Vorig weekend werd de Belgian Historic Cup 2016 traditioneel afgesloten in het kader van de WestFalen Trophy op de Nürburgring. Door het feit dat het kampioenschap te elfder ure werd opgetrokken naar elf races, kon nog een extra schrapresultaat worden toegevoegd en werden hierdoor de titelontknopingen in de respectievelijke Klassen en Groepen des te spannender. Uiteindelijk kregen we met Andreas Fricke (Renault Alpine A110), Gust Van Haelst (Mazda RX3), Luc Moortgat (Porsche 964 Cup) en Bas Van Elderen (BMW 325i) de nieuwe kampioenen die hun titel zullen verdedigen in 2017.
Nog even een korte situatieschets over het slotweekend. De BRAVO zat tijdens het seizoen met een kalenderverschuiving en kwam hierdoor in actie tijdens de Truck GP op Circuit Zolder. Hierdoor moesten enkele reguliere piloten forfait geven die reeds waren ingeschreven voor de Spa Six Hours. Deze piloten scoorden dus drie 0-resultaten tijdens de Truck GP. Om deze mensen toch nog hun kansen voor het kampioenschap gaaf te houden, werd beslist om het aantal starts op de Nürburgring op te schroeven van twee naar drie, ten koste van een tweede kwalificatie. Hierdoor kwam het volledige kampioenschap uit op elf starts, wat reglementair voldoende is om ook de schrapresultaten op te schroeven van twee naar drie. De samenhorigheid bij de BRAVO is groot en iedereen ging akkoord met deze late kalenderverschuiving. Buiten in Klasse 2, waarin Gust Van Haelst reeds zeker was van de titel, bracht dit in de Eifel wat meer animo in de overige drie Klassen. De eerste race werd verreden volgens de uitslag van de kwalificatie, terwijl de startopstelling van tweede en de derde race werd gevormd volgens de uitslag van de vorige race, terwijl de top 6 telkens werd omgekeerd.
Moortgat nog steeds de snelste van het veld
Uittredend kampioen Klasse 3, Pierre-Yves Paque, die reeds enkele jaren onder de vleugels van REAL met een Porsche 964 Cup van Luc Moortgat rijdt, was aan de slag in de 24 Hours of Brno, en zou dus zijn titel niet verdedigen. Door het invoeren van het derde schrapresultaat werden de kaarten ietwat herschud en was Patrick Michiels met zijn Porsche 964 genaderd tot op vier punten van de Real patron Moortgat. Met dit verschil dat Michiels zich absoluut geen fout mocht permitteren tegenover Moortgat die twee derde plaatsen in rekening moest brengen. Hij draaide met zijn Porsche de pole algemeen voor merkgenoot Michiels en de BMW 325i van een puike Bas Van Elderen die zodoende de pole pakte in Klasse 4. Eric Nulens parkeerde zijn Porsche 964 op de vierde startplaats voor een schitterende Tom Laureyns en diens VW Golf GTI. De Duitser Michaël Nolte pakte met zijn bijzonder krachtige Opel Kadett de pole in Klasse 3 net voor kersvers kampioen Gust Van Haelst in diens Mazda RX3 en de Ford GT40 van Emiel De Weerdt.
Vuurwerk mochten we ook verwachten tussen de Duitse Renault Alpine A110 rijder Andreas Fricke en Guy François die amper gescheiden waren door zes punten voor de titel in Klasse 1 voor wagens met een htp of Historisch Technisch Paspoort. Ze bemanden respectievelijk de 10de en de 12de startplaats voor race 1.
Moortgat en Michiels verdeelden de zeges algemeen terwijl Luc aan het einde van de rit acht punten bonus had op Michiels die alles had gegeven om de Real piloot van een zoveelste titel te houden.
Patrick Michiels: “Ik heb enkele keren de leiding kunnen pakken, maar telkens remonteerde Luc me. Ik kon zijn wagen niet volgen op de rechte stukken. Na een zege van Luc in de eerste manche, kreeg ik de punten van de winnaar toebedeeld in de tweede race. Luc won, maar kreeg strafseconden wegens inhalen onder geel. Dat maakte de derde race nog interessant, maar dan moest ik wel winnen en Luc derde worden. Maar hij liet zich niet vangen en won opnieuw op een opdrogende piste. Ik had slicks moeten leggen, maar dan nog was een tweede plaats van Luc voor hem voldoende om de titel te pakken. We hebben ons schitterend geamuseerd, hebben enkele mooie inhaalbewegingen gedaan en we zijn zonder kleerscheuren uit de arena gekomen. Ik ben tevreden met de vice titel en bedank de organisatie van BRAVO om na mijn forfait door de Spa Six Hours toch nog een extra inspanning te hebben gedaan”. Pierre-Yves Paque vervolledigt met de tweede REAL Porsche het eindpodium voor de andere Porsches van Eric Nulens, Diederick Ceyssens en Damiens.
