Afgelopen weekend werd de Spa Summer Classic verreden en de meeting doet zijn naam opnieuw geen eer aan. Twee dagen werd geracet in de regen of op een natte piste. Luc Moortgat nam een sportieve revanche na zijn pechweekend in Zolder waar Patrick Michiels driemaal op rij won en met het maximale puntenaantal richting Spa trok. Anderen die hun leiderspositie moesten verdedigen waren in Klasse 1 Guy François in zijn Lotus Elan, Emiel De Weerdt in Klasse 2 met de Ford GT40 en Bas Van Elderen in Klasse 4 met zijn BMW E30 325i. 56 wagens deelden de startgrid wat een succes mag worden genoemd.
De kwalificatie werd verreden in droge omstandigheden, maar de rest van het weekend zou worden afgewerkt op regenbanden. Luc Moortgat zette de pole algemeen op de tabellen met zijn Porsche 964 Cup voor ploegmaat bij Real Pierre-Yves Paque, ook in een Porsche 964 Cup, maar wel op vier seconden van de pole. De Nederlandse gastrijder Stox parkeerde zijn Porsche op de derde startplaats voor een schitterende Bas Van Elderen die met zijn BMW de vierde chrono algemeen klokte tussen de Porsches van ondermeer Patrick Michiels en vader Jan Van Elderen in de Ford Sierra Cosworth RS500. Met een 14de chrono zagen we de eerste echte Historic met Guy François die in zijn Lotus Elan de pole pakte in Klasse 1 voor merkgenoot Roger Poulet en de knappe Renault Alpine A110 van nieuwkomer Fricke. In Klasse 2 was Gust Van Haelst de snelste trainer in zijn Mazda RX3 voor de Ford Escort van Brauneiser en de Ford GT40 van De Weerdt.
De eerste race van het weekend op zaterdag werd verreden in de gietende regen en we zagen een gevecht voor de leiding tussen Moortgat, Stox en Michiels tot de Real rijder alleen op pad vertrok en iedereen binnen de Klasse 3 in de vernieling reed. Hij eindigde wel in het spoor van de Nederlander Stox die als guest geen punten pakt en geen bedreiging vormde in het kampioenschap. Kampioenschapsleider Patrick Michiels werd tweede in Klasse 3 met zijn Porsche 964 Cup voor gastrijder van Ryswick, Diederick Ceyssens en Pierre-Yves Paque. Ook tijdens de tweede race op een opdrogende piste was Moortgat outstanding. Ditmaal moest Stox de duimen leggen voor het groene gevaar terwijl Patrick Michiels opnieuw de tweede plaats pakte in de Klasse 3 net voor Pierre-Yves Paque, Ceyssens en Nulens.
Leider Patrick Michiels: “In droge omstandigheden was het reeds geweten dat Luk en zijn Porsche te snel waren voor de oppositie, maar nu moeten we ook passen op de regen en dat voorspelt niet veel goeds. Ook zijn teammaat Pierre-Yves Paque is sneller geworden. In de eerste race kon ik hem vrij makkelijk kloppen, maar in race 2 op een opdrogende piste heb ik moeten wachten tot hij in de fout ging alvorens ik zijn tweede plaats kon inpikken. Bij Real hebben hun huiswerk goed gemaakt”.
Luc Moortgat: “We hebben inderdaad veel werk gestoken in de afstelling van de wagens en vooral de ophanging werd flink onder handen genomen. Tijdens de kwalificatie was ik minstens vier seconden sneller dan de rest en dat komt door de Pirelli’s die ik monteerde. In de regen reed ik wel op Michelin, maar ik kon een gat trekken en de banden nadien constant gaan koelen op de natte plekken”.
Ook de Klasse 4 wagens reden mee vooraan in het peloton. In de eerste manche was Bas Van Elderen de snelste in Klasse 4 voor Toerisme wagens, maar net als Moortgat in Klasse 3, moest de BMW rijder de duimen leggen voor gastrijder Anders in een BMW M3. Achter Bas volgde vader Jan op 2 seconden in zijn Ford Sierra Cosworth en een uitstekende Tom Laureyns in zijn VW Golf 2. Tijdens de tweede manche deed Jan Van Elderen een uitstekende bandenkeuze en op een opdrogende piste pakte hij de derde plaats algemeen en uiteraard de zege in Klasse 4 voor zoon Bas en Tom Laureyns die opnieuw afsloot met een podiumplaats.
In de Klasse 1 kregen we met de Renault Alpine A110 van Fricke een nieuwkomer van formaat. De Klassen 1 & 2 startten een halve minuut na de Klassen 3 & 4, waardoor deze hun eigen gevecht kunnen leveren. Guy François draaide de beste chrono tijdens de kwalificatie, maar in de regen was het de Renault Alpine die als eerste over de meet bolde voor Poulet, Hamilton en François. Tijdens de tweede race was er een verbeten strijd voor de zege, maar het was terug de Alpine van Fricke die het haalde voor de Lotus van François en Hamilton.
In Klasse 2 Kon Gust Van Haelst zijn pole verzilveren met een zege in de eerste race voor de Escort van Kowalewski en de BMW 2002 Alpina van Mathay. De Escorts van Bertrand en Brauneiser vormden samen met de Alpina van Marc Mathay het podium na de tweede race. Ditmaal zag Van Haelst de finishvlag niet terwijl ook de Ford FT40 van De Weerdt tweemaal in het opgavepark belandde.
In de tussenstand van het kampioenschap verandert er niet veel binnen de respectievelijke Klassen.
In Klasse 1 blijft Guy François aan de leiding voor de Austin Healy’s van Visser en t’Hoen die haasje over spelen.
Emiel De Weerdt verliest zijn leiderspositie in Klasse 2 en duikt door twee 0-resultaten van afgelopen weekend naar de vierde plaats na Mathay die de nieuwe leider wordt voor Kowalewski en Van Haelst die ook een plaats verloor in de tussenstand.
In Klasse 3 wordt het nog spannend. Daar blijft Patrick Michiels na drie zeges en twee tweede plaatsen uiteraard aan de leiding, maar Moortgat heeft de tegenaanval ingezet en kijkt reeds tegen een 0-resultaat aan dat hij op het einde van het seizoen kan inbrengen als een van de twee schrapresultaten. Er is dus nog niets verloren voor de winnaar van afgelopen weekend.
In Klasse 4 tenslotte staat Bas Van Elderen mooi aan de leiding in zijn snelle BMW 325i voor de VW Golf van Tom Laureyns , de Peugeot van Mario Potters en de BMW van Bruneel. Jan Van Elderen staat pas op een vijfde plaats met zijn Ford Sierra Cosworth, maar hij heeft reeds twee 0-rseultaten die hij kan inbrengen als schrapresultaten. Maar dan mag Jan niet meer uitvallen tijdens het verdere verloop van het seizoen.
Bron: pb bravo belgian historic cup
Foto’s: pb bravo belgian hostoric cup – motorsportmediaservice