In de schaduw van de Formule 1-overwinning van Max Verstappen, was er afgelopen weekend meer Nederlands autosport succes. Las Moras Racing Team heeft tijdens de 75e editie van de ‘Grand Prix de Pau’ goede zaken gedaan voor het kampioenschap in de Competition102 GT4 European Series. Op het uitdagende stratencircuit van Pau, stuurden Duncan Huisman en Luc Braams hun Chevrolet Camaro zondag naar een knappe tweede plaats en behaalden daarmee de koppositie in de tussenstand bij de rijders. Teamgenoten Donald Molenaar en Marcel Nooren klommen zaterdag in de spectaculaire avondrace op tot de vierde eindpositie. Door deze klinkende prestaties gaat het raceteam uit Krimpen aan de Lek ook aan de leiding in het team-klassement.
Het tweede weekend van de GT4 European Series werd verreden op het stratencircuit in de Zuid-Franse stad Pau. Een tijdelijk parcours van 2,76 kilometer was gesitueerd langs de beroemde ‘Boulevard des Pyrénées’, een hoog geleden boulevard dat een mooi uitzicht biedt over de Pyreneeën. Het was voor het eerst dat de coureurs van Las Moras Racing Team op dit bijzondere circuit in actie kwamen.
Duncan Huisman en Luc Braams: ‘Geweldig hier te rijden’
Duncan Huisman won in zijn carrière in de toerwagenracerij maar liefst vijf races op het beruchte stratencircuit van de Chinese gokstad Macau. Het wekt dan ook geen verbazing dat Huisman met plezier de Chevrolet Camaro door de straten van Pau stuurde. In een lastige openingsrace, die in het donker en onder regenachtige weersomstandigheden werd verreden, moest de equipe Huisman – Braams met een kapotte demper opgeven.
“Je kunt het niet met Macau vergelijken, dat blijft uniek, maar ik vind het geweldig hier te rijden. Al kan ik mij voorstellen dat andere teams daar iets anders over denken”, reageerde Huisman, verwijzend naar een aantal flinke schades die er werd opgelopen. “De Camaro is niet de makkelijkste auto om in Pau mee te racen. Je bent hier het beste af met een Porsche of KTM.”
In de tweede race slaagden de Las Moras-coureurs er in buiten de incidenten te blijven en een tweede positie veilig te stellen. Daardoor gaat het duo momenteel aan de leiding van het rijdersklassement. “In race 1 hadden we pech. In de tweede wedstrijd hadden we meer geluk en ging het goed, want ik had niet één momentje. Als je met je verstand rijdt, kun je hier leuke races hebben”, meende Braams.
Donald Molenaar en Marcel Nooren: ‘Racen zoals het ooit bedoeld is’
Marcel Nooren deelde afgelopen weekend de Chevrolet Camaro met voormalig Nederlands toerwagenkampioen Donald Molenaar, omdat zijn vaste teamgenoot Jelle Beelen andere raceverplichtingen had. Zaterdag werd het startsein gegeven voor een avondrace. Nooren kreeg de aandacht op zich gevestigd door – als negende gestart – in de krappe straten de ene na de andere concurrent te passeren. Zo legde de regerend Europees GT4-kampioen een mooie basis voor Molenaar, die in het tweede deel van de race een vierde eindklassering veilig stelde. “Marcel had een goede start en nadat ik het tijdens de pitstop had overgenomen was ik zelfs even de snelste op de baan. In de laatste ronde kon ik de vierde positie pakken. Ik vind Pau geweldig. Dit soort circuits zouden wat mij betreft vaker op de kalender mogen staan. Het is racen zoals het ooit bedoeld is.”
Op zondag was het snelle gelegenheidsduo wederom ontketend. Als veertiende gestart klom Molenaar in de eerste ronde op tot de elfde plaats. Vanuit zesde positie gaf hij tijdens de rijderswissel het stuur over aan teamgenoot Nooren, die kort daarna geconfronteerd werd met de harde wetten van Pau. In de beruchte bocht ‘Parc Beaumont’ gleed de Chevrolet Camaro iets door en maakte vervolgens onaangenaam kennis met de vangrail. “Ik merkte een ronde eerder al dat de auto daar begon te glijden. Ik deed het daardoor rustiger aan, maar de auto gleed alsnog op zij en toen voelde ik de vangrail. Er is hier geen uitloop. Eén momentje en dan is het ook meteen klaar. Zonde, want we gingen ontzettend goed”, reageerde Nooren, die uitkijkt naar de volgende race op de kalender.
Op 12 juni aanstaande komt de GT4 European Series weer in actie tijdens een 3-uursrace op het Formule 1-circuit van Silverstone.
GT4 European Series – 75th Grand Prix de Pau – 13 – 15 mei 2016
Race 1 (pro-klasse):
1. Jörg Viebahn / Peter Terting, Porsche Cayman PRO4 GT4, 34 ronden in 52:08,660 minuten,
2. Andreas Patzelt / Nicolaj Madsen, Porsche Cayman PRO4 GT4, op 4,546 seconden,
3. Mads Siljehaug / Maciej Dreszer, KTM X-BOW GT4, + 1:28,748 minuten en
4. Marcel Nooren / Donald Molenaar, Chevrolet Camaro
en niet geklasseerd: Duncan Huisman / Luc Braams, Chevrolet Camaro + 9 ronden.
Race 2 (pro-klasse):
1. Andreas Patzelt / Nicolaj Møller Madsen, Porsche Cayman PRO4 GT4, 31 ronden in 59:59.162 minuten,
2. Luc Braams / Duncan Huisman, Chevrolet Camaro GT4, +8.489 seconden,
3. Tim Stupple / Lennart Marioneck, KTM X-BOW GT4, +9.582
en niet geklasseerd: Marcel Nooren / Donald Molenaar, Chevrolet Camaro + 14 ronden.
Stand na twee van zes weekenden
GT4 PRO klassement
1. Duncan Huisman / Luc Braams, 46 punten
2. Andreas Patzelt / Nicolaj Møller Madsen, 43
3. Luca Anselmi, 41
4. Marcel Nooren, 39
5. Ricardo van der Ende, 39
6. Lennart Marioneck / Tim Stupple, 35
GT4 TEAM klassement
1. Las Moras Racing Team, 55 punten
2. PROsport Performance, 51
3. Allied Racing, 42
Bron: pb las moras racing
Foto’s: zie onderschrift