Eric De Doncker beleeft dit jaar een prachtig verhaal in het bijzonder hoogstaande Group C Racing, een competitie voor prototypes die over de uithoudingsracerij heersten in de jaren 80 en in het begin van de jaren 90, het tijdperk van het Groep C-reglement. Het kampioenschap trok al geruime tijd de aandacht van de Belgische rijder… “Die Groep C-bolides hebben me altijd al laten wegdromen, en uiteindelijk heb ik de stap gezet en een Spice SE90C aangekocht, een van de twee fabriekswagens die destijds aan het werk waren in de C1-categorie”, legt De Doncker uit. “Mijn exemplaar is onder meer derde geworden in een manche van het wereldkampioenschap op het circuit van Donington, met Eric van de Poele en Bruno Giacomelli aan het stuur. De auto heeft de kleurstelling van destijds uiteraard behouden.”
Bij de deelname aan Group C Racing 2016 in het gezelschap van zijn team Motorsport 98, was de eerste doelstelling van Eric De Doncker om zijn draai te vinden. Maar het resultaat overtrof alle verwachtingen, aangezien onze landgenoot tijdens de twee laatste wedstrijden van het jaar, dit weekend op het Circuit Paul Ricard in het kader van de Dix Mille Tours by Peter Auto, zowaar de algemene titel veroverde in C1! “Door vierde en zesde te worden in de eerste twee manches van het seizoen in Jarama, terwijl ik helemaal niet getest had met mijn wagen, begreep ik dat de prestaties al op de afspraak waren”, getuigt Eric. “Enkel in Spa kende ik een opgave door een losgekomen elektrische kabel. Verder werd de auto piekfijn voorbereid door Julien Daivier, Yannick Desmadryl en de technici van Motorsport 98, wat duidelijk het verschil heeft gemaakt. Tijdens de race van de Le Mans Classic, ontegensprekelijk het hoogtepunt van het seizoen op het circuit van de 24 Uur van Le Mans, kwam ik in tweede positie algemeen over de eindmeet. Het puntenbarema was verdubbeld voor de confrontatie in de Sarthe, en dus bevond ik me plots aan de leiding van het kampioenschap. Mijn enige resterende tegenstander was Tommy Dreelan, die beschikt over een te duchten Porsche 962C, maar ook over een professionele teamgenoot, Aaron Scott. Alles zou dus dit weekend beslist worden in Paul Ricard…”
Een weekend onder hoogspanning dat begon met een zenuwachtig moment, aangezien een bougie de koppakking van de Cosworth-motor doorboorde… “Gelukkig heeft het team een mirakel verricht en kon ik deelnemen aan beide races, met als voornaamste doel punten scoren door aan de aankomst te staan”, doet De Doncker zijn verhaal. “Toen ik afgelopen zondag, tijdens Race 2, de pitstraat uitreed na een lekke band, gaf de krachtbron enkele ogenblikken niet meer thuis. Ik slaakte een kreet en dacht aan een nieuw elektrisch probleem, maar na een grondige analyse bleek dat de elektronische behuizing op veiligheidsmodus was overgeschakeld. Mijn jongens hielpen het probleem snel van de baan, waardoor ik mijn weg kon voortzetten, de race beëindigen en de nodige punten kon scoren om de algemene titel veilig te stellen!”
Eric De Doncker en Motorsport 98 zijn dus kampioen bij hun debuut in de competitie… “Het is tijd om dit succes te vieren, maar ik wil eerst mijn dank tonen aan Julien, Yannick, alle teamleden en mijn vrouw Catherine, die rotsvast aan mijn zijde heeft gestaan, maar ook aan Geoff Richardson Engines, BMTR en Avon. Dit Group C Racing-kampioenschap blijft vorderingen maken onder de hoede van Peter Auto en dat is veelbelovend voor het vervolg. Ikzelf kan eveneens nog stappen voorwaarts zetten aan het stuur van deze Spice met zeshonderd paarden en het indrukwekkende grondeffect. Dat is de ambitie voor het seizoen 2017, waarin ik absoluut mijn titel wil verdedigen. Met bijna 25 aanwezige wagens in de Var, blijft de concurrentie groeien, wat de uitdaging nog interessanter maakt.”
Eric De Doncker is amper terug uit Paul Ricard of hij moet al naar Zolder afzakken, waar volgend weekend de finale van de NASCAR Whelen Euro Series plaatsvindt, met een zekere Jeff Gordon, icoon van de Amerikaanse autosport, in de rol van Grand Marshal. Voor Motorsport 98 vormt het een andere uitdaging in een hoogstaande, competitieve context. Tijd voor actie…
Bron: pb eric de doncker
Foto’s: pb eric de doncker – peter auto & photosports