In 2015 zal Nissan deelnemen aan het FIA WEC kampioenschap in hun nieuwe LMP1 auto, te weten te GT-R LM NISMO. Deze auto is, in tegenstelling tot de concurrentie, alleen voorwiel aangedreven en ook de motor is voorin gemonteerd.
Tevens hebben wij met Marc Gene direct een winnaar in huis. Bekijk hier de eerste bewegende beelden van de auto en het interview met Marc Gene.
Hoe werken de beide motoren (benzine en elektrisch) met elkaar samen?
“We hebben een moderne, maar conventionele V6 3 liter twin turbo motor. Het is een zeer efficiënte motor, hij produceert veel vermogen, bij de toe gestaande hoeveelheid benzine. Dit is een nieuwe regel in Le Mans, we worden niet beperkt in hoe groot je de motor maakt, of hoeveel cilinders, maar alleen op het feit hoeveel benzine de motor per seconde verbruikt. De nieuwe motor gebruikt 30% minder benzine dan de motor welke wij in 2013 in de wedstrijd gebruikte.”
“We hebben ook het Kinetic Energy Recovery System (KERS) in de auto gemonteerd, door de snelheid en het gewicht, word er energie opgewerkt als de motor niet gebruikt word, op deze manier word de auto nog efficiënter. De energie word opgeslagen in speciale accu’s en kan worden gebruikt bij het accelereren om extra trekkracht te genereren.”
“Dat klopt inderdaad, de voorbanden zijn 14 inch en achter slechts 9 inch. Dit is gedaan door het gewicht in de auto beter te verdelen, wij hebben ervoor gekozen om het zwaartepunt zo ver mogelijk aan de voorzijde te krijgen, om voor betere tractie te zorgen.”
Hoe kan het dat de Nissan er totaal anders uit ziet dan de andere teams?
“De nieuwe reglementen hebben ons de vrijheid gegeven om een behoorlijk andere auto te kunnen ontwerpen. We zijn het aan onze stand verplicht om vooruit strevend te zijn en dat hebben we dan ook gedaan bij het ontwerp van deze auto. Dit heeft geleid tot een anders uitziende auto, met de cockpit ver naar achter om zodoende ruimte te geven aan de motor aan de voorzijde van de auto.
Bekijk de officiele trailer van Nissan hier.
Bron: A. Voorberg
Foto’s: pb fia wec