De LOTUS Club die op CW&W haar 40 jaar bestaan viert heeft inmiddels meer dan 100 deelnemers, afkomstig uit binnen en buitenland. Er zal in een van de hangars een speciale LOTUS tentoonstelling komen met prachtige klassieke Lotus modellen, variërend van de Elite tot aan de historische Formule 1 wagens van Team Classic Lotus.
In 1969 experimenteerde een aantal constructeurs met vierwielaangedreven auto’s in de Formule 1, maar uiteindelijk bleek dat geen succes. Graham Hill reed de Lotus 63 tijdens de training op Zandvoort, maar gaf in de kwalificatie en race de voorkeur aan de oudere Lotus 49B, die bijna vier seconden sneller was. Resultaten bleven echter uit voor de bij de rijders niet geliefde 63 en het project werd aan het eind van het seizoen gestopt. Er werden slechts twee exemplaren van de Lotus 63 gebouwd, dit is het enige exemplaar in Europa, het is dus heel bijzonder dat u deze auto bij ons rijdend kunt zien.
De Lotus 72 was de zeer succesvolle opvolger van de 63 en 49, en werd ontwikkeld voor het seizoen 1970. Het was de eerste formule 1 met radiateurs in de flanken, waardoor de scherpgelijnde carrosserie een opvallende wigvorm kon krijgen. De Lotus 72 hield het vijf seizoenen vol en won 20 races, twee rijderstitels en drie constructeurstitels in het Wereldkampioenschap Formule 1.
Over Formule 1 gesproken: naast de Lotus Formule 1 wagens geven nog acht andere Formule 1 auto’s acte de présence, waaronder een Benetton en een Arrows.
De Airshow van onze ‘Flying Partners’
De Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht zit bepaald niet stil, Zij gaan ook dit keer weer een Air Show van topklasse houden, hopelijk is de B-25 Mitchell na een grote revisie van een van haar motoren ook weer van de partij. De Spitfire zal wederom een prachtige vliegdemo houden, alleen al het geluid van de machtige twaalfcilinder Merlin motorstaat garant voor kippenvel.
Bron: classic Cars & Wings