Waar Niels Langeveld zich voorgaande jaren in een nieuwe klasse meteen in de top van het veld wist te nestelen, kon hij in zijn eerste TCR Germany weekend op de Motorsport Arena Oschersleben de snelheid nog niet vinden. Daardoor waren de rondetijden van de top tien niet haalbaar. In de eerste race kwam Langeveld als twaalfde over de finish, de tweede race was de regerend SEAT Leon Eurocup kampioen al opgeklommen naar de achtste plek, toen hij zich verremde en vast kwam te zitten in het grind.
Niels Langeveld had niet veel kunnen testen in de Audi RS3 LMS, maar hij ging vol vertrouwen in een goed resultaat naar de Motorsport Arena Oschersleben. Het circuit kent een hoogteverschil van 23 meter, is 3.667 meter lang en staat bekend als een erg snelle baan met veel bochten.
De eerste vrije training op vrijdag verliep direct uitstekend, Langeveld zette in het veld met 41 coureurs de vierde tijd op de klok. Dat de top in deze klasse erg breed is bleek wel in de tweede vrije training, want Langeveld verbeterde zijn tijd uit de eerdere training, maar was nu dertiende.
Vanwege het grote aantal deelnemers wordt de kwalificatie in de TCR Germany in twee sessies gereden. Langeveld reed een tijd die uiteindelijk goed zou zijn voor de zevende startpositie, maar helaas werden zijn twee snelste ronden hem afgenomen. “In de chicane heb ik de flap aan de binnenkant geraakt en wanneer je die raakt overschrijd je de tracklimits””, baalde de Sassenheimer. “Jammer, want nu moet ik de eerste race als 13e beginnen.”
De Audi is een erg lastige auto om mee te starten, een bekend probleem waarvoor binnenkort nog een update voor zal komen. Langeveld verloor bij de start van de eerste race enkele posities, maar kon zich tijdens de dertig minuten durende race toch weer naar voren knokken. Op de twaalfde positie aangekomen reed hij achter een VW Golf, die niet te passeren bleek. Zo finishte Langeveld zijn eerste TCR Germany-race als twaalfde. “Tevreden ben ik niet, maar ik moet zeggen dat de top 15 wel heel erg aan elkaar gewaagd is. Op deze baan is de Audi ook niet in het voordeel, wij moeten het hebben van onze snelheid op het rechte eind en dat is hier op Oschersleben te kort om er echt van te profiteren. Voor de vele bochten is de Audi vrij zwaar.”
In de tweede race start de top tien in omgekeerd volgorde, iets waarvan Langeveld helaas geen voordeel had. Net als de eerste race begon de regerend SEAT Leon Eurocup kampioen als 13e. Dit keer was zijn start een stuk beter en met een paar mooie passeeracties klom Langeveld in de eerste ronden al op naar de achtste positie. In de vierde ronde wilde hij een nieuwe aanval plaatsen, maar daarbij verremde hij zich en de Audi kwam naast de baan in het grind vast te zitten. “Mijn eigen schuld”, was Langeveld realistisch. “Niet het eerste weekend waarop ik gehoopt had, maar de volgende race op de Red Bull Ring wil ik weer vooraan meestrijden.”
De sterkte van de competitie in TCR Germany blijkt wel uit het feit dat de VW Golf waar Langeveld in de eerste race achter vastzat de tweede race won. Omdat deze rijder zich als tiende gekwalificeerd had mocht de Golf door de reversed grid van de top tien vanaf poleposition starten en eenmaal aan de leiding kon deze ook nu niet gepasseerd worden.
Langeveld had zich de eerste kennismaking met TCR Germany anders voorgesteld: “We hebben vooraf weinig kunnen testen, maar ik ben blij met de Audi, het is een heerlijke racer. Samen met mijn engineer & coach Herman de Jager en mijn team Racing One hebben we de afstelling flink verbeterd. We verwachten de volgende race op de Red Bull Ring wat verder naar voren te kunnen komen, dat circuit is ook geschikter voor de Audi.
ADAC TCR Germany – Kalender 2017
9-11 juni, Red Bull Ring, Oostenrijk
7-9 juli, Oschersleben, Duitsland
21-23 juli, Zandvoort, Nederland
4-6 augustus, Nürburgring, Duitsland
15-17 september, Sachsenring, Duitsland
22-24 september, Hockenheim, Duitsland
Bron: pb niels langeveld
Foto’s: pb niels langeveld