Op de officiële testdag van de Total 24 Hours of Spa 2016 werd de deelnemerslijst voor het hoogtepunt van de Blancpain GT Series en Intercontinental GT Challenge bekend gemaakt. Op de lijst prijken 65 wagens, die zullen worden bestuurd door de beste GT-rijders ter wereld, waardoor de Belgische uithoudingsklassieker een hoogtepunt van de internationale autosportkalender blijft.
De Overall-categorie van de wedstrijd is een ongeziene 29 auto’s sterk en het moge duidelijk zijn de strijd om de zege in de Ardennen steviger zal zijn dan ooit tevoren. Heel wat teams zetten een extra wagen in, bij de meeste gebeurt dat met fabriekssteun. Audi Sport ondersteunt zowel een wagen bij Team Phoenix als twee bolides bij Team WRT en één van die wagens (de #28) zal worden bestuurd door ex-winnaars Laurens Vanthoor en René Rast, die de wagen zullen delen met Nico Müller. Met de oudste van de Vanthoor-broers op de #28, wijzigt ook de samenstelling op de #1: daar krijgen Dries Vanthoor en Fred Vervisch het gezelschap van Will Stevens. Frank Stippler maakt in Spa deel uit van de bemanning van de #6 Audi Sport Team Phoenix, samen met Markus Winkelhock en Christopher Mies, wat betekent dat Stippi op de #75 ISR Audi wordt vervangen door de Italiaan Edoardo Mortara. Ook Saintéloc Racing zet een wagen met profrijders in, wat betekent dat er acht Audi’s R8 LMS in de Overall categorie rijden. Meteen is het de best vertegenwoordigde wagen in die klasse.
Het zijn er ook twee meer dan het aantal Mercedes-AMG’s in de categorie. Vijf van die zes wagens worden ondersteund door AMG: twee bij AMG-Team Black Falcon, twee bij AMG-Team HTP Motorsport en een bij AMG-Team AKKA-ASP. Op deze laatste krijgen vaste Sprint Cup-rijders Felix Rosenqvist en Tristan Vautier het gezelschap van Renger van der Zande, terwijl Maro Engel ex- winnaar Bernd Schneider en Yelmer Buurman vervoegt op de #00 AMG-Team Black Falcon. Op de #86 AMG-Team HTP Motorsport rijdt Thomas Jäger samen met twee huidige DTM-drivers: Spa- nieuwkomer Gary Paffett en de winnaar van 2013, Maxi Götz.
Lamborghini teams Grasser Racing Team en Attempto Racing komen aan de start met hun gebruikelijke line-up, net zoals Bentley Team M-Sport, Ferrari-team AF Corse en Nissan GT Academy Team RJN. Bij ROWE Racing rijdt Nick Catsburg, winnaar van vorig jaar, samen met landgenoot Stef Dusseldorp en Dirk Werner op de #98 ROWE Racing BMW, terwijl de rijders van de #99, Alexander Sims en Philipp Eng, de hulp krijgen van Maxime Martin.
Emil Frey Racing komen met niet één, maar twee Jaguars naar Spa, terwijl een andere rijder van het winnende trio van vorig jaar – Markus Palttala – de #114 deelt met Jonathan Hirschi en ex-F1-rijder (en Total 24 Hours of Spa-rookie) Christian Klien. Ook bij Garage 59 is er een extra wagen: de McLaren #60 wordt bestuurd door Bruno Senna, Duncan Tappy en de winnaar van de Daytona 24u en Sebring 12u van dit jaar, Pipo Derani.
De Pro-Am Cup is 25 wagens sterk en de vaste rijders van de Blancpain GT Series Endurance Cup krijgen er het gezelschap van enkele ervaren endurance rijders. Zo zit Darren Turner aan het stuur van de #44 Oman Racing Team Aston Martin, terwijl tweevoudig Spa-winnaar Fred Bouvy één van de rijders is op de #25 Saintéloc Racing Audi . Nicolas Lapierre mag op de #75 ISR R8 LMS ook een Audi-pakje aantrekken.
Andy Meyrick maakt een comeback in de Blancpain GT Series, aan het stuur van de#24 Team Parker Racing Audi, net zoals Kevin Estre terugkeert als rijder van de #77 Attempto Racing Porsche. Heel wat officiële rijders in de Pro-Am Cup ook, met onder andere Martin Tomczyk (#15 BMW Team Italia M6) en Patrick Pilet (#76 IMSA Performance). Noteren we ook nog dat Oliver Gavin deel uitmaakt van het rijderskwartet op de #666 Barwell Motorsport Lamborghini.
Vertrouwde en nieuwe gezichten strijden ook om de Pro-Am Cup in Spa: het Australische Lamborghini-team Lago Racing doet zijn traditionele uitstapje naar de Belgische Ardennen, en er zijn ook twee nieuwe Ferrari’s: de #55 AF Corse Ferrari 458 en de #80 Easy Race 488, met onder andere ex-F1-rijder Andrea Montermini aan het stuur.
Ook in de Am Cup zijn er heel wat steigerende paardjes: niet minder dan zes Ferrari’s komen in de Am Cup aan de start, maar de Audi, Bentley en Lamborghini teams zullen hun uiterste best doen om het hen lastig te maken. In de Cup klasse rijden er twee Porsches 991 GT3 Cup, eentje van het Belgische Speedlover en één van het Zwitserse RMS.
Elf wagens strijden in de Intercontinental GT Challenge
De Total 24 Hours of Spa is ook de tweede manche van het eerste seizoen in de Intercontinental GT Challenge. McLaren, de winnaars van de Liqui Moly Bathurst 12 Hours, verdedigen hun eerste plaats in de enige globale GT-competitie met de drie wagens van Garage 59. Zij nemen het op tegen drie Audi’s (beide wagens van Audi Sport Team WRT en de ene Audi Sport Team Phoenix), de twee Continentals GT3 van Bentley Team M-Sport, en de Mercedes-AMG’s van AMG-Team Black Falcon (#00), AMG-Team HTP Motorsport (#84 en #86) en AMG-Team AKKA-ASP (#88). Bij de rijders is Shane Van Gisbergen de enige rijders van het in Bathurst winnende trio die in Spa aan de start zal staan.
De week van de Total 24 Hours of Spa begint op dinsdag 26 juli, met de Bronze Test.