Na het forfait van meervoudig Historic-kampioen Dirk Deveux, die om gezondheidsredenen moest afhaken, was Christophe De Leeuw veruit de snelste op het specifieke parcours van de Sezoensrally. De Leeuw, voor de eerste keer genavigeerd door de Nederlandse Saskia Bleijenberg, domineerde de wedstrijd met zijn Opel Ascona A en won met meer dan 4 minuten voorsprong op Thomas Carlier.
“Ik heb al zo vaak hier aan de start gestaan en ik stond al zo vaak aan de leiding, maar ik kon het nooit afmaken door pech of een foutje. Deze keer is het wel gelukt en dat doet deugd. Nochtans was het niet zo eenvoudig, want mijn sperdifferentieel was stuk achteraan. Daardoor kon ik minder agressief driften op de maaskiezel. Ik moest mijn rijstijl aanpassen. Merci ook aan Saskia voor het prima navigatiewerk,” lachte Christophe De Leeuw.
De tweede plaats ging naar Thomas Carlier, die na twee zeges de duimen moest leggen voor de lokale specialiste. “Ik heb motorcross gereden en in de Legend Boucles reden we ook op onverhard, maar die rollende steentjes hier in Bocholt, dat is toch heel bijzonder. Ik vond het in het begin heel moeilijk om de rempunten en de grip in te schatten. Heel speciaal. De Leeuw was duidelijk de snelste. We hebben ook 3 proeven met remproblemen gereden. Enkel de remmen vooraan werkten nog.
Ik ben trots dat we als leiders in het kampioenschap naar Ieper trekken. Ik kijk al uit naar de kennismaking met de legendarische proeven in de Westhoek,” aldus Thomas Carlier.
Nadat Claude Debue vroeg moest opgeven, viel ook Koen Verhaeghe in de openingsronde al uit door een afgebroken wiel op zijn Escort. De derde plaats ging naar Michael America in zijn rode Escort. “We kwamen hier aan de start dankzij de premie die we wonnen in de Rally van Haspengouw. Het was 7 jaar geleden dat ik hier op onverhard gereden had. Daarom verloor ik veel tijd op de eerste proef, maar daarna kwamen we goed mee met de andere Escorts. Dit was een Sezoensrally zoals het moet zijn, met zonnig weer en veel stof. Ik heb genoten!”
Benoit Scheen maakte ook kennis met de maaskiezel in zijn Escort Mk2. “We hebben onze 2de plaats in het kampioenschap met succes verdedigd en we hebben ons geamuseerd, zeker op het onverhard. Makkelijk was het niet. Helaas verloren we 6 minuten op KP 8 Brueghel door een lekke band,” aldus Benoit Scheen.
Jo Muylle beleeft een droomweekend
Vier teams kwamen zaterdag aan de start van de 48ste Sezoensrally, de derde manche van het Youngtimer BRC. Twee van hen haalden de finish. De overwinning ging overtuigend naar Jo Muylle, die zijn droom realiseerde door een Subaru Impreza te besturen op de maaskiezel.
Na de opgave van Dirk Ceyssens met zijn Toyota Celica GT-Four (technisch probleem), reed Jo Muylle makkelijk naar de overwinning en de 21ste plaats algemeen met de Subaru Impreza die hij huurde van XLT. “Subaru is altijd mijn lievelingsmerk geweest in de rallysport. Dat typische geronk van de boxermotor, vooral bij het terugschakelen, geeft me kippenvel. Machtig! En er is niets plezanter dan rijden met een 4×4 op onverhard. Op de shakedown ontdekte ik de Subaru. Het was even zoeken naar het goede gevoel, maar vandaag heb ik me geamuseerd. In het slot werd het nog spannend, omdat een schokdemper lek was,” aldus Jo Muylle.
Luc Martens, die debuteerde in het Kroon-Oil BRC, stuurde zijn BMW 325i naar de tweede plaats. “Ik heb een aantal regelmatigheidsrally’s gereden met deze 325i Gr.N van G&A Racing. Guino Kenis heeft me overtuigd om het eens te proberen in een snelheidsrally. Dit is wel een ander niveau. Het ging erg hard op de onverharde stroken. Indrukwekkend,” vertelde Luc Martens, die volgens teambaas Guino klaar is voor een Gr.A-versie van de 325i.
Thuisrijder Eddy Buntinx moest voor eigen publiek in de slotfase opgeven met zijn Citroën Saxo.




Bron: pb BRC Media
Foto’s; pb BRC Media
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257