes, maar zaterdag zette de Fransman een indrukwekkende remonte in. Hij kwam tot op 5″ van Loix, maar toen brak ook bij hem de schakeldoos.
Achter Freddy Loix was er een geweldige mooie strijd voor de overige podiumplaatsen. De tweede plaats ging uiteindelijk onverhoopt naar Kris Princen met zijn Peugeot 208 T16, hoewel de Peugeot-piloot door een panne aan de intercom moeilijk op gang kwam. Bovendien maakte Kris zaterdag nog een schuiver door een verkeerd begrepen nota. Vincent Verschueren leek goed op weg naar de tweede plaats. De Skoda-piloot reed strakke tijden in de Top 5, maar zaterdagnamiddag werd de GoDrive-piloot het slachtoffer van een fysieke inzinking, mogelijk door het inademen van benzinedampen. Misselijk en duizelig beëindigde Vincent Verschueren de wedstrijd, waarbij hij een paar foutjes niet kon vermijden. Zijn schuiver op de laatste proef kostte hem nog twee plaatsen, want Verschueren eindigde pas 5de na een sterke wedstrijd.
Bernd Casier eindigde erg sterk met zijn Ford Fiesta R5. Mede door een schuiver van de Nederlander Hermen Kobus, rukte Casier op naar de derde plaats. Erg knap, want Bernd Casier rijdt veel minder wedstrijden dan zijn rechtstreekse concurrenten voor het podium. Hermen Kobus was heel tevreden met de vierde plaats. De Skoda-piloot vond vooral in het slot van de rally nog wat extra snelheid om zijn beste score in Ieper te evenaren.
Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch rallykampioen, eindigde op de zesde plaats met zijn Ford Fiesta R5: “Wanneer je twee fouten maakt, waarbij je de achtertrein krom rijdt, dan kan je niet meer verwachten. Ik ben blij met de tijden die we reden, want we draaiden de tijden van Kobus en Casier.”
Tsjoen klopte uiteindelijk Jaromir Tarabus, de tweede buitenlander, en Claudie Tanghe, die zaterdag de eer had het parcours te openen met de Ford Fiesta R5 van Renties. Kevin Demaerschalk, die dramatisch begon met een lekke band in de openingsronde, stuurde zijn DS 3 R5 nog naar de 9de plaats, voor Antonin Tlustak, die Didier Duquesne nog net uit de top 10 kon houden.
Minder geluk was er voor Ghislain de Mevius (benzinepanne), Guillaume Dilley (motor) en vooral Alexey Lukyanuk, de tweede in het Europees kampioenschap die zich al op de eerste proef liet verrassen en in het decor vloog. Ook Cédric Cherain dook vroeg van de baan, terwijl Davy Vanneste zaterdag de versnellingsbak brak.
Bij de voortrekkers ging de zege, met een knappe 13de plaats algemeen, naar Marijan Griebel, die een kleine halve minuut voor Chris Ingram eindigde. De twee Opel-piloten domineerden de categorie, al behaalde Polle Geusens een heel knappe derde plaats met zijn Ford Fiesta. Bij de GT’s was Tim Van Parijs de enige overlevende. De Tabaknatie Porsche verzorgde het spektakel en werd na een lekke band 22ste. Marc Duez (motor) en Jochen Claerhout (sortie) haalden de finish niet.
De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally loste alle verwachtingen in met een ongezien spannend verloop, maar met de verwachte winnaar, Freddy Loix, die volgend jaar ongetwijfeld voor een 12de zege gaat in Ieper.
SS | Name | Km | Scratch | Tot | Time | Average | Leader |
Friday 24.06.2016 | |||||||
1 | Dikkebus 1 | 8.33 | Bouffier | 1 | 07’06’’4 | 106.46 km/h | Bouffier |
2 | Wijtschate 1 | 13.81 | Lefebvre | 1 | 07’55’’4 | 104.58 km/h | Bouffier |
3 | Mesen 1 | 7.48 | Verschueren | 1 | 04’17’’6 | 104.53 km/h | Bouffier |
4 | Langemark | 12.56 | Lefebvre | 2 | 07’06’’5 | 106.02 km/h | Bouffier |
5 | Dikkebus 2 | 8.33 | Bouffier | 2 | 06’57’4 | 108.76 km/h | Bouffier |
6 | Wijtschate 2 | 13.81 | Bouffier & Loix |
3 2 |
07’46’’3 | 106.62 km/h | Bouffier |
7 | Mesen 2 | 7.48 | Verschueren | 2 | 04’15’’5 | 105.39 km/h | Bouffier |
Saturday 25.06.2016 | |||||||
8 | Kemmelberg 1 | 13.60 | Lefebvre | 3 | 8’11’’2 | 99.67 km/h | Loix |
9 | Hollebeke 1 | 23.23 | Lefebvre | 4 | 13’01″5 | 107.01 km/h | Loix |
10 | Reninge 1 | 14.50 | Lefebvre | 5 | 7’37″0 | 114.22 km/h | Loix |
11 | Watou 1 | 14.29 | Lefebvre | 6 | 7’22″9 | 116.15 km/h | Loix |
12 | Westouter-Boeschepe 1 | 19.28 | Lefebvre | 7 | 11’11″0 | 103.44 km/h | Loix |
13 | Kemmelberg 2 | 13.60 | Lefebvre | 8 | 8’20″5 | 97.82 km/h | Loix |
14 | Hollebeke 2 | 23.23 | Princen | 1 | 13’43″0 | 101.61 km/h | Loix |
15 | Reninge 2 | 14.50 | Kobus | 1 | 7’39″0 | 113.73 km/h | Loix |
16 | Watou 2 | 14.29 | Kobus | 2 | 7’27″0 | 115.09 km/h | Loix |
17 | Westouter-Boeschepe 2 | 19.28 | Casier | 1 | 11’10″6 | 103.50 km/h | Loix |
Final classification
1. Loix-Gitsels (Škoda Fabia R5 #10), 2:22’15″1 ;
2. Princen-Kaspers (Peugeot 208 T16 #6), + 56″8 ;
3. Casier-Vyncke (Ford Fiesta R5 #12), + 1’19″8 ;
4. Kobus-De Wild (Škoda Fabia R5 #9), + 1’27″0 ;
5. Verschueren-Hostens (Škoda Fabia R5 #4), + 1’32″3 ;
6. Tsjoen-Chevaillier (Ford Fiesta R5 #8), + 2’29″9 ;
7. Tarabus-Trunkat (Škoda Fabia R5 #7), + 2’49″2 ;
8. Tanghe-Cuvelier (Ford Fiesta R5 #21), + 3’52″0 ;
9. Demaerschalk-Eelbode (DS3 R5 #14), + 5’45″9 ;
10. Klustak-Kucera (Škoda Fabia R5 #26), + 7’46″0 ; …
13. Griebel-Kopczyk (Opel Adam R2 #34),
1st RC4, + 11’22″8 ; …
14. Hermann-Maraite (Fiat Punto kit-car #62),
1st NCM, + 12’27″8 ; … 22. De Bock-Heyndricks (Porsche 997 GT3 Cup #55),
1st RGTN, + 14’36″3 ; … 33. Renier-Collez (Renault Clio RS),
1st RC3, +22’57″8 ; …
Bron: kenstek ypres rally
Foto’s: V. Lannoo