Het Eifel Rallye Festival is sinds 2011 een vaste waarde geworden voor de rally fan. Voorheen was het de Eifel Rallye en een onderdeel van het DRM, Deutsche Rallye Meisterschaft. Er was toen ook al een historische demonstratie in de vorm van Slowly Sideways maar na de enorme aanmeldingen aan inschrijvingen voor deelname aan Slowly Sideways, heeft de organisator besloten zich alleen nog hier op te focussen en dat heeft geen windeieren gelegd! .
Doordat er nu alleen maar historische rally voertuigen aanwezig zijn is het een waar walhalla voor alle liefhebbers geworden. De organisatie probeert daarom dan ook zoveel mogelijk verschillende maar wel zo origineel mogelijke voertuigen aan de start te krijgen.
Ook staan er replica’s van oude rallybolides aan de start in de Eifel maar die dienen dan wel zo goed als het origineel te zijn in uiterlijke vertoning. In de loop der jaren zijn ook de voormalige rally deelnemers niet vergeten en rijden vele lokale rijders alsmede rijders van buiten de regio mee als voorrijauto voordat de historische demonstratie deelnemers langs komen.
De deelnemerslijst dit jaar is weer vanouds goed gevuld en met het thema 40 jaar World Rally Championship zijn de historische auto’s ingedeeld in tijdvakken of specifieke wedstrijden, zoals de Rallye Monte Carlo en het Groep B tijdperk. Dus vanaf de Ford Anglia van Leon Meijers tot aan een Audi Quattro Sport S1E2 bestuurd door Stig Blomqvist naar de Citroën C3 WRC uit 2019, van alles staat er aan de start!
Sitg Blomqvist is één van de VIP rijders die naar Daun komt, maar dat lijstje bestaat nog uit meer ‘grote’ namen zoals Thierry Neuville, de fabrieksrijder van Hyundai die met een Peugeot 306 Maxi Kitcar aan de start staat, naar Kalle Grundel de snelle Zweed uit de jaren 80 en 90 en Harri Toivonen, uit de Finse rally familie die met een Lancia Delta S4 zijn rijkunsten laat zien op de proeven in de Eifel.
Natuurlijk staan er ook weer genoeg teams uit de lage landen aan de start, waarbij Marc Duez in een Ford RS200 Evo 2 zal rijden, verder doen vader en zoon Hermans met een wat ‘langzamere’ auto mee; de enige tweetakt in het veld, een Sachsenring Trabant 800 RS. Uit Nederland staat onder andere Hans Stacey met een replica van de John Bosch Audi Quattro A2 aan de start en word Nederland verder door twee DAF rally auto’s vertegenwoordigd; Ton Koster in een DAF 66 en Jules Notermans in de DAF 555 proto.
De rally wordt verreden in de prachtige omgeving van de stad Daun. De regio staat bekend om het mooie landschap;bergen, dalen, rivieren met daarom heen veel bos en velden én natuurlijk fijne weggetjes. De ideale plek om de historische auto’s los te laten!
Het Eifel Rallye Festival een must see voor iedere rally liefhebber, want waar zie je zo’n diversiteit aan rallyauto’s bij elkaar!
Dit jaar is de jubileum editie, het festival als opzet zoals deze nu is bestaat 10 jaar. Het feest is 2 jaar uitgesteld vanwege corona. Maar dat mag het feest niet drukken voor deze editie van het festival
Enkele belangrijke weetjes:
Deelnemerslijst
Presentatie van de deelnemers
Tijdschema
Ticket informatie
Tekst: Gertjan Schutten en Arno Lutgens
Foto’s: Arno Lutgens