Soms is pure snelheid niet voldoende om in de autosport met de prijzen naar huis te gaan. Net dat overkwam Selleslagh Racing Team tijdens de tweede meeting van de GT4 European Series afgelopen weekend in Brands Hatch, waar beide Mercedes-AMG GT4 die uitkwamen in de Silver Cup genoeg snelheid in huis hadden om kostbare punten te scoren voor het kampioenschap. Dame Fortuna besliste er anders over…
De GT4 European Series trekt van het ene legendarische circuit naar het andere: na het razendsnelle Italiaanse Monza stond het uitdagende en snelle bochtenwerk van Brands Hatch op het programma van het team van Patrick en Niels Selleslagh. Een omloop met een al even indrukwekkende geschiedenis waar het decor snel dichterbij komt. Geen sinecure dus voor debutanten… “Niet alleen de circuits zijn dit jaar nieuw voor ons, maar ook de auto en het team”, weet Guillaume Dumarey, de teamgenoot van Jean Glorieux in de Mercedes-AMG GT4 n°30. “Dit is echt een enorm competitief kampioenschap. Door echter in geen enkele van de vier verreden wedstrijden schade te rijden, kunnen we blijven bijleren en de kloof met de top dichten. Het bewijs: in de eerste wedstrijd reed ik twee of drie tienden te vroeg uit de pitstraat met een drive through als gevolg, maar mijn rondetijden waren vervolgens wel vergelijkbaar met die van de kopgroep!”
Door die bestraffing bleven de punten buiten bereik, en dat leek in eerste instantie ook zo voor de tweede confrontatie in het Britse Kent. Door de vele rode vlaggen zat er tijdens de kwalificaties immers niet meer in dan een dertigste startplaats, maar de inhaalrace van het West-Vlaamse duo was er een om duimen en vingers van af te likken. Met een dertiende plaats aan de eindmeet werden er net geen punten gescoord, maar Dumarey en Gorieux kregen wel een nieuwe bevestiging van wat ze in hun mars hebben.
Nog een stuk frustrerender was het weekend van Bas Schouten en Meindert van Buuren, die in laatste instantie inviel voor Junior Strous op de Mercedes-AMG GT4 n°31. In beide wedstrijden leken de punten binnen handbereik, maar tweemaal kwam pech roet in het eten gooien. “Het begon allemaal uitstekend in de vrije trainingen, waar we niet uit de top 3 weg te slaan waren”, herinnert Bas Schouten zich. “Vervolgens maakten we enkele fouten en kregen we met brute pech te maken waardoor we die snelheid niet in een resultaat konden omzetten. Kijk maar naar de start van de tweede race, waarin ik van de twintigste plek doorschoof naar een top 10-plaats en Meindert na de pitstop zelfs op de zesde plek rondreed. Een contact met een tegenstander maakte echter een bijzonder teleurstellend einde aan onze strijd.” Meindert van Buuren was de eerste race een paar uur eerder vanop de tiende plek gestart en kon profiteren van aanrijdingen en problemen bij de concurrentie om enkele rangen op te schuiven, maar een erg strenge drive through maakte punten ook in die eerste confrontatie onmogelijk. “Dit weekend is vooral jammer voor het kampioenschap, waarin we na Monza vijfde lagen. Er hangt revanche in de lucht, wees daar maar zeker van!” klinkt het bij een strijdvaardige en vastbesloten Bas Schouten.
Een revanche voor het team uit Merchtem die er ongetwijfeld zit aan te komen tijdens de derde verplaatsing van de GT4 European Series. De spectaculaire GT-bolides zien elkaar over vier weken terug in het zonnige Paul Ricard, in het zuiden van Frankrijk.
Kalender GT4 European Series 2019
Race 1 12-13-14/04 Autodromo Nazionale Monza
Race 2 04-05/05 Brands Hatch Grand Prix Circuit
Race 3 31/05-02/06 Circuit Paul Ricard – Le Castellet
Race 4 28-30/06 Misano World Circuit Marco Simoncelli
Race 5 12-14/07 Circuit Zandvoort
Race 6 30/08-01/09 Nürburgring Grand Prix
Bron: pb srt
Foto’s: pb srt