Meteen na afloop van de Belgische manche van de Porsche Mobil 1 Supercup op het circuit van Spa-Francorchamps, zakte John Wartique af naar Monza, waar dit weekend de achtste etappe van de meest competitieve monomerkencup van de internationale scène op het programma stond. “Het gunstige nieuws kwam er maandag”, legt John uit. “Mijn nieuwe partner Paleo was in de wolken met de aandacht die we kregen in Francorchamps, en dus kreeg ik groen licht voor de twee laatste afspraken van het jaar, in Monza maar ook op het Amerikaanse circuit van Austin eind oktober.”
Aan het stuur van de Porsche 991 Cup #16 van de formatie MRS Cup-Racing wist de Luikenaar, die emigreerde naar de Verenigde Arabische Emiraten, dat zijn taak in Monza niet eenvoudig zou zijn. Op het Italiaanse circuit wordt het gaspedaal immers volop op de proef gesteld en ervaring bij het afstellen van de wagen maakt er bijgevolg het verschil, zeker gezien de beperkte rijtijd in de Porsche Mobil 1 Supercup. Het resultaat: een 23ste chrono tijdens de vrije oefensessie op vrijdag… “Eens te meer heeft het team me aangeraden om me niet alleen te fixeren op het resultaat, maar meer op de progressie tijdens het weekend”, gaat Wartique door. “Aangezien mijn ervaren teamgenoot Christian Engelhart bovendien niet verder kwam dan een tiende positie, was er nog ruimte voor verbetering op vlak van de afstelling van de wagens. Verder hadden verschillende ‘Guests’ uit de Italiaanse competitie beslist om hun kans te wagen, op het circuit van Monza dat ze uiteraard kennen als hun broekzak…”
De bevestiging van die moeilijke situatie kwam er op zaterdag tijdens de kwalificatiesessie, nog steeds met een 23ste chrono, maar ook het bewijs dat de bolide van John Wartique topsnelheid tekortkwam. Niet meteen ideaal op deze omloop… Maar John liet het hoofd niet zomaar hangen, en op zondag compenseerde hij zijn gebrek aan snelheid op de rechte stukken door werkelijk alles uit de kast te halen. Hij nam daarbij dankbaar gebruik van de slipstream van zijn directe concurrenten… “Mijn start was goed, aangezien ik meteen twee plekken opschoof”, getuigt de Paleo-rijder. “Daarna was het behoedzaamheid troef in de eerste chicane, traditioneel het decor voor verschillende incidenten. Daarna heb ik twee zware ongevallen net voor me kunnen ontwijken en tegelijkertijd terrein kunnen goed maken in de hiërarchie…”
Het resultaat: een flatterende dertiende plaats algemeen, tiende in de rangschikking van de vaste deelnemers aan de Porsche Mobil 1 Supercup. “Als we geen rekening houden met de gastrijders, is de oost meer dan degelijk”, klinkt het bij een tevreden Wartique. “In Boedapest werd ik veertiende bij de rijders van de Supercup, wat me meteen twee punten opleverde. In Spa was ik goed voor de twaalfde plek, synoniem voor vier punten. En hier eindig ik in de top 10 van het Supercup-klassement, waardoor ik nog eens zes punten scoor. Daardoor bezet ik nu de zeventiende stek in de tussenstand van de competitie… en dat met slechts drie races op de teller. Het team is tevreden over mijn opmars, en ik ook… en ik kan niet wachten om het Texaanse circuit van Austin te ontdekken, een ronduit prachtige piste…” In afwachting van de finale van de Porsche Mobil 1 Supercup 2016, krijgt John Wartique meer dan waarschijnlijk nogmaals de kans om het stuur te nemen van een Porsche 991 Cup… Maar dat bevestigen we u heel binnenkort!
Bron: pb John Wartique