Neerlands meest succesvolle rallyrijder van dit moment heeft nauwelijks ervaring in de racerij, afgezien van een paar races in 2012 voor Volkswagen Motorsport met een Scirocco. Geen reden voor Abbring om nerveus te worden. “Nee hoor, ik kijk er heel erg naar uit en heb mij zo goed mogelijk voorbereid. Toen ik door Volkswagen Motorsport werd uitgenodigd als gastrijder, heb ik direct contact opgenomen met mijn maatje Jaap van Lagen. Hij heeft mij toen veel tips gegeven voor het rijden op circuits. Met die Scirocco reed ik direct vanaf de eerste meters altijd voorin. Maar belangrijker, ik heb in mijn teamgenoot Jaap van Lagen een uitstekende leermeester. Ik zal alleen even moeten wennen aan het feit, dat ik niet alleen op de baan ben. En natuurlijk aan de 500 pk van de Porsche.”
Jaap van Lagen.
Jaap van Lagen is een van de succesvolste Nederlandse coureurs van dit moment en heeft een grote ervaring in diverse raceklassen. In 2000 en 2001werd hij kampioen in de Nederlandse Formule Ford en in 2003 de Formule Volkswagen competitie en de Dutch Drift Challenge. In 2006 won hij de Eurocup Mégane Trophy en vanaf 2007 is hij met grote regelmaat in Porsches te vinden. Met in 2010 een voortreffelijke vierde plaats in de Porsche Supercup. “Ik kijk enorm uit naar de races op Franchorchamps met Kevin. Hij is een supertalent en hij is ook op circuits ontzettend snel. Gecombineerd met mijn ervaring met Porsche, dicht ik ons een grote kans toe om op het podium te finishen.”
Voor 2016 is deze merkencup opnieuw opgezet, wat ondermeer heeft geresulteerd in een samenwerking met de Porsche Carrera Cup France voor 4 races waardoor de organisatie van volle startvelden is verzekerd. De Porsche GT3 Cup Challenge wordt mede ondersteund door Porsche Motorsport en de Nederlandse Porsche-importeur. Per Peschar, PR Manager Porsche van Pon’s Automobielhandel B.V.: “De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux heeft zich ontwikkeld tot één van de meest populaire raceklasses in de Lage Landen en krijgt door de samenwerking met Porsche Carrera Cup France een nog breder platform. En dat het serieus racen is wordt komend weekend wel bewezen door de deelname van twee Nederlandse toprijders, Kevin Abbring en Jaap van Lagen. Wij wensen beiden veel succes en wat ons betreft mag de eerste beker wel naar Nederland.”
GP Elite debuteert dit jaar in de Porsche merkencup en zal het gehele seizoen met twee auto’s aan de start verschijnen. Kevin en Jaap komen aanstaand weekend als gastrijders met startnummer 5 aan de start van de seizoensopener op het Circuit van Spa-Franchorchamps. De race is een onderdeel van de Belgische manche van het FIA WEC op Spa-Franchorchamps en de races vormen één van de mooiste autosportevenementen van België. Afgelopen weekend hebben de deelnemers al uitgebreid kunnen testen op Spa-Franchorchamps.
Het format van de wedstrijden is voor 2016 onveranderd gebleven met twee sprintraces van 30 minuten per weekend. Het kampioenschap blijft zeer aantrekkelijk voor gentlemen-drivers, die een eigen klassement krijgen, terwijl ze ook punten in het algemene klassement scoren.
Kevin Abbring sluit af: “Ook negenvoudig wereldkampioen rally Sebastian Loeb heeft de overstap van het WRC naar het circuit gemaakt, en met succes. Dus ik zie de races met veel vertrouwen tegemoet. Ik kan er alleen maar een nog betere coureur door worden. Met rally’s moet je, zeker op asfalt, ook de ideale lijnen vinden en de juiste techniek beheersen en toepassen om zo snel mogelijk door de bochten te komen. Met het racen kan ik dan ook zeker mijn rijtechniek verder bijschaven wat mij het rallyrijden weer van pas komt. Jaap en ik zijn allebei competitief ingesteld en we zullen er vol voor gaan. En mocht ik ergens eens een seconde laten liggen, dan maakt Jaap die zeker weer goed.”
GP Elite staat voor ultiem genieten van exclusieve auto en/of de autosport. Dat bestaat uit het beheersen, en niet in het bezitten van een exclusieve bolide. Daarom heeft GP Elite een uniek trainingsconcept ontwikkeld. De autosportladder biedt voor iedereen de mogelijkheid om op zijn eigen niveau in te stappen en een ongekende leercurve in te zetten. Met de juiste begeleiding wordt de deelnemer gedoseerd uit zijn of haar comfort-zone gehaald en worden de benodigde rijtechnieken geleerd. Dit resulteert in een zeer steile leercurve en optimaal rijplezier!
De autosportladder van GP Elite bestaat uit 7 treden, met op elke trede trainingen in verschillende disciplines van de autosport. Zoals rijvaardigheidstraining, driften, karten, rallyrijden en natuurlijk circuitrijden. De belangrijkste disciplines zijn bovendien opgedeeld in verschillende niveaus. Zo is bijvoorbeeld de Drifttraining te volgen op niveau 1, 2 of 3. Hiermee biedt GP Elite het breedste aanbod aan trainingen in Nederland. GP Elite adviseert waar in te stappen om persoonlijke doelen te realiseren. Op deze manier kan de deelnemer zich optimaal ontwikkelen als rijder, op weg naar ultieme wagenbeheersing.
GP Elite staat voor de hoogste kwaliteit in alle aspecten van haar trainingen en werkt uitsluitend met de beste trainers. Er wordt slechts een gelimiteerd aantal deelnemers toegelaten voor optimale rijtijd en veel persoonlijke aandacht. De aankleding en hospitality zijn ongeëvenaard en deelnemers worden totaal ontzorgd. Het is mogelijk een trainings- of raceauto te huren die past bij de betreffende training en het niveau van de rijder. GP Elite is de totaaloplossing voor autosport op niveau.
Porsche 911 GT3 R (I991)
Motor: Watergekoelde zescilinder boxer, achterin
Inhoud: 4.000 cc
Vermogen: ruim 368 kW (500 pk)
Injectie: Directe brandstofinjectie
Smering: Dry sump
Transmissie: Porsche sequential six-speed constant-mesh gearbox
Mechanisch slip differential
Pneumatische gear-shift activation (paddle shift)
Body: Lichtgewicht body met delen van aluminium
Tank: FT3 safety brandstoftank van 120 liter
Vooras: McPherson, hoogte, camber en toespoor verstelbaar
Achteras: Multilink onafhankelijke achterwielophanging, hoogte, camber en toespoor verstelbaar
Wielen: BBS licht-aluminium wielen, 12.0J x 18Banden: 300/650-18 voor en 310/710-18 achter
Remmen: Race ABS
Traction control