Het Belgian Audi Club Team WRT heeft in het verleden altijd weten te schitteren in Brands Hatch. Ditmaal bleek de seizoensopener van de Blancpain GT World Challenge Europe (de nieuwe naam van de Sprint Cup) echter ongelooflijk frustrerend voor het Belgische team.
Veranderlijke weersomstandigheden bij de kwalificaties brachten heel wat – onaangename – verrassingen. In de eerste sessie konden de “Belgische” Audi R8 LMS geen rol spelen in de voorste gelederen, met als beste resultaat een 8e plaats voor Ezequiel Pérez-Companc, de teamgenoot van Dries Vanthoor op de #1. Shae Davies (#17) eindigde op de 11e plaats, Oscar Tunjo (#10) op de 13e en Charles Weerts (#2) op de 15e.
Maar ook bij de tweede kwalificatie tekende de pechduivel present. In zijn eerste snelle ronde werd Christopher Mies verrast door een stortbui in de allerlaatste bocht alvorens hij hard werd aangereden door een andere auto die zich eveneens verslikte op de natte piste. Niet alleen zag de Duitser zijn sessie geruïneerd, ook verhinderde de getoonde rode vlag Dries Vanthoor om een tijd neer te zetten. Eenmaal de sessie werd hernomen, viel de regen plots veel intenser uit de hemel en kon de Limburger niet beter doen dan een 22e plaats. Aan boord van de #17 besloot Tom Gamble op een 9e plaats, terwijl Rik Breukers met de #10 beslag legde op de 19e positie.
Gezien het circuit gekend staat als een piste waar inhalen zeer lastig is, was het meteen ook duidelijk dat het vervolg van het weekend zeer moeilijk zou worden. Het hoofd laten hangen is evenwel niet iets waarvoor het Belgian Audi Club Team WRT gekend is!
In de eerste race werd Ezequiel Pérez-Companc tot een passage door de grindbak gedwongen om een aanrijding in de eerste bocht te vermijden en hierbij viel de Argentijn terug tot de 20e plaats. En hoewel de #1 kon opklimmen in de rangschikking tot een 11e plaats, deed een Drive Through voor het niet-respecteren van de gele vlag de wagen opnieuw tijd verliezen. Dries Vanthoor overschreed vervolgens de finishvlag op de 11e plaats. In tussentijd ontpopten Shae Davies en Tom Gamble zich als beste WRT-rijders met een 6e plaats, terwijl het duo Oscar Tunjo-Rik Breukers als 9e afsloot en de tandem Charles Weerts-Christopher Mies op een 12e plaats eindigde na een schitterende remonte… volgend op een lekke band!
Helaas moest het ergste toen nog komen, in Race 2. Tom Gamble, de best geplaatste Belgian Audi Club Team WRT-rijder op de startgrid, raakte betrokken in een aanrijding in de openingsronde, waarna hij en teamgenoot Shae Davies meteen de handdoek moesten werpen. Even later verloren we in een massacrash de #10 van Tunjo-Breukers en de #1 van Pérez-Companc-Vanthoor. Enkel de #2 van Charles Weerts en Christopher Mies haalde dus de finish. Het duo beloonde de prestaties van de mekaniekers (die de ganse nacht gewerkt hadden om de wagen te herstellen) met een 6e plaats.
Gebrand op revanche is het team vastbesloten om de pech uit te wissen bij de volgende afspraak. Dit weekend is Silverstone het strijdtoneel voor de tweede meeting van de Blancpain GT Series Endurance Cup.
