De Monte-Carlo rally is met voorsprong één van de moeilijkste en meest onvoorspelbare rally’s van het seizoen. De omstandigheden wisselen elkaar zo snel af, dat je vanaf de eerste tot en met de laatste proef 110% geconcentreerd moet zijn.
In iedere hoekje schuilt er gevaar. Op de ene proef heb je een nat wegdek, op de andere heb je dan weer sneeuw in combinatie met ijs en dan heb je nog ‘black ice’, onzichtbare ijsplekken op het verraderlijke asfalt.
Ott Tanak (Hyundai i20 Wrc) nam de beste start en won de twee openingsproeven op donderdag. Kalle Rovenperä (Toyota Yaris Wrc) was ietwat verrassend tweede op 3,3 seconden van de leider. Elfyn Evans (Toyota Yaris Wrc) +5.5 sec, Thierry Neuville Hyundai i20 Wrc) +16 sec en Sebastien Ogier (Toyota Yaris Wrc) +16.9 sec maakten de top 5 rond.
Teemu Suninen (Ford Fiesta Wrc) ging stevig van de baan op donderdagmiddag en was het al vroeg einde wedstrijd.
Hopelijk hadden de piloten een goede nachtrust achter de rug want op vrijdagmorgen werd er al omstreeks 6u ’s morgens van start gegaan en dat op pikdonkere proeven in combinatie met de verraderlijke omstandigheden die de Monte-Carlo zo uniek maken.
Sebastien Ogier won 3 proeven op rij en loodste zichzelf naar de leiding op de 4de proef. Thierry Neuville had het een pak moeilijker. Een verkeerde bandenkeuze en een spin zorgde ervoor dat Neuville nooit in het stuk voorkwam en constant op achtervolgen was aangewezen. Zijn achterstand liep op naar meer dan 1 minuut na 5 proeven.
Elfyn Evans kon de schade wel nog beperken en volgde op 11,3 seconden na 5 proeven, Ott Tanak +24.8 seconden sloot de top 3 af.
In de 2de lus van 2 proeven, want de 3de proef werd geannuleerd, nam Elfyn Evans de scratch voor zijn rekening en nam daarmee de leiding over van de Fransman Ogier. Sebastien Ogier reed lek en verloor in één klap 34.7 seconden en viel terug naar een 3de plaats. Tanak profiteerde eventjes mee van die lekke band en schoof op naar een 2de plaats.
Geen man overboord moest Ogier gedacht hebben, want op de 7de proef was hij alweer 16 seconden sneller dan zijn teamgenoot Evans en 20 seconden sneller dan Tanak. De wedstrijddag werd afgesloten met Evans als leider, Ogier volgde op 7,4 seconden, Tanak stond weer 3de op 25,3 seconden van de leider. Thierry Neuville bleef rond de 5de plaats hangen op net geen minuut van Evans.
Gisteren werden er 3 proeven afgewerkt, goed voor zo’n 55 wedstrijdkilometers en het was alweer Sebastien Ogier die het best uit de startblokken schoot. Een knaltijd op de 9de proef voor Ogier, want hij was 17,8 seconden sneller dan Evans en nam opnieuw het commando over in het algemeen klassement.
Op proef 10 was het Neuville time. De Oostkantonner gaf iedereen het nakijken. Rovenperä die 25 seconden voor hem stond kreeg opeens 24,2 seconden aan zijn broek gesmeerd. Sebastien Ogier werd op 42,2 seconden gereden, Evans zelfs op 46.1 seconde. Met deze kanontijd kon Neuville opeens druk zetten op Rovenperä en kwam een podiumplaats in zicht. Ott Tanak reed op deze proef tot 2x maal toe lek en had maar één reservewiel bij, meteen einde wedstrijd voor de kampioen uit 2019. Hij krijg na afloop van de wedstrijd nog een voorwaardelijke straf opgelegd voor het rijden op 3 wielen richting het servicepark, wegens te gevaarlijk op de openbare weg.
Deze morgen was het opnieuw zeer tricky, veel black ice, heel weinig grip maar daar trok Neuville zich niet teveel van aan. De samenwerking met zijn nieuwe co.piloot Martijn Wydaeghe verliep steeds beter en beter en dat uitte zich meteen in betere tijden in vergelijking met de voorafgaande dagen.
Op de eerste proef van deze morgen moest Neuville 0.7 seconden toegeven op Sebastien Ogier, die “redelijk” comfortabel aan de leiding stond. (21 seconden voorsprong op Evans). Kalle Rovenperä reed lek en verloor 56.2 seconden en moest zijn podiumplaats afstaan aan onze landgenoot.
Op de 13de proef pakte Neuville nog eens uit met een besttijd.
Kp 14 nam Ogier voor zijn rekening en legde daarmee het eindklassement in een definitieve plooi.
Ogier ging als leider de powerstage in met 28,1 seconde voorsprong op zijn teamgenoot Evans. Sebastien Ogier wint de powerstage en pakt daarmee 5 extra punten in het kampioenschap en heeft 30 punten op zak, van een uitstekende start gesproken. Kalle Rovenperä wordt 2de op de powerstage en 5de in het algemeen klassement. Elfyn Evans klokt af als 3de op de powerstage en wordt 2de. Neuville is 4de geworden op de powerstage en eindigt op het podium.
Sebastien Ogier wint voor de 8ste keer de Monte-Carlo Rally, een historische zege voor de Fransman want daarmee heeft hij 1 zege meer dan die andere fantastische piloot, Sebastien Loeb, die deze wedstrijd ook 7x won.
Thierry Neuville had niets meer te winnen of verliezen en verzekerde zijn 3de plaats en pakt daarmee belangrijke punten, na een toch wel moeilijke wedstrijd en met een nieuwe co.piloot aan zijn zijde. Een uitslag waarmee Neuville zeker en vast tevreden zal zijn en daarvoor zou getekend hebben voor de wedstrijd begon.
Takamoto Katsuta behaalde zijn beste resultaat ooit in de Monte-Carlo rally en eindigt als 6de in het algemeen klassement. Dani Sordo reed eerder een anonieme wedstrijd en wordt 5de. Kalle Rovenperä begon sterk aan de wedstrijd, maar een lekke band gooide roet in het eten en moet tevreden zijn met een 4de plaats.
Tekst – V.Lannoo
Foto – Sophie Graillon