De Finaleraces op Circuit Park Zandvoort hebben een spannende seizoensfinale opgeleverd in de Blancpain Sprint Series. In de beslissende wedstrijd op zondag waren alle ogen gericht op het kampioensduel tussen Robin Frijns (Audi R8 LMS Ultra) en Vincent Abril & Maximilian Buhk (Bentley Contrinental GT3). Met een verschil van slechts 0,37 seconden werd het kampioenschap beslist in het voordeel van Abril en Buhk. De wedstrijden bleken een echte traktatie voor de autosportfans.
De Blancpain Sprint Series speelde de hoofdrol in het raceprogramma van de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort. De twee laatste races in de Blancpain Sprint Series zouden de beslissing in het kampioenschap betekenen. Robin Frijns startte het weekend als kampioenschapsleider. Hij werd dit weekend bijgestaan door Christopher Mies, die de geblesseerde reguliere teamgenoot, Laurens Vanthoor, mocht vervangen. Het duo begon voortvarend aan het weekend en kwalificeerde zich met de door het Belgian Audi Club Team WRT geprepareerde Audi R8 LMS Ultra op een keurige tweede positie voor de kwalificatierace op zaterdag, vlak achter de directe opponenten in de kampioenschapsstand: Vincent Abril en Maximilian Buhk (Bentley Contrinental GT3).
De start van de kwalificatierace verliep spectaculair, waarbij er om elke centimeter van het Zandvoortse asfalt werd gestreden. De sprint richting de Tarzanbocht was ‘close racing’, maar halverwege de eerste bocht viel er toch een slachtoffer: de Audi van Robin Frijns werd geraakt en schoof de grindbak in. Dit leidde tot een safetycar situatie en tevens tot een ronde achterstand voor Frijns. Het Nederlandse talent wist zich nog wel te herpakken en met strakke rondetijden richting de achterzijde van het startveld te rijden, maar een topklassering was niet mogelijk in het competitieve veld. De kwalificatierace werd uiteindelijk een prooi voor Abril en Buhk. Zij finishten met hun Bentley Continental GT3 voor Frederic Vervisch en Nicki Thiim (Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS Ultra) en Niki Mayr-Melnhof & Markus Winkelhock (Phoenix Racing Audi R8 LMS Ultra). Lange tijd leek ook Jeroen Bleekemolen met teamgenoot Norbert Siedler (Rinaldi Racing Ferrar 458 Italia GT3) op weg naar een fraaie podiumplaats, maar een drive thtrough penalty verwees hen terug naar positie vier. Frijns en Mies eindigden als vijftiende.
De startopstelling van de beslissende Main Race werd bepaald door de uitslag van de kwalificatierace. Dankzij het succes in de kwalificatierace mochten Abril en Buhk als kampioenschapsleiders (met één punt voorsprong) de wedstrijd beginnen vanaf poleposition. Op de grid ontbrak een van de hoofdrolspelers van zaterdag: de Rinaldi Racing Ferrari. De Italiaanse bolide moest voorafgaand aan de wedstrijd forfait geven vanwege een defecte motor. Voor Christopher Mies was de missie duidelijk: vanaf achteraan de grid naar voren rijden. Bij de start moest hij goed opletten, want voor hem raakten diverse auto’s betrokken bij een startongeval, met als grote verliezer de BMW Z4 GT3 van Atila Abreu en Valdeno Brito. Ook de zusterauto, de BMW Z4 GT3 van Caca Bueno en Sergio Jimenez, verloor kostbare plaatsen bij de start, maar kon nog wel de race hervatten. Christopher Mies bleef gevrijwaard van problemen en kende een geweldige openingsfase, waarin hij zich naar de vierde positie wist te vechten. Met de verplichte pitstop in het vooruitzicht wist Mies zelf naar de tweede positie te rijden, om vervolgens het stuur over te geven aan Robin Frijns. Datzelfde deed Vincent Abril die de cockpit vrij maakte voor Maximilian Buhk. De eindfase van de wedstrijd werd een ware thriller. Telkens wist Frijns iets in te lopen op Buhk, wat de sprint richting de finisht alleen maar spannender maakte. Elke aanval wist Buhk te pareren. Ook in de laatste ronde kon Frijns net niet voorbij aan Buhk komen, hoewel de Nederlander bleef strijden tot de laatste meter. Uiteindelijk was het verschil op de finishlijn slechts 0,37 seconden. Frederic Vervisch en Nicki Thiim hielden de aansluiting, maar mengden zich niet in de strijd om het kampioenschap. Na het vallen van de finishvlag werden Abril en Buhk gehuldigd als race-winnaars én als kampioenen in de Blancpain Sprint Series. Voor Robin Frijns was de tweede plaats in de wedstrijd wellicht niet het gewenste resultaat, maar vanwege het combineerde programma in de zowel de Blancpain Sprint Series, als in de Blancpain Endurance Series, mocht Frijns toch de kampioensbokaal voor de Blancpain GT Series in ontvangst nemen.