Bas Van Elderen pakt titel in Klasse 4
In Klasse 4 werd een vader-zoon duel verwacht tussen Jan Van Elderen (Ford Sierra Cosworth) en Bas Van Elderen (BMW 325i), met Gentenaar Tom Laureyns in de rol van de spreekwoordelijke derde hond. Door problemen met de rug kon Jan echter niet aanzetten en zag zo zijn kansen verdwijnen. Tom Laureyns won de eerste race terwijl Bas Van Elderen met problemen de handdoek moest gooien. Hierdoor kwam de garagehouder terug tot op 14 punten. Tijdens de tweede race was het Laureyns die op zijn beurt problemen kende en Bas naar de zege zag fietsen. Tom pakte met zijn VW Golf GTI nog wel de derde dagzege met een schitterende derde plaats algemeen tussen de Porsches, maar ondertussen had Van Elderen reeds de titel op zak.
Fricke laureaat na mooie eindsprint met François in Klasse 1
In Klasse 1 kondigde zich waarschijnlijk het mooiste duel aan tussen leider Fricke met de Renault Alpine A110 en de Lotus Elan van regerend kampioen Guy François. Beiden hadden reeds drie 0-reultaten achter hun naam staan en dus werd iedere score in telling gebracht. De Duitse Renault rijder mocht het laatste weekend aanvatten met een bonus van zes punten. Fricke was tijdens de kwalificatie een fractie sneller dan François, maar tijdens de eerste race trok de Lotus rijder wel het laken naar zich en verkleinde zijn achterstand zodoende naar twee luttele punten. En met een zesde plaats algemeen mocht François voor race 2 daarenboven starten vanop de pole terwijl Fricke pas achtste stond.
“Maar dan begon mijn lijdensverhaal,” aldus de uittredende kampioen. “Ik maakte een pirouette door olie op mijn achterwielen. Er zat pas een nieuwe motor in en dus zette ik de wagen aan de kant. Het bleek de dichtingsdop te zijn van de versnellingsbak. Tijdens de laatste race wou ik het seizoen in schoonheid afsluiten, maar toen had ik opeens de versnellingspook in mijn handen. Spijtig, maar ik gun Fricke de titel en ik hoop deze volgend seizoen opnieuw terug te pakken,” besluit de man die er reeds bij was vanaf de eerste wedstrijd van de BRAVO.
Gust Van Haelst is de man van de regelmaat
Met negen zeges op elf races is Gust Van Haelst uiteraard de terechte kampioen in Klasse 2. De Mazda rijder moest zelfs een overwinning verplicht in mindering brengen door de drie schrapresultaten. Hij liet geen kruimel voor de concurrentie en won ook de drie afsluitende races op de Nürburgring voor een knappe Emiel De Weerdt die zijn Ford GT 40 driemaal richting de tweede plaats loodste. Ook Emiel was het slachtoffer van de kalenderverschuiving en kon zodoende niet meer meespelen voor de tweede plaats in de eindstand. Deze ging naar de Ford GT 40 van Guy De Baer en de Ford Escort van Kowaleski.
Naast de vier Klassen hebben we uiteraard nog verschillende Groepen binnen de respectievelijke Klassen per cilinderinhoud. Hier gingen de titels naar
1A. Robyns/Ginetta, 1B. Fricke/Renault Alpine A110, 1C. Geebelen/Porsche 911, 1D. Laudus/Opel Kadett, 1E. Visser/Austin Healy
2B. Bertrand/Ford Escort, 2C. Van Haelst/Mazda RX3, 2D. Filip Mahieu/Triumph TR3, 2E. Guy De Baer/Ford GT40
3D. Moortgat/Porsche 964
4A. Serwy/Citroën AX, 4B.Potters/Peugeot 205, 4C. Laureyns/VW Golf2 GTI, 4D. Bas Van Elderen
Bron: pb belgian racing automobile vintage organisation
Foto’s: pb belgian racing automobile vintage organisation