Italia a Zandvoort, op zondag 3 juli, blikt terug op de vele autosportsuccessen van de gerenommeerde Italiaanse fabrikanten. Wat te denken van de demo’s met de Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 waarmee Nicola Larini in 1993 de DTM-titel won? Na meer dan 20 jaar stilstand komt deze unieke auto weer tot leven. Ook heel bijzonder is de Lancia 037 Rally Evo2 Groep B, in 1984 bestuurd door Henri Toivonen. Deze en andere speciale (race)auto’s komen in actie tijdens de beide demo voor ‘Specials’.
In 1993 zette Alfa Romeo de DTM compleet op zijn kop. Het Italiaanse merk debuteerde met de Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 en ging daarmee de strijd aan met onder meer regerend kampioen Mercedes en een bataljon BMW’s. Dat weerhield Nicola Larini er niet van om in het debuutjaar van Alfa Romeo meteen de titel veilig te stellen.
“Na de laatste race gaf Alfa Romeo de kampioensauto aan Larini cadeau”, aldus Lennart Schouwenburg van Strada e Corsa. “Sindsdien heeft de auto stilgestaan. Kortgeleden hebben we de Alfa na ruim 20 jaar weer tot leven gebracht, tijdens een eerste test op Circuit Park Zandvoort.”
Volledig origineel
De DTM-Alfa is volledig origineel. Schouwenburg: “De auto is nooit gerestaureerd. De originele stickers van de technische keuringen uit 1993 zitten er bijvoorbeeld nog op.”
Alfa Romeo heeft de auto officieel gecertificeerd als dé DTM-winnende auto van 1993, aldus Schouwenburg. “Twee specialisten van het Alfa Romeo museum zijn twee dagen bij ons op bezoek geweest om de auto te onderzoeken.”
Alfa Romeo was tot en met 1996 in de DTM actief, maar kon de unieke prestatie uit 1993 niet herhalen. De Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 van Strada e Corsa is daarmee de enige Alfa Romeo die de DTM-titel won.
Lancia 037
Lancia kan terugkijken op onnoemelijk veel successen in de rallysport. Een van de bekendste rallyauto’s van het merk is de Lancia 037 Rally. Arnoud Coenen is sinds 2014 de trotse eigenaar van een Lancia 037 Rally Evo2 Groep B. “Het is een originele fabrieksauto, uitgevoerd in de Martini-kleuren. De auto is in 1984 bestuurd door Henri Toivonen”, aldus Coenen. De Fin was supersnel in deze Lancia, maar niet succesvol. Coenen: “De eerste rally van Toivonen met ‘mijn’ Lancia 037 was de rally van Portugal Hij was de snelste in de eerste vijf klassementsproeven, maar een crash betekende het einde van zijn rally. In Griekenland lag hij op de vierde plaats, als best geklasseerde Lancia-rijder, toen hij wederom door een crash uitviel.” Later dat jaar behaalde Toivonen de derde plaats tijdens de 1000 Meren Rally in Finland, maar dat was volgens Coenen met een andere Lancia 037.
Met zijn demo neemt Coenen de bezoekers van Italia a Zandvoort meer dan 30 jaar mee terug in de tijd. In 1984 was Lancia regerend wereldkampioen met de 037. De auto betekende het einde van een tijdperk; de WRC-titel in 1983 was de laatste met een achterwielaangedreven auto.
Dagvullend programma
Italia a Zandvoort biedt op zondag 3 juli een prachtige mix van vrijrijden sessies en demo’s. Tientallen jaren auto(sport)geschiedenis komt voorbij, variërend van de compacte modellen van Fiat en Autobianchi tot supersportwagens van onder meer Ferrari en Lamborghini. Circa 30 merkenclubs tonen in het rennerskwartier de meest uiteenlopende modellen. Traditiegetrouw is er ook veel aandacht voor de Italiaanse geneugten op het gebied van lifestyle, dranken en spijzen. Een dagkaart, inclusief toegang tot het rennerskwartier en de hoofdtribune, kost slechts € 12,50 in de voorverkoop.
Bezoek italia-zandvoort.nl voor alle informatie
Bron: pb circuit park zandvoort
Foto’s: pb circuit park zandvoort