De Creventic 24h Series ging voor de tweede race dit seizoen naar het Italiaanse Mugello nabij de stad Florence. Tegel & Sanitair specialist Daan Meijer verenigde zijn krachten voor de 12-uursrace met Eric van den Munckhof in de JR Motorsport BMW. De mannen kennen elkaar uit de Supercar Challenge en deden mede daar ervaring op om nu gezamenlijk de strijd aan te gaan op het beroemde circuit van Mugello.
De race werd over twee dagen verspreid, te beginnen op vrijdag met de kwalificatie. Later op de dag werden de eerste vier uren van de race verreden, waarna het leeuwendeel van de race (acht uur) op zaterdag werd afgewerkt.
Kwalificatie
Tijdens de tijdtraining reed de BMW een tijd van 2:02.085 naar de zevende startpositie in de divisie. Daan verklaarde: “Ik kon geen tijd zetten door een Code 60, ik moest hierdoor afhaken na drie rondjes.” Eric keek tevreden terug op zijn sessie, al gaf hij aan dat een vrije ronde lastig was door het drukke verkeer.
Race, deel 1 – 4 uur (vrijdag 18 maart)
In het eerste deel van de race boekten de twee Nederlanders enorme progressie, die ze uiteindelijk naar de top van de divisie ‘Special Cars’ leidde. Alle deelnemers moesten wel enorm blijven opletten vanwege diverse Code 60 situaties die de maximum snelheid terugbrengt naar 60 km/u, dit om de marshalls de kans te geven in alle rust en veiligheid gestrande deelnemers te helpen, danwel de baan schoon te maken. Ondanks de lastige situatie wisten Meijer en Van den Munckhof een puike race neer te zetten. Daan aan het eind van de vrijdag: “Het ging top, ik bracht de BMW binnen op P1 en nu staan we op P4. Morgen gaat het gas er weer vol op!”
Race, deel 2 – 8 uur (zaterdag 19 maart)
Op de zaterdag verging het de mannen helaas minder goed. Aanvankelijk nam Meijer het heft uitstekend in handen door naar de leidende positie in de SP3-divisie te rijden, maar kon die plek als gevolg van technische problemen niet handhaven. Door een falend mechaniek van de auto verloren de mannen erg veel tijd en moesten genoegen nemen met een positie die minder goed was dan waar ze in het eerste deel om streden. “Het ging uiteindelijk vandaag niet zo heel lekker. We lagen na start op de eerste positie en zaten er dus goed bij. Na een uur brak de fuseekogel af en hebben we een uur stilgestaan voor reparatie. We zijn toch nog zesde geworden, dus zo slechts is het niet gegaan. Het is altijd balen als er zoiets gebeurd, maar we hebben wel genoten van dit evenement en heerlijk gereden!”
Uitslag SP3-divisie
1 Rangoni / Gentili / Magnoni (Nova Race Ginetta), 2 Carboni / Lasagni / Copetti (Nova Race Ginetta), 3 Bessem / Hilders (NKPP Racing SEAT Leon Cupracer), 4 Lanting / Herber (JR Motorsport BMW E90), 5 Euser / Barenburg / Allpass / Thorsen (Euser Racing Lotus Evora GT4), 6 Daan Meijer / Eric van den Munckhof (JR Motorsport BMW E90), 7 Bentley / Clonis / Gilham (CTR-Alfatune SEAT Leon Cupracer), DNF Miniberger / Paulave / Dreszer / Skalický (RTR Projects KTM X-bow)
Bron: pb daan meijer
Foto’s: pb daan meijer