De zon en de blauwe hemel lokten veel volk naar de regio rond Hoei. De eerste dag van de 44ste editie van de Condrozrally bleek voor alle deelnemers heel bewogen, in het bijzonder voor de vier musketiers die de kleuren van Citroën Belux verdedigen. Na de eerste tien chronorittten die zaterdag op het programma stonden is het Bruno Thiry himself die met zijn Citroën DS3 R5 het kwartet van de Belgian Battle leidde.
“Ik ben heel tevreden over deze eerste wedstrijddag, hoewel het niet evident was om de weg te openen, zeker omdat ik op de gladde en vuile wegen geen enkel referentiepunt had. Het was zeker geen cadeau om als eerste de weg op te moeten”, stelde Bruno. “Gelukkig wist Caren Burton in functie van onze opmerkingen telkens weer de wagen te verbeteren. Met hem en zijn team samenwerken is een ware zegen. Ik hou wel van het weggedrag van de Citroën. Je moet echt vechten aan het stuur!”
François Duval, achtste op 1’14” van de leider, had met zijn Citroën DS3 R5 #11 niet de dag waarop hij had gehoopt: “Ik rij aan 70 procent… Sinds de start kamp ik met een duidelijk onderstuur, waardoor we niet echt kunnen aanvallen. En ondanks heel wat pogingen om de set-up te veranderen, vinden we geen passende oplossing. Telkens we op het gas gaan, trekt de wagen ons naar de buitenkant. Ik hoop dat het morgen beter loopt.”
Met zijn Citroën C4 WRC had Yves Matton gehoopt ‘zijn’ rally op een betere manier te kunnen beginnen dan door bij de start van de eerste proef van Ben-Ahin de motor te laten afslaan. “De handrem bleef jammer genoeg geblokkeerd. Heel lang geblokkeerd zelfs. In de tweede KP had ik wat tijd nodig om in het ritme te komen, waardoor we onmiddellijk tegen een achterstand van een veertigtal seconden aankeken. En toen we ons ’s namiddags eindelijk goed voelden aan het stuur, begon het te regenen. We mochten dus helemaal opnieuw beginnen”, glimlachte de baas van Citroën Racing.
Kevin Demaerschalk, elfde in de tussenstand, had geen makkelijke dag in zijn Citroën DS3 R5 #16, maar wist de openingsdag toch met een positieve noot af te sluiten. “Dat deed inderdaad deugd, want de start van de rally verliep niet zoals we hadden gehoopt. Al van bij de start voelde ik dat ik wat vermogen miste, want in tegenstelling tot de andere DS3 R5 geraakte ik nooit tot aan de toerentalbegrenzer. Nadien werd de situatie geleidelijk aan beter, zonder dat we echt wisten wat er aan de hand was. We slaagden er in om een derde tijd algemeen neer te zetten, maar toen staken problemen met de stuurbekrachtiging de kop op. Gelukkig toont de snelste tijd in de laatste speciale dat we – indien alles naar behoren had gefunctioneerd – we op beter hadden mogen rekenen.”
Op zondag staan er nog acht chronoritten op het programma van de 44ste editie van de Condrozrally, de finish wordt rond 16 uur verwacht.
Bron: pb citroenbelux
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257