Ook de in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux viel de beslissing in het kampioenschap op Circuit Park Zandvoort. In de eerste manche stelde Peter Hoevenaars de titel veilig met een mooie zege, vlak voor Pieter Schothorst en Dylan Derdaele. In de tweede manche maakte Hoevenaars zijn succesvolle weekend compleet door wederom de winst te pakken. Zijn team, Belgium Racing, kon de champagne flink ontkurken, want het podium werd gecompleteerd door Belgium Racing-coureurs Dylan Derdaele en Yannic Hoogaars.
In het gecombineerde startveld van de DMV BMW Challenge en de German Tourenwagen Cup, goed voor meer dan dertig auto’s, ging de zege naar Arnd Meier (BMW E46 WTCC) in de eerste race, terwijl in de tweede wedstrijd de winnaarsbokaal naar Michael Selbach (BMW M3 GT) ging.
Uitslagen Finaleraces 2015
Blancpain Sprint Series
Qualification Race:
1. V. Abril/ M.Buhk, Bentley Continental GT3, 35 ronden in 1:00:28.801 (149,5 km/u),.
2. F. Vervisch/N.Thiim, Audi R8 LMS Ultra, op 5.764.
3. N.Mayr-Melnhof/M.Winkelhock, Audi R8 LMS Ultra, op 16.144
Main Race:
1. V. Abril/ M.Buhk, Bentley Continental GT3, 36 ronden in 1:01:07.507, (152,2 km/u).
2. C. Mies/R. Frijns, Audi R8 LMS Ultra, op 0.375.
3. F. Vervisch/N.Thiim Audi R8 LMS Ultra, op 0.886.
Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Race 1.
1. P. Hoevenaars, 18 ronden in 31:33.871, (147,4 km/u).
2. P. Schothorst, op 5.347.
3. D. Derdaele, op 9.652
Race 2.
1. P. Hoevenaars, 17 ronden in 30:07.106, (145,9 km/u).
2. D.Derdaele, op 1.439.
3. Y. Hoogaars, op 2.954
DMV BMW Challenge & GTWC
Race 1.
1. A. Meier, BMW WTCC 2.8 E46, 8 ronden in 20:06.296, (102,8 km/u).
2. M. Selbach, BMW M3 GT 3.3 E36, op 0.014.
3. C. Schulze, BMW M3 GT 3.3 E46, 0.683
Race 2.
1. M. Selbach, BMW M3 GT 3.3 E36, 11 ronden in 25:48.081, (110,2 km/u).
2. C. Schulze, BMW M3 GT 3.3 E46, op 1.011.
3. W. Forster, BMW M3 GTR 3.0 E36, op 1.596.
Bron: pb circuit park zandvoort
Foto’s: pb circuit park zandvoort – chris schotanus