De spanning was van een ongelofelijke intensiteit op de Nürburgring, waar afgelopen weekend de vijfde en laatste manche van de Blancpain GT Series Sprint Cup plaatsvond. In die referentie voor wedstrijden met GT-wagens wist Belgian Audi Club Team WRT dat het mogelijk was om zowel de kroon bij de Teams als bij de Rijders mee naar huis te nemen, dankzij niet minder dan vier teams die mathematisch nog een kans maakten.
Vanaf de kwalificatiesessie reed de Belgische formatie zich in de kijker, met een nieuwe pole positie voor Dries Vanthoor, de tweede op rij na die van Boedapest. De Belgian Audi Club-rijder bevestigde zijn grote vorm tijdens het eerste deel van de kwalificatierace en kon een kloof creëren. Jammer genoeg stribbelde de veiligheidsgordel tegen tijdens de rijderswissel, waardoor de Audi R8 LMS #5 naast de zege greep, en Dries en Marcel terugvielen naar de derde plek. Ondertussen wonnen hun rivalen Maxi Buhk en Frank Perera en verzekerden ze zich zo van de pole positie voor de hoofdrace.
De race op zondag leek uit te draaien op een duel tussen die twee auto’s. In eerste instantie nam de Mercedes-AMG enkele seconden voorsprong op Marcel Fässler, onder meer dankzij frissere banden. Maar door een neutralisatie met de Safety Car kon de Audi terugkomen in het kielzog van zijn concurrent op het moment van de verplichte pitstop. En nadat de Mercedes-AMG zijn rijderswissel had afgewerkt, kon Dries Vanthoor opnieuw de leiding overnemen!
Voor onze landgenoot was de vreugde echter van korte duur. Bij de pitstop haakte de kabel van het pneumatische pistool in de achtervleugel. Een mecanicien werd even meegesleurd op het moment dat de auto vertrok, waardoor hij het pistool liet vallen in de werkzone, die volgens het reglement leeg moet zijn wanneer de auto weer in beweging komt. De sanctie was overmijdelijk: een straf in de vorm van een drive through (doortocht in de pitlane met maximale snelheid van 50 km/u), wat een einde maakte aan de ambities van Marcel Fässler en Dries Vanthoor. Maar op het moment waarop de titelkansen in rook opgingen voor de #5, werd de Mercedes-AMG #84 het slachtoffer van een technisch probleem met de opgave tot gevolg… De titelstrijd bij de Rijders woedde vanaf dat ogenblik tussen Will Stevens-Markus Winkelhock, leiders op de #2, en Stuart Leonard-Robin Frijns op de #17. Een onstuitbare aanval van Robin Frijns (die over beter rubber beschikte op het einde van de race) op Markus Winkelhock in de eerste bocht legde de race… en het kampioenschap in een definitieve plooi. In de eindafrekening deed de tandem Leonard-Frijns immers beter dan Stevens-Winkelhock. Maar dat is niet alles! Bij de Teams is Belgian Audi Club Team WRT kampioen voor… Team WRT, aangezien het team officieel in twee delen is gesplitst gezien het maximum van drie auto’s per team. Kortom, het seizoen van Vincent Vosse en zijn troepen wordt dus afgesloten met een… dubbele dubbel. Wie doet beter?
Bron: PB Belgian Audi Club