Amper één week na de festiviteiten in het kader van de Grand Prix van België in Francorchamps, nam John Wartique deel aan de laatste race van de GP3-Series op de piste van Monza. Het is een zeer specifiek circuit waar de wagens rijden met een minimum aan neerwaartse druk om een hogere topsnelheid te bekomen. “Ik moet toegeven, een dergelijke remkracht hebben met zo weinig downforce, dat is iets zeer bijzonder”, verduidelijkt John Wartique. “En met slechts één vrije trainingssessie is het niet eenvoudig om met deze wagen het onderste uit de kan te halen. Maar David Hayle, de verantwoordelijke van het Atech CRS Grand Prix team, is tevreden over mijn eerste rondes hier. Een eerste seizoen in de éénzitters zal ik wel niet meer meemaken, maar ik moet zeggen dat Monza iets heel anders is dan alle circuits die ik tot nu toe heb gedaan…”
Het werd een leerproces dat John verderzette doorheen de kwalificatiesessie. Hij haalde zonder ophouden de tijden naar beneden om uiteindelijk te stranden op 1,6 seconden van de pole position, op de 10de startrij… “In samenspraak met het team probeerden we om de kwalificatie af te werken met een minimum aan benzine”, vervolgt John. “Bij mijn laatste doorkomst in de Parabolica stotterde de motor even en dat kostte me waarschijnlijk een paar tienden! Als je het klassement bekijkt dan zie je dat de minste hapering betaald wordt. Tussen de 8ste en de 20ste plaats zit er slechts 8/10de van een seconde. Het belangrijkste was dat we onze topsnelheid hebben teruggevonden die we in Spa misten. Dat stemt me optimistisch voor de races…”
De eerste manche werd op zaterdag gereden en Wartique was vastbesloten die met grote trom aan te vangen. Maar de start van de race verliep lastiger dan verwacht. Op het moment dat de start wordt gegeven valt de bolide met nummer 30 stil. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen verklaring voor heb”, zegt de rijder. “Ik had het gas volledig ingedrukt en op het moment dat ik de koppeling moest lossen, viel ik stil. Dat is mij nog niet eerder gebeurd met deze wagen. Het vervolg kan je dan wel raden op dit circuit. Ik kwam over de finish in 17de positie. Ik verzamelde opnieuw veel wedstrijdkilometers en maakte verder geen fouten. We gaan ons concentreren op de tweede race van het weekend. Al bij al waren mijn tijden nog bemoedigend, zeker als je ze vergelijkt met die van mijn ervaren teamgenoot Tamas Pal Kiss.”
Maar op zondagmorgen is het opnieuw bij de start dat alle kansen van John gefnuikt worden…ook al had hij er deze keer helemaal niets mee te maken. “De rijder voor mij raakte betrokken bij een aanrijding en dat verplichtte me in de remmen te gaan om een ongeluk te vermijden. Ik vertrok vanuit laatste positie om de race te beëindigen op de 18de plaats. Dat was uiteraard niet het resultaat dat ik voor ogen had toen ik hier aankwam maar ik moet het positief bekijken. Ik heb dit weekend kennis gemaakt met een nieuw stuk van dit hoogstaande kampioenschap. Rome werd ook niet op één dag gebouwd en na deze 5 meetings van de GP3 Series ga ik me concentreren op het vervolg van mijn parcours. Ik moet uiteraard deze eerste ervaringen in de internationale éénzitterij meenemen naar de volgende etappe. De winter zal lang zijn, maar ook zeer leerrijk…”