Norman Nato heeft enigszins verrassend de Main Race in de GP2 van Spanje gewonnen. De Fransman bleef in een race die door drie safetycars werd geplaagd Canadees Nicolas Latifi en polesitter Pierre Gasly voor. Daniel de Jong eindigde als 15e buiten de punten.
Bron bericht: GPPits.net
Het hele weekend leek alles de kant van Prema en Gasly op te vallen. De Fransman was het snelst in de trainingen en won ook de kwalificatie. Nato bewees dat zijn tempo in de tests eerder dit jaar geen “gloryruns” waren, want hij was sneller dan beide DAMS-coureurs Latifi en Alex Lynn en ART-kopman Sergei Sirotkin. Oliver Rowland zette de snelste MP auto als 7e op de grid. De Jong vertrok als 17e.
Bij de start was Gasly ook het snelste weg, terwijl achter hem een mindere start van Nato een klein mêlee uitlokte: Latifi moest zich met hand en tand tegen Lynn verdedigen terwijl Sirotkin hen allebei tegelijk te grazen nam en naar drie schoof. De beste starter was nota bene Sergio Canamasas, die optimaal profiteerde van wielspin bij Luca Ghiotto en meteen vijf man inhaalde. Canamasas’ teamgenoot Marvin Kirchhöfer probeerde dat buitenom na te doen, maar hij ging te wijd door het gras, waardoor hij alleen naast de Italiaan kwam in bocht 1. Dat ging mis in bocht 3 en de Duitser schoot Ghiotto zo de baan af in de bandenstapels.
Haast u langzaam
Dat bracht eerst een Virtuele Safety Car op de baan en toen dat te lang duurde kwam er een volledige safetycar. Aan het eind had Gasly goed op zitten letten en kon gestaag weglopen bij de rest, met Nato en Sirotkin op korte afstand. Intussen was Jordan King het slachtoffer van zijn eigen emoties. De Engelsman werd vlak voor de VSC inging door Canamasas gepasseerd, die zo de top8 binnenschoof. King beklaagde zich er luid over en ging na de groene vlag furieus op jacht naar de Spanjaard. Hij verremde zich helaas twee keer en viel daardoor nog verder terug als 12e.
Lang bleef het vooraan hetzelfde: Gasly voor Nato en Sirotkin, maar het was Sirotkin die de standoff brak met twee mislukte inhaalpogingen op Nato. Bij de tweede ging de Rus te vroeg op het gas en spinde in bocht 2. Omdat de motor ook nog afsloeg bleef de ART auto midden op de weg staan en moest de Rus zeer teleurgesteld uitvallen. De safetycar kwam opnieuw de baan op. Gasly en Nato profiteerden meteen met een pitstop, evenals Latifi en Artem Markelov.
In het zicht van de haven
Nadat Sirotkin’s auto was opgeruimd viel op dat Gasly zijn banden niet zo goed had opgewarmd als Nato. Het verschil in de eerste volle ronde was bijna 0.6 sec. Nato liep heel rap in op zijn landgenoot en bij de ingang van de stadionsectie ging de Racing Engineering rijder hem voorbij. En het werd nog erger voor Gasly, want hij kon het tempo van Nato überhaupt niet bijhouden en viel terug in de klauwen van Latifi, die een rondje wachtte en toen Gasly ook de tweede plaats afpakte. Achter hen was Markelov aan een flink gevecht met Canamasas bezig, die zich zoals gewoonlijk met hand en tand verdedigde, maar toch moest capituleren en zowel de Rus als Lynn langsliet.
De redding voor Gasly’s podiumkansen was een botsing. Antonio Giovinazzi was in gevecht met Rafa Marciello om plaats 8 en de reverse grid pole, toen Giovinazzi te laat remde en zijn landgenoot eraf ramde. De derde safetycar kwam eruit en aangezien de race al op tijd was overgeschakeld door de eerdere twee races, besloot men geen laatste ronde onder SC te rijden en meteen Nato als winnaar af te vlaggen, Latifi werd tweede, Gasly redde een derde plaats met een kleine voorsprong op Markelov en Lynn. Canamasas rondde een verrassend goede race af van 13e naar 6e aan de finish en King eindigde alsnog zevende. Voor de pole in de sprintrace zou Giovinazzi in aanmerking komen als achtste, als hij geen penalty voor de botsing met Marciello krijgt
Stand na 1 race:
1 N. Nato 27
2 N. Latifi 19
3 P. Gasly 18
4 A. Markelov 12
5 S. Canamasas 10
6 A. Lynn 8
7 J. King 6
8 R. Marciello 4
9 G.Malja 2
10 O. Rowland 1
GP3: Leclerc drukt zijn stempel op het weekend
In de eerste GP3 race heeft Charles Leclerc laten zien meteen een kandidaat voor het kampioenschap te zijn. De Monegask startte als tweede op de grid achter DAMS rijders Jake Hughes en Kevin Jörg en voor zijn Japanse stalgenoot Nirei Fukuzumi en pakte al in de bocht naar run 1 de leiding over. Voor Jack Aitken was de race met een stall op de grid vlug gelopen, de Engelsman kon nog wel uitrijden, maar had geen kans op punten meer. De hele rest van de race wist Leclerc Hughes achter zich te houden en uiteindelijk meer dan vijf seconden bij Hughes weg te lopen. Fukuzumi pakte al in de beginfase de derde plaats van Jörg over en verdedigde die netjes tot de finish. Ook Antonio Fuoco kwam Jörg voorbij en vormde samen met o.a Alex Albon, Nyck de Vries en Oscar Tunjo een treintje dat op meer dan 10 tellen van de top 3 rondreed.
De Vries was als elfde vertrokken, wist in het melee na de start 2 plaatsen goed te maken en bleef de hele rest van de race achter Tunjo op negen rijden, wat hem toch twee punten opleverde. Voor Stein Schothorst was de race geen punten waard. Hij liet net als Aitken zijn auto afslaan, kwam nog wel op gang, maar stond na een heel langzame ronde alsnog in de pits. Hoewel hij daarna nog een paar rondjes reed om te checken of alles weer werkte, werd de auto daarna weer in de pits geparkeerd. Morgen weer een kans
Stand na 1 race
1 C. Leclerc 27
2 J. Hughes 22
3. N. Fukuzumi 15
4. A. Fuoco 12
5. K. Jörg 10
9. N. de Vries 2
Bron: A. Hendrix
Foto’s: zie onderschrift