De Britse GP2-coureur Oliver Rowland heeft op de Red-Bull-Ring in Oostenrijk zijn tweede podium van het seizoen behaald. Zijn tweede plaats in de sprintrace van zondag was zijn beste GP2-resultaat tot nu toe. De coureur van MP Motorsport staat nu op korte afstand van de leiding in het kampioenschap.
Nadat hij op zaterdag al zesde werd in de hoofdrace, reed Rowland in de verregende sprintrace naar de tweede plaats en daarmee een vijfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.
Rowland heeft nu evenveel punten als Artem Markelov, die alleen dankzij een eerdere overwinning vierde in het klassement staat, maar is ook maar twee punten verwijderd van de nummer twee in het kampioenschap. De Brit leeft nu met vertrouwen toe naar zijn thuisraces, die komend weekend op het circuit van Silverstone plaatsvinden.
De Nederlander Daniël de Jong kwam naar Oostenrijk na een uitstekend optreden in de straten van Baku, maar maakte in Oostenrijk een minder gelukkig weekend mee. Zijn beste resultaat was een 14e plaats in de hoofdrace van zaterdag.
“Oli deed het uitstekend op het opdrogende circuit, om zo in de sprintrace als tweede te eindigen”, aldus Sarah Shaw van MP Motorsport. “Het is zijn beste resultaat in de GP2 en hij staat er nu uitstekend voor in het kampioenschap. De hoofdrace was een behoorlijke uitdaging met de wisselende omstandigheden en ook de rode vlag. Het was aan het eind echt een idiote race!”
“Het is jammer dat het weekend niet zo gladjes verliep voor Daniël. Om eerlijk te zijn had hij behoorlijk wat pech. Maar we gaan nu naar Silverstone in het vertrouwen dat we opnieuw kans maken op het podium. Het is ons doel om met beide coureurs weer in de punten te rijden.”
De sprintrace op zondagochtend begon achter de safetycar, terwijl het nog steeds licht regende op het doorweekte circuit. In de vierde ronde kon het racen echt beginnen. Rowland behield aanvankelijk zijn derde startpositie, maar na een paar bochten moest de safetycar weer naar buiten komen vanwege een auto die in de grindbak was beland.
In de zesde ronde begon de actie weer. Rowland zocht een paar ronden lang naar een weg langs Norman Nato, wat hem uiteindelijk in de achtste ronde lukte. De Renault-junior ging met een mooie inhaalactie aan de Fransman voorbij.
Rowland zette vervolgens de snelste ronde van de wedstrijd in de negende ronde, maar in het middendeel van de wedstrijd liep leider Jordan King weer uit op zijn landgenoot. Het circuit begon toen al een beetje op te drogen. Een safetycarperiode gaf sommigen de kans om naar slicks te wisselen, maar de kop van het veld bleef op regenbanden staan. Rowland behield zo zijn tweede plaats tot aan de finish aan het eind van de 28e ronde.
Vanaf de 14e plaats op de grid werd De Jong in de eerste raceronde drie plaatsen teruggezet en verloor meer plaatsen tijdens de vroege safetycarfase. De Nederlander pakte al snel de 18e plaats terug en begon toen Marvin Kirchhöfer aan te vallen.
In de 14e ronde pakte De Jong de 17e plaats en daarna nog eens twee plaatsen toen anderen onderuitgingen in de lastige omstandigheden. Toen de safetycar in de 22e ronde naar buiten kwam, hoorde De Jong bij de coureurs die de gok namen om naar slicks te wisselen. Het leek de beste keuze, maar er was niet genoeg tijd meer om van te profiteren. De Jong finishte als 20e.
Op zaterdag vertrok Rowland vanaf de zevende startplaats. Even pakte hij de zesde plaats, maar de Engelsman werd teruggezet naar de tiende plaats toen hij door een opponent werd klemgezet. In de achtste ronde schoof hij op naar de negende plaats, waarna de weersomstandigheden een rol begonnen te spelen: tussen de tweede en derde bocht van het circuit begon het te regenen.
Sommige coureurs besloten om naar regenbanden te wisselen, maar Rowland bleef net als de meeste koplopers op slicks. In de listige omstandigheden gleed Pierre Gasly vanaf de eerste plaats uit de wedstrijd. Dat leidde tot een neutralisatie. Zo stond Rowland achtste – en kort daarna zesde, toen twee rivalen besloten om tijdens de safetycarperiode banden te wisselen.
Meteen na de herstart in de 22e ronde liet Rowland twee ongelooflijke inhaalacties zien om naar de vierde plaats op te klimmen. Een ronde later pakte hij zelfs de derde plaats. Daarna kwamen zijn tegenstanders terug, waardoor hij voorafgaand aan een tweede safetycarperiode in de 28e ronde naar de zevende plaats werd teruggezet.
De meeste coureurs gingen naar binnen om banden te wisselen, maar na een ongeluk in de pitstraat met Artem Markelov volgde de rode vlag. Na een halfuur vertraging ging de race weer van start. In de slotfase klom Rowland nog even op naar de vijfde plaats, om uiteindelijk als zesde te finishen.
De Jong vertrok vanaf de 19e positie en won twee plaatsen in de openingsronde. In de negende ronde greep de Nederlander de 16e plaats en een ronde later de 15e stek. Een remfoutje in de 13e ronde zette hem weer een plaats terug voordat hij vier ronden later naar binnen kwam voor regenbanden.
Net op dat moment kwam na Gasly’s spin de safetycar naar buiten. Omdat het ophield met regenen, bleek De Jongs keuze voor regenbanden niet te werken – al schoof de Nederlander wel terug de top-15 binnen voordat hij besloot om weer binnen te komen, nu voor slicks.
Na de laatste herstart zat De Jong wel in de vierde auto achter de safetycar, maar op een ronde achterstand. Nadat hij de rest van het veld voorbij had gelaten, eindigde hij de race op de 14e plaats.
MP Motorsport reist nu meteen door naar Engeland voor de negende en tiende wedstrijd van het GP2-seizoen. Die vinden op 9-10 juli plaats op het circuit van Silverstone.
GP2-rijderskampioenschap 2016 (na acht wedstrijden):
5e Oliver Rowland, 54 punten; 18e Daniël de Jong, 6 punten
GP2-teamkampioenschap 2016 (na acht wedstrijden):
7e MP Motorsport, 60 punten
Bron: pb mp motorsport
Foto’s: pb mp motorsport