Komend weekend mogen we ons opmaken voor de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap in het Duitstalige landsgedeelte van België en hoopt iedereen op nieuwe apotheose zoals vorig jaar. Toen werd er een secondeslag uitgevochten tussen Hermen Kobus, Vincent Verschueren en Kris Princen. Uiteindelijk trok Kobus aan het langste eind en won hij met het kleinste verschil deze wedstrijd.
Van enige spanning in het Belgisch kampioenschap rally is er al lang geen sprake meer. Freddy Loix kroonde zich al tot kampioen na zijn overwinning in de Kenotek Ypres Rally en stond mede daardoor niet aan de start in de Omloop van Vlaanderen. Ondanks dat er niets meer te winnen valt in de East Belgian Rally, buiten de eer en een nieuwe overwinning op het palmares, staat Freddy Loix toch aan de start van deze mooie wedstrijd.
Dit jaar geen Kobus noch Verschueren maar wel Cedric Cherain (Skoda R5), Hans Weijs (Fiesta R5 Evo), Kris Princen (Peugeot 208 T16), Bob de Jong (DS3R5) en Freddy Loix (Fabia R5). Om een gooi te doen naar een eventuele overwinning zullen deze heren dan wel moeten afrekenen met Chris Van Woensel (Mitsubishi Wrc). Hij zal met het nodige vertrouwen afzakken naar Sankt-Vith na zijn overwinning in de Omloop van Vlaanderen en wordt hij de te kloppen man. We verwachten ook het nodige weerwerk van Guino Kenis in de Mini Wrc en Armand Fumal (Ds3 R5), al lijkt het erop dat zij eerder voor een plaatsje in de 5 zullen moeten gaan strijden. Kevin Hommes maakt zijn debuut in de Peugeot 208 T16 (ex-Princen) en wil vooral ervaring opdoen met deze wagen. Wie we ook niet mogen vergeten is Stephan Hermann in de Fiat Punto. Het zou ons niet verbazen dat hij op het einde van de wedstrijd in de top 10 zal arriveren, maar dat kan ook gezegd worden van mannen als Tim van Parijs en Jochen Claerhout, beiden met de Porsche 997 GT3 aan de slag. Henri Schmelcher (Porsche 997 GT3) en Johan Dekens (Porsche 996 GT3) vervolledigen het Porsche lijstje.
Een andere belangrijke nevenwedstrijd in deze wedstrijd is de voorlaatste manche van de M-cup. Na de East Belgian Rally staat er nog een uitstapje naar Nederland op het programma, namelijk de GTC Rally. Kurt Braeckevelt beschikt over de beste papieren op zijn dichtste achtervolger Franky Boulat. Dat deze heren razendsnel zijn in hun vertrouwde achtertrekkers hebben ze al meermaals bewezen dit seizoen met enkele plaatsen in de top 10 net na de R5 wagens.
Ook bij de historics staat er mooi volk op de deelnemerslijst. Smaakmaker Pj Maeyaert is met de vertrouwde escort natuurlijk ook weer van de partij. Vorig seizoen deed hij menig rallyharten sneller slaan door zijn snelle en sublieme passages in de oostkantons. Dit jaar krijgen we ook nog eens Robert Droogmans aan het werk te zien, hij gaat van start met de Nelissen Manta 400. Naast deze twee spektakelmannen zal er ook rekening moeten gehouden worden met Rainer Hermann (Opel Ascona 400), Robin Maes (Bmw M3), Stefaan Prinzie (Opel Ascona), Patrick Mylleville (Porsche 911) en Dirk Deveux (Ford Escort).
Steven Dolfen was met zijn Peugeot 208 de snelste R2 in de Omloop van Vlaanderen en kan ook met het nodige vertrouwen afzakken naar Sankt-Vith. De tegenstand komt er andermaal van Polle Geusens (Fiesta R2). Verder zien we er nog jongens als Gert-Jan Kobus (Fiesta R2), Adrian Fernemont (Fiesta R2), Jelle Vermeire (Fiesta R2) en Romain Delhez (Adam R2) … aangevuld met enkele plaatselijke piloten.
De piloten krijgen zo’n 152 km tegen de chrono te verwerken en moet de laatste ronde van de dag in het donker gestreden worden.
Bron: V. Lannoo
Foto’s: V. Lannoo