Febo Racing Team vertoonde afgelopen weekend hun racekunsten tijdens de drukbezochte Gamma Racing Days op het TT-circuit van Assen. Tegen de 100.000 fans zagen de snelle SEAT in actie, waarbij ze ondanks versnellingsbakproblemen een mooi podium wisten te pakken.
Dennis de Borst kreeg tijdens de Gamma Racing Day versterking van de jonge Stan van Oord, omdat Martin de Kleijn verplichtingen elders had. Van Oord heeft de nodige ervaring met snelle voorwiel aangedreven racewagens, waardoor hij zich direct op zijn gemak voelde in de snelle SEAT. Dit moest ook wel, want de rijtijd tijdens het evenement op het TT-circuit van Assen was maar beperkt.
“We hadden in de vrije trainingen kort wat turboproblemen, omdat de uitlaat los was geschoten. De jongens wisten dat snel te verhelpen,” reageerde Dennis. In de daaropvolgende kwalificatie was het de SEAT van het Febo Racing Team die snelste tijd op de klokken zetten met tegen de twee tienden voorsprong op de concurrentie. “Die hebben we alvast maar binnen. We weten dat de prijzen in de races worden uitgedeeld, maar niet alleen starten we vooraan in de klasse maar pakten ook nog wat punten voor de pole,” liet Dennis tevreden weten na de tijdtraining.
Race 1, zaterdag 5 augustus
Dennis de Borst stapte tegen het eind van de middag in de SEAT voor een wedstrijd over 60 minuten. Toen de rode lichten doofden spurtte hij er vandoor, sloeg een gat met de concurrentie en wist zelfs aansluiting te vinden bij de snellere Porsches. Het gat dat Dennis sloeg verdween als sneeuw voor de zon toen de safetycar de baan op kwam. Dennis blikte terug op zijn start: “Mijn start was erg goed en ik liep uit op mijn concurrenten. Jammer dat het veld bij elkaar kwam door de safetycar. Bij de herstart kon ik wederom weglopen.” Dennis was rap onderweg, toen de problemen begonnen. Met een haperende vijfde versnelling moest hij behoudend te werk gaan, maar bleef desondanks wel snel. “Niet alleen moest ik snel naar de zesde versnelling doorschakelen om de versnellingsbak heel te houden, maar ik moest ook de banden sparen. Toch ging de SEAT snel en kon ik na mijn sterke stint de wagen overgeven aan Stan van Oord.”
Van Oord reed sterk naar een tweede stek. De leider in de race was buiten bereik, ondanks de hogere snelheid van de SEAT. Alleen moesten de heren van Febo Racing verplicht langer stilstaan tijdens de pitstop. “We pakten een prachtige tweede stek, waarmee wij het gat naar de leider in het kampioenschap verkleinen. Na de wedstrijd hebben we de bak vervangen, want met deze versnellingsbak kunnen we geen tweede race rijden.”
Uitslag Supersport-divisie, race 1
1 Kanaroglou 2 Dennis de Borst en Stan van Oord, 3 Van den Munckhof/Zumbrink, 4 Van Loon/Van Loon, 5 De Maat/Schreurs, 6 Van Vliet
Race 2, zondag 6 augustus
Zondag zaten de tribunes rondom het TT-circuit volgepakt met enthousiaste fans. Zij zagen een aantrekkelijke wedstrijd in de Supercar Challenge. De SEAT van Febo Racing had een nieuwe versnellingsbak onder de kap en dit maakte de wedstrijd voor De Borst en Van Oord verre van eenvoudig. Hoewel hij van pole vertrok verloor Dennis direct een paar plekken. Na zijn stint keek hij terug: “We hebben minder vermogen vanwege de bakwissel, tevens zijn de verhoudingen anders en dat maakt het nog lastiger. Hierdoor komen we te kort in de klasse en konden wij niet voor de ereplaatsen strijden.”
In de tweede helft van de race kon ook Stan van Oord, die het stuur overnam van Dennis, geen potten breken. De SEAT had door de andere versnellingsbak gewoon niet de snelheid en eindigde op een teleurstellende achtste stek. De heren pakten de nodige puntjes en hoeven door dit resultaat de volgende wedstrijd minder lang stil te staan in de pits. “Een achtste stek is niet waarop wij hadden gehoopt, maar met deze versnellingsbak was dit het maximaal haalbare. Voor de volgende race hebben wij wel minder strafseconden, wat toch wel en lichtpuntje is.”
Uitslag Supersport-divisie, race 2
1. Van der Maat/Schreurs, 2 Van Loon/Van Loon, 3 Euser, 4 Van den Munckhof/Zumbrink, 5 Van Vliet, 8 Dennis de Borst en Stan van Oord
Tussenstand kampioenschap Supersport 1 Divisie na 10 races:
1. Van den Munckhof / Zumbrink 175, 2. Dennis de Borst / Martin de Kleijn 146, 3. K. Kanaroglou 136, 4. Van Loon / Van Loon 107, 5. V.d Maat / Scheurs 106, 6. Speelman / Kroes 57
Bron: pb febo racing