De Historic Grand Prix wordt ook in 2019 het decor voor de strijd om de FIA Historic F3 European Cup. Na het succesvolle debuut van vorig jaar komt deze nieuwe FIA-cup opnieuw naar Zandvoort. De belangstelling is groot, want de FIA telt nu al 22 inschrijvingen – met nog ruim vier maanden te gaan. Ziet het Zandvoortse publiek straks het grootste historische F3-veld ooit?
Zandvoort kon het vorig jaar met trots zeggen: er zijn vier officiële historische FIA-kampioenschappen en alleen de Historic Grand Prix heeft ze allemaal. In 2019 is dat wederom zo, want niet alleen het FIA Masters Historic Formula One Championship, het FIA Masters Historic Sports Car Championship en de FIA Lurani Trophy voor Formule Junior komen naar Zandvoort. De duinen zijn ook weer het strijdtoneel van de FIA Historic F3 European Cup.
Het debuut van de European Cup in 2018 was meteen een triomf, want maar liefst 29 F3-auto’s uit de hoogtijdagen van de jaren zeventig en tachtig kwamen op het evenement af. In twee categorieën streden ze om de felbegeerde titel van beste historische F3-coureur van Europa. Marcel Biehl (Ralt-Toyota RT1) won in categorie 1, Christian Olsen (Martini-Alfa Romeo MK39) zegevierde in categorie 2.
De editie 2019 wordt zo mogelijk nog mooier, want nu al heeft de FIA 22 inschrijvingen mogen ontvangen – en dat terwijl het nog maar april is. De FIA houdt exact hetzelfde reglement aan, zo liet de wereldautosportbond weten: “Stabiliteit is een sleutelfactor voor het succes van dit kampioenschap”, aldus coördinator Louis Quiniou.
Beide regerend kampioenen keren terug, Olsen in de auto waarmee hij vorig jaar won. Biehl – een van de grote namen in de historische F3-wereld – wordt echter zijn rivaal in de jongere categorie 2, want de Duitser komt naar Zandvoort met een March 793.
Ook van de partij: vader en zoon Valerio en Davide Leone, die altijd voorin zijn te vinden. De Italianen brengen allebei een March-Toyota 783 mee. Hun landgenote Angela Grasso is tot dusver de enige vrouw die zich heeft aangemeld. Haar Dallara-Toyota 382 is ook nog de enige Dallara die tot nu toe op de inschrijvingslijst staat, naast de vele Marches, Martini’s en Ralts. Een groot contrast met de Formule 3 sinds de jaren negentig…
Een welkome nieuwkomer op de lijst is Manfredo Rossi, de Italiaan die al heel veel won in de historische Formule 1, Formule 2 en Formule Junior. Hij komt met de Martini-Toyota MK34 die destijds door Emanuele Pirro werd bestuurd. Rob Moores uit Litouwen brengt ook een befaamde F3-auto mee: de Chevron-Toyota B38 waarmee Derek Daly in 1977 de Britse F3-titel veroverde.
De nieuwste aanmeldingen komen van Frédéric Rouvier (Martini-Toyota MK31, vorig jaar tweede in categorie 2) en Gianluca Candiani (March-Toyota 783). 37 plaatsen heeft de FIA maximaal beschikbaar, dus nog maar 15 plekken zijn er te vergeven. De conclusie is nu al gerechtvaardigd: Zandvoort belooft het grootste historische F3-feest van het jaar te worden.
Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.
Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.
Bron: pb historic grand prix zandvoort
Foto’s: pb historic grand prix zandvoort