Pierre Dieudonné: “Het leek wel of de goden ons slecht gezind waren”
Gezien het verloop van het weekend, was de sfeer zondagavond beneden het vriespunt in de Belgian Audi Club Team WRT-clan. “Je kan stellen dat ik al enkele jaren ervaring heb en dat het niet van mijn gewoonte is om over pech te spreken op het ogenblik dat het geluk niet aan je zijde staat”, vertelt Pierre Dieudonné, sportief directeur bij het Belgian Audi Club Team WRT, in Brands Hatch. “Maar dit weekend had ik echt de indruk dat de goden ons slecht gezind waren! In mijn ganse loopbaan bij WRT kan ik me niet één weekend voor de geest halen dat zo catastrofaal verlopen is als dit waarbij er een aaneenschakeling was van omstandigheden die voor ons slecht uitdraaiden. De weersomstandigheden hebben ons niet geholpen, maar dat is hetzelfde voor iedereen. Het ongeval met Christopher bij de tweede kwalificatiesessie kon niet op een slechter ogenblik komen. Om te voorkomen dat de banden al te hard zouden afkoelen bij het wachten in de pitlane, opteerden we ervoor om de banden zo laat mogelijk te monteren en vervolgens één of twee minuten na onze concurrenten te vertrekken. Toen Christopher de laatste bocht aansneed, op 300 meter van een kanontijd die hem zonder twijfel vooraan op de grid had doen belanden, werd hij verrast door de regen die op die locatie plots zijn opwachting maakte. Hij vloog door het gras en toen hij opnieuw de piste wilde oprijden, werd hij geramd door Stéphane Ortelli, die zich eveneens had laten verrassen. De rode vlag werd bovengehaald waardoor zowel Dries Vanthoor als Rik Breukers hun ronde niet konden afmaken. Toen de sessie werd hernomen, was de regen veel intenser. De meccano’s hebben voor een klein mirakel gezorgd door onze Audi #2 tijdens de nacht te repareren! In Race 1 konden Charles en Christopher knap opklimmen en de pitstop was fantastisch. Ze waren opgerukt naar de 5e plaats toen een lekke band op 7 ronden van het einde roet in het eten gooide. In Race 2 verloren we de #17 van Tom Gamble in de eerste bocht na een contact en vervolgens werden de #10 en de #1 het slachtoffer van een kettingbotsing waarin de rijders geen schuld hadden. Na 5 minuten waren we 3 wagens kwijt en heel wat schade rijker. Ondanks al deze pech moeten we toch de 2e plaats in de Silver Cup van Shae Davies en Tom Gamble in Race 1 en de twee 6e plaatsen in het algemene klassement onthouden. Ik wil hulde brengen aan onze mekaniekers – die nog maar eens de Pit Stop Challenge wonnen – en al onze rijders voor hun uitstekende instelling. We hebben afgezien in Brands Hatch, dat staat buiten kijf, maar ik ben er van overtuigd dat de banden binnen het team sterker geworden zijn en dat we sterker uit dit moeilijke weekend zijn gekomen!”
Dries Vanthoor: “Geen ontkomen aan”
Nadat Ezequiel Pérez-Companc in Race 1 gedwongen werd door de grindbak te passeren om een ongeval te vermijden, geraakte Dries Vanthoor in Race 2 betrokken in een aanrijding. Het duo op de Audi R8 LMS #1 vertrok dus puntenloos uit Brands Hatch. “Dit was vanzelfsprekend geen goed weekend voor ons”, zuchtte de Belgian Audi Club-rijder. “Dat was echt jammer, want de wagen voelde goed en we zaten in het juiste ritme. We hebben echter pech gekend bij de kwalificaties en vervolgens ook in de race. In beide gevallen, Ezequiel in Race 1 en ikzelf in Race 2, was er geen ontkomen aan. Het is gewoon pech en dat doet uiteraard geen afbreuk aan onze prestaties. Ik denk reeds aan de volgende wedstrijd!”
Charles Weerts: “Mooi teruggevochten”
Charles Weerts is een nieuwkomer in het Belgian Audi Club Team WRT en bij uitbreiding in de GT-racerij en beseft dat hij in 2019 een leerseizoen afwerkt. Maar de man uit Aubel bracht het er eens te meer goed van af! “Het was mijn allereerste keer in Brands Hatch, een circuit dat echt een uitdaging is”, vertelt hij. “Met het weer dat we voorgeschoteld kregen, heb ik voor de kwalificaties niet echt veel ronden kunnen afwerken in droge omstandigheden. Dan was er het ongeval van Chris in Q2. Niettemin vind ik dat we mooi teruggevochten hebben. In de eerste race hadden we zelfs 4e kunnen eindigen, ware het niet dat we een lekke band kregen, en in de tweede race zijn we van achteraan de grid opgeklommen tot de 6e plaats, wat op zich ook niet slecht is.”
Bron: pb belgian audi club
Foto’s: pb belgian audi club