Met nog één raceweekeinde te gaan, kan het kampioenschap Las Moras Racing Team haast niet meer ontgaan. Luc Braams en Duncan Huisman scoorden afgelopen zondag in de tweede race van de Competition102 GT4 European Series een felbevochten tweede positie. Daarmee evenaarde het duo op de Nürburgring het resultaat van teamgenoot Jörg Viebahn, die eerder op de dag een tweede plaats behaalde. Marcel Nooren en Jelle Beelen kwamen niet tot klinkende resultaten, maar gaan onverminderd aan kop in het klassement en kunnen tijdens het volgende raceweekend het kampioenschap bij de rijders binnenhalen.
Het decor van het voorlaatste weekeinde van de Competition102 GT4 European Series was de 3,629 kilometer lange configuratie van de befaamde Nürburgring. Het raceteam uit Krimpen aan de Lek werd in de Duitse Eifel verblijdt met de terugkeer van Liesette Braams, die vanwege medische behandelingen voor endeldarmkanker twee raceweekeinden aan zich voorbij moest laten gaan. Braams liet de mogelijkheid om op de Nürburgring weer een paar rondjes met haar BMW M3 GT4 te rijden, niet passeren. “Het voelt geweldig om terug te zijn”, straalde Braams na de vrije training.
De blauwe BMW M3 werd tijdens het vervolg van het weekeinde bestuurd door de Duitser Jörg Viebahn. Met een tweede plaats in de eerste race, was de lokale favoriet een waardig vervanger van de voorvrouw van Las Moras Racing Team. De #96-Chevrolet Camaro werd als vanouds bemand door Luc Braams en Duncan Huisman. Klassementsaanvoerders Jelle Beelen en Marcel Nooren bestuurden weer de #69-Camaro.
Huisman en Braams: ‘Wederom top races op de Nürburging’
De eerste race op zondagochtend bracht Duncan Huisman en Luc Braams weinig. Door de lastige weersomstandigheden werd de start verlaat en de race voortijdig beëndigd. Huisman kwam in tijdnood en kon zijn snelle rondetijden niet omzetten in een mooie eindklassering. In de tweede race had het duo de wind in de zeilen. Na mooie duels met Peter Terting en Ricardo van der Ende, gaf Huisman het stuur over aan Braams, die vervolgens een mooie tweede klassering veiligstelde.“Race 1 was eigenlijk niets. Er was een probleempje met het ABS, dus daar werd mijn vertrouwen niet groter van, maar in de tweede race kreeg ik de auto vanuit een kansrijke positie van Duncan en kon ik de tweede plaats behouden”, zei Braams. “Uiteindelijk kwam Rob Severs nog dichtbij, maar die kon ik netjes voorblijven.” Duncan Huisman: “Vorig jaar beleefden we hier op de Nurburgring ook top races. Dit keer hadden we een natte kopie. In het begin had van de tweede race had ik het een beetje moeilijk, maar toen ik eenmaal de temperatuur in de banden had en de grip er was kon ik mooie gevechten leveren.”
Beelen en Nooren: ‘Kijken uit naar het volgende weekend’
Mistige en regenachtige weersomstandigheden zorgden er voor dat het startveld in de eerste race pas na vier ronden werd losgelaten. Marcel Nooren doorstond de openingsronden goed en wist na mooie duels met Rob Severs en de Brit Jordan Witt op te klimmen naar de tweede plaats. Jelle Beelen, die zijn teamgenoot halverwege de race afloste, had na de pitstop iedere meter van het gladde asfalt nodig om zijn concurrenten van het lijf te houden. Uiteindelijk werd de #69-Camaro als vijfde (pro) geklasseerd. In de tweede race kwam het er niet uit voor de klassementsaanvoerders. Na een anonieme achtste plaats onder de pro’s kijkt het duo alvast uit naar het afsluitende weekend op Misano (Ita). “De auto was totaal anders dan vanochtend”, reageerde Beelen. “Ik kon er eigenlijk niets mee. Ik heb geen idee hoe het kan, maar alle auto’s die ik in race 1 kon voorblijven, gingen nu aan mij voorbij.” Nooren: “Nee, dit was het niet. Maar je mag de twee minste resultaten van het seizoen schrappen, dus dat doen we dit weekend dan maar.”
Op 3 en 4 oktober wordt het volgende race weekend gehouden op het Italiaanse circuit van Misano. Daar kunnen Nooren en Beelen het kampioenschap bij de rijders op hun naam schrijven. Daarnaast is het raceteam uit Krimpen aan de Lek de grote favoriet bij de teams. “Daar kijk ik erg naar uit. Het is het circuit waar ik vorig jaar voor het eerst voor dit raceteam gereden heb. Daar heb ik goede herinneringen aan”, besloot Nooren.
Race 1: 1. Terting / Struwe, Porsche 981 GT4, 21 ronden in 41:30,030 minuten, 2. Viebahn, BMW M3 GT4, + 9,482 seconden, 3. Knap / Severs, BMW M3 GT4, + 10,695, 6. Beelen / Nooren, Chevrolet Camaro GT4, + 14,668 (5e pro) en 9. Huisman / Braams, Chevrolet Camaro GT4, + 23,635 (8e pro)
Race 2: 1. Lefterov, Lotus Evora GT4, 28 ronden in 52:26,357 minuten, 2. Terting / Struwe, Porsche 981 GT4, + 5,858 seconden, 3. Huisman / Braams, Chevrolet Camaro, +21,006 (2e pro), 9. Viebahn, BMW M3 GT4, + 51,650 (7e pro) en 10. Beelen / Nooren, Chevrolet Camaro GT4, + 57,979 (8e pro)
Foto’s: pb: Las Moras Racing Team