Bomvolle tribunes en een uitpuilend raceprogramma; Jack’s Racing Day overtrof alle verwachtingen en trakteerde de vele bezoekers van TT Circuit Assen op heel veel spektakel. Porsche Carrera Cup Benelux maakte deel uit van het hoofdprogramma en stelde niet teleur. Sterker nog, Niels Langeveld was één van de smaakmakers nadat hij zich knap terugvocht vanuit een lastige positie. Uiteindelijk werd het P2 én 3 voor Q1-Track Racing!
Voor race 7 en 8 keerde de Porsche Carrera Cup Benelux terug op Nederlands asfalt. Ditmaal was het Assen dat het decor vormde voor een groots race-evenement waar liefhebbers van alle leeftijden bijeenkwamen. Een uitgelezen kans ook voor Niels Langeveld om sponsoren en relaties uit te nodigen met als doel de autosport van dichtbij mee te maken. Want de racewereld leeft hier nu meer dan ooit tevoren!
Niels begon zijn weekend goed: “Ons team heeft een geweldige prestatie geleverd door de setup van de Porsche dik in orde te maken. De balans van de auto was goed en ik kon vanaf de eerste vrije training meteen pushen met een P4 als resultaat. Natuurlijk smaakte dit naar meer, dus deden we er nog een schepje bij bovenop in vrije training 2. Vanaf dat moment keerde helaas alles tegen ons. Zo hoog als de verwachtingen waren, zo tegenvallend werden de resultaten. Op een nieuwe set banden kreeg ik de auto niet in de juiste window, met als gevolg dat ik ging overdriven en niet verder kwam dan de 6e positie.”
In de kwalificatie nieuwe ronden, nieuwe kansen. Maar de negatieve spiraal waar Niels zich in bevond, liet hem verder en verder wegzakken. “Ik maakte verschillende foutjes, kreeg een flat spot op mijn band door verkeerd aanremmen, moest mijn snelste tijd inleveren na het overschrijven van track limits en ook werd de sessie tweemaal onderbroken vanwege code rood. Bij een 2e poging op een nieuwe set banden slaagde ik er niet in om de potentie van de Porsche maximaal te benutten en kwam ik wederom met 4 wielen buiten de baan waardoor er een vette streep ging door de beste rondetijd die ik op dat moment reed. Hierdoor bleef ik steken op P9. Te hard rijden onder Full Course Yellow zorgde er echter voor dat ik hier nog eens 3 plaatsen gridstraf bij op moest tellen. Al met al niet mijn dag dus.”
Niels was vastbesloten het tij te keren tijdens race 1, maar de gifbeker moest he-le-maal leeg. “De start was best oké en ik heb meteen een paar plekken kunnen pakken. Daarna reed ik mijn eigen pace en kon ik het gat naar mijn voorgangers relatief makkelijk dichten. Vanaf P8 bleef ik druk zetten, totdat de neerwaartse druk plotseling sterk afnam. Wat bleek: ik was onderweg een stukje van mijn frontsplitter verloren; dit was los komen te zitten door een kleine tik in het gedrang bij de beginfase van de wedstrijd. Desondanks wist ik de auto nog op P8 te finishen. Uiteindelijk werd dit P11 op papier vanwege een tijdstraf, want door het gemis aan downforce ging ik een paar keer te wijd en kreeg ik opnieuw track limits aan mijn broek…”
Alle hoop was gevestigd op de finale race in Assen. Slechter kon het eigenlijk niet worden. En met deze mindset vertrok Niels ook vanaf een 8e positie. “Ik had een raketstart en mocht zelfs even aan P4 snuffelen. Duw- en trekwerk in bocht 3 wierp me weer terug naar P7, maar vanaf dat moment reden we een uitstekende race en hadden we veel snelheid. Eén voor één vrat ik de concurrenten op. We deden mee aan de kop van het veld met een groepje van 6. Enkel 2-voudig Porsche Super Cup kampioen Larry ten Voorde kon ik niet achter mij houden; hij was één van de twee gastrijders dit weekend. Door penalties van anderen stond ik met één been op het podium. De wedstrijdleiding besloot naderhand echter dat het P3 voor ons werd, mét de punten van P2, want gastrijders deden vooral mee voor de eer. Wie de winnaar was? Mijn teamgenoot!
En zo sloten we een lastig weekend met een punten één-tweetje af. Om maar even aan te geven dat alles mogelijk is en er nog veel te verbeteren valt in een seizoen dat voor mij vooral in het teken staat van leren. Halverwege september kunnen we laten zien wat we hiervan hebben opgestoken op de Red Bull Ring. En daar heb ik heel veel zin in!”
Bron: pb Niels Langeveld
Foto’s: pb Niels Langeveld