De hemel en de hel liggen niet zover uit elkaar in autosport. Nicolas Vandierendonck was tijdens het tweede weekend van de SRO GT Sports Club in Brands Hatch een gans weekend bijzonder goed op dreef, maar sloot het weekend af met een negatieve noot na een straf wegens het negeren van de gele vlag. Maar anderzijds gaat het nog steeds crescendo en de chrono’s mogen gezien worden. Het podium was heel dichtbij.
Met de knappe vijfde plaats in Misano nog vers in het achterhoofd vertrokken Nicolas Vandierendonck en het Selleslagh Racing team volle goede voornemens richting Brands Hatch. Voor de zaakvoerder van Shipex en SRT uiteraard geen onbekend terrein, want samen hadden ze op het Britse circuit met de Corvette ZR1 GTE vorig seizoen reeds een manche van de Supercar Challenge achter de kiezen. Dit werd meteen duidelijk toen Nicolas de SRT-Corvette op de eerste startrij parkeerde en alleen in de razendsnelle Pool Broniszewski zijn meerdere moest erkennen.
“Ik was tevreden met deze prestatie en had samen met de crew van SRT vier seconden gewonnen tegenover vorig seizoen in de Supercar Challenge. Ik was klaar voor het eerste podium van het seizoen”, aldus een gemotiveerde Vandierendonck voor de start.
Na de start van de kwalificatierace kwam het tot een mooie strijd voor de tweede plaats met Martin Lanting en Patrick Van Glabeke achter Broniszewski die uit het gezichtsveld verdween. Het was constant stuivertje wisselen tot Lanting op vijf minuten van de geblokte vlag een achterblijver raakte en uit de wedstrijd verdween. Op datzelfde moment reageerde ook de Corvette zeer nerveus en ging Nicolas door de kattenbak. Hierdoor kon Ojjeh zijn BMW M6 GT3 nog net voorbij de neus van de Corvette steken en werd de West Vlaming in extremis vierde. Een domper op de feestvreugde, maar door de behaalde punten schoof Nicolas wel door naar de vierde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.
De main race was quasi een copy van de kwalificatierace. Tijdens de start kon Nicolas mooi buitenom voorbij Ojjeh naar de derde plaats. Opnieuw kwam het tot een bloedstollend duel tussen Van Glabeke en Vandierendonck voor het zilver. Ojjeh kon profiteren van het gevecht om terug aan te sluiten. Rond half koers ging de Corvette echter schuiven aan een zeer hoge snelheid en kon Ojjeh opnieuw zijn BMW voorbij de Corvette plaatsen. Nadien kwam er nog een gele vlagsituatie en kreeg Nicolas een drive through aan zijn broek wegens inhalen onder geel. Hij kwam die echter niet uitzweten in de pitlane en werd na de wedstrijd naar de negende plaats verwezen. Hierdoor verliest hij een zekere vierde plaats in de tussenstand van het kampioenschap en verhuist naar achtste plaats.
Nicolas Vandierendonck: “Het weekend begon schitterend en we hebben echt zeer mooie chrono’s op de tabellen gezet. Ik was even snel als ploegmaat Archie Hamilton vorig seizoen in de Supercar Challenge Ook de races waren intens en superleuk. Alleen heb ik teveel van de banden gevergd tijdens de kwalificatie. Ik kon pas in de 11de ronde de tweede tijd neerzetten en hierdoor waren de banden reeds voor een groot deel opgesoupeerd voor de eerste race”.
“Ik wou snel voorbij Patrick en had het gevoel iedereen aan te kunnen, maar het is zo moeilijk passeren op Brands Hatch. Ik stookte de banden op in het duel en ging nadien door de zandbak. Eenzelfde scenario tijdens de tweede race met een goede start en een quasi zekere podiumplaats, tot de bandendruk me opnieuw verraadde en ik een schuiver maakte. Ik kon de wagen op de baan houden, maar Ojjeh dook binnendoor. En dan die drive through die me helemaal de das omdeed. Tijdens de briefing had men gezegd dat we wel voorbij een extreem trage wagen (75 km/uur) mochten onder code geel. We kwamen een gedubbelde wagen tegen onder geel en die reed amper 50km/uur. En dat is een pak minder dan de 75km/uur. Nadien is men de gemiddelde snelheid van de bewuste wagen gaan uitrekenen, maar die ging nadien mee in ons zog en zodoende kwam deze boven de 75km/uur uit. Zeer jammer uiteraard voor het kampioenschap. Enerzijds reden we snelle wedstrijden, streden we voor het podium en maakte ik een enorme progressie, maar anderzijds kan ik mijn ontgoocheling niet verbergen. Ik had tweemaal op het podium moeten staan met uitzicht op een goed klassement.
Team manager van SRT , Patrick Selleslagh, was tevreden na afloop.
“We zijn opnieuw enkele stappen vooruit. We leveren een wagen die nu volledig wordt gebouwd rond Nicolas en hij stond op de eerste startrij. Inzake progressie kan dit tellen. We komen stilaan in de buurt waar er met tienden van een seconde wordt gegoocheld en we rijden chrono’s in de buurt van de grote jongens. Nicolas heeft ook steeds meer vertrouwen in de wagen en de downforce, waardoor we stilaan de limieten gaan aftasten. Hij heeft ook veel respect voor de mechaniek en een podium ligt in het verschiet. We waren er heel dichtbij, maar het constante aanvallen en er net niet voorbij raken heeft inderdaad de banden geen deugd gedaan. En dan gaat de Corvette onvermijdelijk schuiven door het hoge koppel. De Corvette is in ieder geval een van de snelste wagens van het lot en dat hebben we afgelopen weekend bewezen. Ook tijdens de tests op Paul-Ricard was Nicolas zeer snel onderweg en dat is nu onze volgende target.”
Bron: pb nicolas vandierendonck
Foto’s: pb nicolas vandierendonck