De 1000 Kilometer van Paul Ricard, de derde afspraak van de Blancpain GT Series Endurance Cup, was Belgian Audi Club Team WRT niet gunstig gezind. De Audi R8 LMS #1 van Dries Vanthoor, Alex Riberas en Christopher Mies reed naar een top 5-plaats in de kwalificaties en vocht enkele uren later mee voor de overwinning. Onze landgenoot toonde eens te meer zijn bloedvorm tijdens de eerste twee rijbeurten en kon beslag leggen op de derde plek. Toen de auto van de kampioenschapsleiders echter wilde vertrekken na zijn tweede pitstop, bleek de koppeling de geest gegeven te hebben. De directe titelconcurrenten kwamen eveneens in de problemen, waardoor het trio Vanthoor-Riberas-Mies toch bovenaan de hiërarchie blijft staan voor aanvang van de grootste race van het jaar, de Total 24 Hours of Spa.
Op de andere “Belgische” Audi R8 LMS kenden ook Stuart Leonard, Sheldon van der Linde en Frédéric Vervisch een frustrerende dag. De #17 bleef steken op de 23ste plaats tijdens de kwalificatiesessie, nadat een van zijn chrono’s werd geschrapt omwille van het overschrijden van de limieten van het circuit, om vervolgens naar de 14de stek op te klimmen dankzij Stuart Leonard. Sheldon van der Linde kon de progressie doorzetten tot de 8 ste positie. Jammer genoeg verloor de wagen meer en meer van zijn prestaties toen Frédéric Vervisch het stuur had overgenomen voor de twee laatste uren. Het drietal werd uiteindelijk 12de.
Niet alleen blijft de leidersplaats bij de rijders behouden, Belgian Audi Club Team WRT bezet bovendien de tweede plek in het teamklassement.
Vincent Vosse: “Dat is nu eenmaal autosport”
In een dermate hoogstaand kampioenschap als de Blancpain GT Series is het niet eenvoudig om altijd te winnen. Vincent Vosse weet het meer dan wie ook. “Eerst en vooral wil ik Lexus en Emil Frey Racing feliciteren met hun eerste overwinning”, legt hij erg sportief uit. “Het is altijd leuk om te zien dat hard werk loont. Voor ons werd het een ontgoochelende avond. Dat is erg jammer, want het podium was duidelijk binnen handbereik en we deden een goede zaak in de puntenstand. Het is erg frustrerend voor iedereen, en vooral voor Dries, die een perfecte dubbele stint achter de kiezen had. De #17 had veel hoger kunnen eindigen, in de top vijf denk ik, maar om een of andere reden presteerde de auto minder goed tijdens de laatste twee uur met Fred. We moeten achterhalen waarom! We krijgen niet vaak te kampen met betrouwbaarheidsproblemen, maar het kan soms gebeuren. Het maakt deel uit van de autosport.”
Dries Vanthoor: “Een troost om het kampioenschap aan te voeren”
De enorme ontgoocheling was af te lezen van het gezicht van Dries Vanthoor, net na de opgave van de Audi R8 LMS #1. Onze landgenoot werkte een uitstekende openingsfase af, maar zag hoe Alex Riberas niet meer kon vertrekken door een kapotte koppeling. “Ik heb hier geen woorden voor”, sprak hij nadien. “Ik heb echt alles gegeven tijdens mijn dubbele stint. Ik haalde alles uit de kast, maar hield wel in gedachten dat ik geen stommiteit mocht begaan. Ik dacht aan het kampioenschap en aan de opdracht om veel punten te scoren. Als je naar het vervolg van de wedstrijd kijkt, wordt duidelijk dat we hadden kunnen winnen… De ontgoocheling is groot, al staan we nog altijd op kop van het kampioenschap, wat een kleine troost vormt. De focus ligt nu op Misano en de Sprint Cup, en daarna denken we aan de Total 24 Hours of Spa, een wedstrijd waar we met veel ongeduld naar uitkijken.”
Fred Vervisch: ” De strategie was perfect “
Zoals hij al getoond heeft in Brands Hatch en de 24 Uur van de Nürburgring, is Fred Vervisch in staat om met de glimlach over te stappen van een Audi RS 3 LMS naar een Audi R8 LMS GT3. Het aanpassingsvermogen van de Kortrijkzaan is indrukwekkend, maar een sterk resultaat tijdens de 1000 Kilometer van Paul Ricard zat er niet in. “De auto gedroeg zich bijzonder vreemd tijdens mijn twee afsluitende rijbeurten”, legt de Belgian Audi Club-rijder uit. “We weten niet waarom de wagen plots zo moeilijk te besturen was. Ik slaagde er niet in om het tempo aan te houden dat ik voor ogen hield. Jammer, want de strategie die werd uitgestippeld door Belgian Audi Club Team WRT was perfect en we hadden in de top vijf kunnen eindigen.”
Bron: pb belgian audi club
Foto’s: pb belgian audi club