BMW begint de komende tijd aan de laatste fase in de ontwikkeling van de nieuwe BMW M4 GT3. Fabriekscoureur (en voormalig DTM coureur) Augusto Farfus mocht als eerste in de nieuwe raceauto rijden tijdens een shakedown op het BMW testcircuit in Dingolfing. De nieuwe GT3 auto moet in 2022 de BMW M6 GT3 gaan vervangen.
Na de eerste testrondjes om te kijken of alle systemen volgens plan werken reist BMW volgende week met hun BMW M4 GT3 af naar Zuid-Frankrijk. Hier gaan ze de eerste officiële circuittest van de auto uitvoeren op het BMW testcircuit in Miramas.
Ontwikkeling
Sinds begin 2019 was BMW begonnen met het uitvoeren van de eerste simulaties voor deze nieuwe raceauto. In Februari 2019 werd de meer dan 500 PK sterke zescilinder lijnmotor met M TwinPower turbotechnologie voor het eerst getest. Medio 2019 werd er voor het eerst getest met een 60% schaalmodel van de nieuwe bolide in de windtunnel van BMW.
Begin 2020 voltooiden de race engineers in de fabriek in Regensburg de eerste testbody van de BMW M4 GT3. Hierna werd het testvoertuig binnen zes weken opgebouwd voor de eerste tests in de buitenlucht.
Zaterdag ochtend vroeg om 09:40 verliet Augusto Farfus eindelijk de garage op het testterrein in Dingolfing om de eerste functionele tests uit te voeren in dit gloednieuwe model. De auto werd de hele dag op de proef gesteld door de engineers van BMW om het maximale uit de wagen te halen.
BMW M4 GT3 op schema ondanks Corona
“Het was geweldig en een grote eer voor mij om de eerste meters in de nieuwe BMW M4 GT3 te rijden”, zei Farfus na de uitrol. “Ik heb al mee geholpen aan de ontwikkeling van verschillende BMW racewagens en ik ben altijd bijzonder blij als ik deel kan uitmaken van zo’n belangrijk project. Ook al voeren we natuurlijk vooral functionele tests uit tijdens de uitrol, ik heb vanaf het begin een goed gevoel in de auto en ik kijk nu al uit naar de testritten die de komende maanden op het programma staan.”
“Het is altijd een emotioneel moment wanneer een nieuw ontwikkelde BMW-raceauto voor het eerst de baan opgaat”, aldus BMW Motorsport-topman Jens Marquardt. “Deze keer ben ik echter bijzonder trots. Gezien de moeilijke omstandigheden van de afgelopen maanden, is het opmerkelijk dat we erin geslaagd zijn ons ontwikkelingsprogramma volgens plan uit te voeren. Terwijl we de strikte veiligheids- en hygiënevoorschriften van de BMW Group in de hele COVID-19-pandemie naleven, zijn we erin geslaagd de oorspronkelijke datum voor de uitrol van de BMW M4 GT3 te halen. Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor hun toewijding en passie waarmee we deze uitdaging hebben overwonnen. Dankzij de zeer nauwe en intensieve samenwerking met onze collega’s van BMW M GmbH hebben we de basis van het nieuwe BMW M4-productiemodel kunnen gebruiken om een raceauto te ontwikkelen die alles heeft om de succesvolle geschiedenis van BMW Motorsport voort te zetten als een nieuw GT-icoon.”
Markus Flasch, CEO van BMW M GmbH: “Met elke BMW M4 brengen we autosporttechnologie naar de straat. Dat geldt vooral voor de nieuwe BMW M4 Coupé, die de perfecte basis vormt voor de nieuwe raceauto. De in lijn zescilindermotor met M TwinPower turbotechnologie met hoog toerental wordt zowel in de productieauto als in de raceauto gebruikt. Onze ingenieurs hebben de krachtbron vanaf het begin ontworpen met prestatiekenmerken die rechtstreeks uit de autosport komen.”
De BMW M4 GT3 zal in 2021 deelnemen aan zijn eerste races voor de ontwikkeling en wordt in 2022 aangeboden aan de klanten van BMW Motorsport, Denk bijvoorbeeld aan bekende BMW teams als Walkenhorst Motorsport en Schubert Motorsport.
GT3-motor uit de M4-serie
Vanaf 2022 zijn de eerste nieuwe BMW racers klaar om wereldwijd mee te strijden in sportwagenseries. Na zes jaar zal het nieuwe model uiteindelijk de oude M6 GT3 vervangen, die sinds 2016 in gebruik is bij verschillende klantenteams.
BMW onthulde ook dat de ontwikkeling van de M4 GT3 de afgelopen maanden parallel liep aan de ontwikkeling van de wegversie. De seriemodellen van de M4 Coupé en de M3 Sedan hebben in september hun wereldpremières.
Auteur: Daan Kalksma
Foto’s: BMW Motorsport