Het Circuit Paul Ricard, dat afgelopen zaterdag de derde afspraak van de Blancpain GT Series Endurance Cup ontving, was het Belgian Audi Club Team WRT niet echt genegen. In de tweede ronde van de 1000 Km van Paul Ricard werd Ezequiel Perez-Companc achteraan aangetikt door de Bentley van Derek Pierce toen hij – tegen ongeveer 280 km/h – de snelle Signes-bocht aansneed. Terwijl de Audi R8 LMS #2 begon te schuiven, nam de jonge Argentijn de Ferrari van Florian Scholze mee, waarna de beide wagens met een harde klap in de vangrails eindigden. Hiermee kwam niet alleen zeer vroeg een einde aan de verwachtingen van Ezequiel en zijn teamgenoten, Alex Riberas en Dries Vanthoor, ook was er grote bezorgdheid rond de gezondheidstoestand van de Audi-rijder. Hij werd in eerste instantie overgebracht naar de medische antenne op het circuit en vervolgens naar de ziekenhuizen in La Ciotat en Marseille waar Ezequiel grondig onderzocht werd. Uiteindelijk kwam er verlossend nieuws en kon het Belgian Audi Club Team WRT een zucht van opluchting slaken.
De R8 LMS #10 van Charles Weerts, Rik Breukers en Norman Nato was (met een 12e plaats) de best gepositioneerde “Belgische” Audi op de startgrid en kon het leed van het team ietwat verzachten. De jonge Belg, die nog steeds maar aan zijn eerste seizoen in de GT-racerij toe is, reed op een bepaald ogenblik in de Top 5 en wist zich te meten met gevestigde waarden uit de GT3-wereld. Aan het einde van zijn stint, kwam de 18-jarige jongeman uit Aubel tijdens een neutralisatie echter vast te zitten achter een trage Lamborghini (lekke band), welke hij niet mocht voorbijsteken. Het tijdsverlies deed de #10 terugvallen in het klassement. Hoewel hij een goed ritme aan de dag kon leggen, verloor Rik Breukers wat tijd in een spin alvorens de Fransman Norma Nato, die een zeer overtuigend debuut in het kampioenschap afwerkte, de job afrondde met een 13e plaats in de uiteindelijk uitslag, die weliswaar geen loon naar werken was voor het team.
Meer dan ooit wendt het Belgian Audi Club Team WRT de blik op het Circuit de Spa-Francorchamps en de TOTAL 24 Hours of Spa, die zullen plaatsvinden van 25 tot 28 juli. Voordien schakelt de belangrijkste GT3-competitie ter wereld, op 29 en 30 juni, over op sprintmodus met een wedstrijd van de Blancpain GT World Challenge Europe in Misano.
Vincent Vosse: “Positieve elementen, maar niet het verhoopte resultaat”
Na een onrustige nacht, uitte Vincent Vosse zondagochtend bovenal zijn opluchting. “Het belangrijkste en meest geruststellende is dat Ezequiel het goed maakt, gezien de omstandigheden”, liet de Team Principal van het Belgian Audi Club Team WRT zich ontvallen nadat hij nieuws kreeg over de verwondingen van Ezequiel Perez-Companc, na het verschrikkelijke ongeval in de snelle Signes-bocht bij de tweede ronde in de 1000 Km van Paul Ricard.
“De crash waarvan hij het slachtoffer werd was verschrikkelijk en volstrekt onaanvaardbaar. Hij is op geen enkele manier verantwoordelijk en ik hoop oprecht voor de toekomst van onze sport dat dit ongeval grondig geanalyseerd zal worden en dat dergelijk gevaarlijk rijgedrag een gepaste sanctie krijgt. Afgezien daarvan kenden we nog maar eens een wisselvallig weekend: we zagen heel wat positieve elementen van het team en de rijders, maar we behalen weer maar eens niet het verhoopte resultaat. Iedereen kon zien dat de Audi’s niet over dezelfde snelheid beschikken als hun tegenstandanders en dat is niet voor het eerst. Alle partijen die betrokken zijn in het kampioenschap moeten de gegevens grondig analyseren na deze afspraak en vervolgens gepaste maatregelen treffen.”
Charles Weerts: “Mij goed geamuseerd in de aanvangsfase van de race”
Hij was een van de hoofdspelers in de aanvangsfase van de 1000 Km van Paul Ricard. Charles Weerts toonde, strijdend tegen rijders die veel meer ervaring hadden, dat hij zonder twijfel zijn plaats waard is in het peloton van de Blancpain GT Series. Hij maakte enkele schitterende inhaalbewegingen en reed aan de poort van de Top 5. “We kenden een goede kwalificatie met een 12e plaats, die na het toepassen van straffen werd omgezet in een 10e positie op de startgrid”, verklaart de voormalige eenzitterpiloot.
“Door onze eerste pitstop uit te stellen, lag ik op een bepaald ogenblik zelfs 2e. Ik moet zeggen dat ik me goed geamuseerd heb en dat ik tevreden ben van mijn prestatie. Nadien kenden we wat pech tijdens een neutralisatie onder Full Course Yellow. Ik zat vast achter een wagen die lek stond en traag reed, waardoor ik veel tijd verloor. Nadien was het veel moeilijker om tijdens de tweede wedstrijdhelft terug op te rukken en zijn we eigenlijk min of meer op dezelfde positie gebleven.”
Dries Vanthoor: “De blik reeds op de volgende wedstrijd”
Nadat hij hulpeloos moest toekijken bij het ongeval van zijn teamgenoot Ezequiel Perez-Companc, nam Dries Vanthoor het stuur van de Audi R8 LMS #2 niet meer. “Alles liep eigenlijk op wieltjes bij de trainingen en we konden onze wagen verbeteren met enkele kleine wijzigingen”, vertelt de Belgian Audi Club-rijder.
“De kwalificaties waren echter hectisch. Ik kon geen vrije ronde vinden en bovendien geraakte een aerodynamisch element aan de linker voorkant van de wagen beschadigd na een contact met een van de “floppys” die men gebruikt om de limieten van de piste te handhaven. Tijdens de race zelf was er dan dat verschrikkelijke ongeval van Ezequiel waarbij onze wagen volledig vernield werd. Het belangrijkste is vanzelfsprekend dat mijn teamgenoot er zonder veel erg van af komt. We weten allemaal dat dit soort dingen kunnen gebeuren in de autosport… Ik ben dus reeds gefocust op de volgende race.”
Bron: pb belgian audi club
Foto’s: pb belgian audi club