Sassenheim, 25 september 2018. Niels Langeveld heeft dankzij twee prima races op de Hockenheimring de derde positie in de ADAC TCR Germany behaald. Een vierde plek in de eerste en een zwaarbevochten tweede positie in de tweede race brachten zijn puntentotaal op 403 en daarmee sloot Langeveld een zeer sterk seizoen af met een podiumplek in de eindklassering. Harald Proczyk werd kampioen en Luca Engstler tweede. Langeveld is terecht trots op zijn prestaties van dit seizoen: “Harald is de terechte kampioen, hij heeft de minste foutjes gemaakt. Ik heb in veertien races zeven keer op het podium gestaan, heb tweemaal gewonnen en ben alle races gefinisht. Dat dit niet genoeg is voor de titel zegt alles over hoe competitief ADAC TCR Germany is!”
Met een achterstand van elf punten op Luca Engstler en zes op Harald Proczyk wist Niels Langeveld dat hij op de Hockenheimring de regie op het behalen van het kampioenschap niet in eigen hand had. Zelf optimaal presteren was het doel en dus was een topklassering in de kwalificatie van groot belang. In de eerste sessie lukte dat prima, Langeveld reed in zijn racing one Audi de tweede tijd en ging dus glansrijk door naar de tweede sessie. Daarin kwalificeert de top twaalf zich voor de eerste race en, erg belangrijk, door de reversed grid van de top tien bepaalt deze sessie ook de startopstelling voor de tweede race. In de tweede sessie bleek de bandenspanning van de Audi RS3 LMS echter niet optimaal en daardoor moest Langeveld zich tevreden stellen met de achtste positie voor race één en de derde startplek voor race twee.
Vanwege een motorwissel van Luke Wankmüller en een straf van Benjamin Leuchter mocht Niels Langeveld de eerste race starten vanaf de zesde startplek. De start verliep perfect, al in de eerste ronde wist de Sassenheimer twee posities goed te maken. Hij had aansluiting bij de top drie, maar juist toen hij in de aanval wilde gaan op titelconcurrent Luca Engstler lag hij zelf onder vuur van Antti Buri. Langeveld moest alle zeilen bijzetten om de Finse straatvechter achter zich te houden en dat lukte hem prima, al wist Buri het neusje van zijn Audi wel af en toe naast de racing one Audi te zetten. Langeveld reed echter uistekende lijnen en wist elke aanval af te slaan. Toen Buri in de twaalfde ronde in contact kwam met een rijder achter hem en in het grind vast kwam te zitten was de druk van achteren weg en kon Langeveld weer naar de top drie toe rijden. Hij dichtte het gat naar Engstler, maar kon de veel lichtere Hyundai niet voorbijkomen en moest zich tevreden stellen met de vierde plek. Proczyk won de race en nam de leiding in het klassement over van Engstler.
In de laatste TCR Germany-race van 2018 waren er nog maximaal 40 punten te verdienen. Langeveld moest gaan rekenen bij welke score hij de titel alsnog veilig zou kunnen stellen en dat bleek geen makkelijke opgave. Wanneer hij zelf zou winnen, Proczyk maximaal zevende en Engstler niet beter dan vijfde zou finishen was de titel alsnog voor Langeveld.
Met een perfecte start klom Langeveld vanaf de derde positie meteen naar de leiding. Hij wist een kleine voorsprong te nemen, maar zag die meteen na de eerste ronde verdampen door een safetycarsituatie. Met een uitstekende herstart sloeg Langeveld direct weer een gaatje, maar ook nu moest hij die al snel weer inleveren omdat de safetycar opnieuw de baan inkwam. Na opnieuw enkele ronden slingeren om de banden warm te houden achter de safetycar herhaalde Langeveld zijn sterke herstart en nam voor de derde keer afstand van zijn achtervolgers. Achter hem waren Proczyk en Engstler echter ook naar voren gekomen, Proczyk lag derde, Engstler zesde. De jonge Duitser worstelde zich vanuit de achterhoede naar voren en mocht daarbij niet mopperen dat hij door de wedstrijdleiding niet bestraft werd.
Na opnieuw een safetycarsituatie in de slotfase van de race wist Mike Halder dit keer wel de achterbumper van Langeveld te houden en moest de racing one-coureur vechten om de leiding vast te houden. Hij behield de goede lijnen, maar kreeg in een bocht een flinke tik van Halder. Hij kwam daardoor even buiten de baan, waardoor de Audi terugviel naar de vierde plek. Zich verbazend dat deze actie niet bestraft werd vocht hij zich eerst terug naar de derde positie achter Proczyk. In de laatste ronde passeerde hij de Oostenrijker met een prachtige actie, maar bleek koploper Halder niet meer in te halen. Zo werd Langeveld tweede in de race, daamree derde in het kampioenschap en behaalde Proczyk de TCR Germany 2018.
Langeveld: “Ik wil Harald van harte feliciteren, hij is de terechte kampioen. Natuurlijk had ik graag mijn doelstelling, de TCR Germany-titel, behaald. Maar gedurende het seizoen heb ik zoveel mooie races gereden en bleek dat deze klasse echt zo enorm competitief, geweldig om daarin te kunnen deelnemen. Op de laatste racedag konden nog vier rijders in een veld van 28 coureurs kampioen worden, dat zegt denk ik genoeg. Je ziet dat alles 100% moet kloppen om kampioen te worden. Ik heb de helft van alle races op het podium gestaan, heb tweemaal gewonnen en iedereen weet nu dat men met mij rekening moet houden en dat ik een serieuze titelkandidaat ben. We gaan de komende tijd plannen maken voor volgend seizoen. Alle opties zijn open, dus dat wordt ook weer een spannende periode. Maar dat ik weer ergens om de titel wil gaan strijden is in elk geval zeker.”
Bron: pb Niels Langeveld
Foto: pb Niels Langeveld