64 teams hebben zich ingeschreven voor de 27ste editie van de Rally van Haspengouw en ruim een derde van die deelnemers komt uit in de BRC Master Cup, de competitie voorbehouden voor rallyrijders die 50 jaar zijn geworden (of dat dit jaar zullen worden). Deze ervaren rijders vinden we in alle klassen terug, te beginnen met de topklasse.
Na zijn knappe overwinning in de Spa Rally, start Jos Verstappen niet alleen voor de algemene overwinning, maar zeker ook bij de Masters als favoriet in Sint-Truiden. Ook zijn maatje Richard Pex mikt op een mooi klassement. Verder staan er maar liefst 15 Belgische titels aan de start, met Belgisch recordhouder Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch kampioen, en zevenvoudig kampioen Patrick Snijers in zijn Porsche 997 GT3.
Jimmy D’hondt wil zich graag nog eens tonen voor eigen publiek met de Citroën C3 Rally2, net als Fred Miclotte, die vorig jaar al verraste in zijn Skoda. Bij de GT-rijders zien we verder Henri Schmelcher en Frank Jorissen, die zijn eerste volledige seizoen met een GT gaat afwerken. De Limburger kreeg afgelopen week nog tips van Kris Princen.
Verder zien we Xavier Dekeyser met zijn Renault Clio Rally3 aan de start, naast een heel pak Masters in de MATS Performance M-Cup, waaronder Franky Boulat, Kurt Braeckevelt en Andy Lefevere. Ook de snelste Historic-rijders, waaronder Dirk Deveux, Luc Pauwels, Koen Verhaeghe en Christophe Kerkhove kunnen nog mikken op punten bij de Masters.
Jong talent neemt het op tegen 2WD-referentie Christiaan Spelmans
Naast het Youngtimer BRC is de BRC Trophy de tweede grote vernieuwing in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De nieuwe competitie moet het kampioenschap nog aantrekkelijker maken voor deelnemers met een wagen in de kleinere klassen, maar die wel willen rijden op racingbanden. Met een prijzenpot van 45.000 euro zijn er alvast mooie premies te verdienen.
In de Rally van Haspengouw zijn het uitsluitend Renault Clio Rally5-piloten die aan de start staan van de BRC Trophy. Onder hen Lény Cols, vorig jaar al Junior-kampioen in de Clio Trophy, en Thyrsa Eertmans, de pilote van het RACB National Team die quasi in haar achtertuin zal rijden. Ook haar vroegere piloot, Christiaan Spelmans, tweevoudig kampioen in de 2WD Trophy, komt met een Clio Rally5 aan de start. Een mooie referentie voor Thyrsa en Lény, want Christiaan Spelmans is ook een specialist uit de streek. Toch is het normaal een one-shot voor Spelmans, die de andere wedstrijden wellicht opnieuw met zijn vertrouwde Clio RS zal rijden.
Naast Loris Nuyts, start ook Eric Benaets in zijn thuisrally met een Renault Clio Rally5. Tot slot zijn er nog vader Laurent en dochter Clémentine Benoit die elk met een Clio Rally5 aan de start komen. Benieuwd wie de premies mee naar huis mag nemen.
Open strijd in de 2WD Trophy
De vorige twee edities van de 2WD Trophy in de Rally van Haspengouw werden telkens beslist door lekke banden of mechanische pech. Na Faustin Lahy in 2023, kwam Bruno de Wilde vorig jaar de lokale favorieten kloppen. Aangezien geen van hen aan de start staat en Christiaan Spelmans de overstap maakt naar de BRC Trophy, belooft het een open strijd te worden in de 2WD Trophy, voorbehouden voor piloten die rijden op conventionele banden en met normale benzine.
Eddy Buntinx, vorig jaar lange tijd aan de leiding in de Trophy, is er wel opnieuw bij, net als Patrick Gaethofs, maar voor de overwinning lijkt Stefaan T’joens met al zijn ervaring het best gewapend.


Bron: pb BRC Media
Foto’s: pb BRC Media