Eindelijk is Pierre Gasly erin geslaagd, de Fransman in RBR-dienst won zaterdag de mainrace. Jordan King pakte op zondag zijn tweede sprintrace na eerder al in Oostenrijk te hebben gewonnen. Oliver Rowland bezorgde MP Motorsport in beide races een podium als derde en neemt zelfs de leiding over in het algemeen klassement.
Terwijl vorig jaar alles om Stoffel Vandoorne draaide die als enige de racewins aan elkaar reeg, is dit jaar het kampioenschap veel spannender. Zeven verschillende racewinnaars hadden we tot aan Silverstone, twaalf man hebben er al op het podium gestaan in acht races En leider in de stand is Rafa Marciello die geeneens een race heeft gewonnen! Zelfs Sean Gelael stond in Oostenrijk op het podiuma achter teamgenoot Mitch Evans.
In de kwalificatie voor de mainrace werd het heel close tussen Norman Nato en Gasly. Niet zozeer vanwege de 2 tienden die de twee Fransen uiteindelijk scheidden, maar vanwege een onderzoek naar Nato. De Racing Engineering coureur zou zijn snelste tijd namelijk hebben gezet in dezelfde ronde waarin Rowland stilviel in The Loop, waardoor er een rode vlag werd gezwaaid. Nato bleek nét over de lijn te zijn gekomen toen dat gebeurde, waardoor zijn tijd bleef staan. Gasly vertrok als tweede, voor Nicolas Latifi en Marciello. Rowland startte dankzij zijn pech als tiende, teamgenoot Daniel de Jong kwam tot een achttiende tijd.
Race 1: Veel entertainment, nul brokken
Nato had voor de zekerheid bij de start zijn auto wat scheef gezet om een charge van Gasly op te vangen, maar het was niet nodig. De Racing Engineering auto kwam uitstekend weg, terwijl Gasly veel wielspin had en meteen gezelschap van de rest van de grid kreeg. Gelukkig kon de Fransman zich tegen Jordan King verdedigen voor hij besloot een vroege pitstop te maken en de softs (waarmee hij een betere start hoopte te hebben) voor hard te wisselen. Datzelfde deden ook Rowland en Antonio Giovinazzi. De Italiaan had bij de start een aantal plaatsen verloren met wielspin, maar kwam na de eerste korte stint weer goed opzetten door het middenveld.
Vooraan leverde intussen Artem Markelov een mooie show af. De Rus schoof een paar plaatsen op door alle vroege pitstops en liet co-commentator Davide Valsecchi helemaal in de stress schieten met een dubbele actie op Marciello én Evans in Stowe corner. Hij leek een vergelijkbare strategie met Monaco te hebben gekozen, zolang mogelijk buiten blijven, en in de laatste zeven ronden stoppen. Het ging helaas mis bij de stop, want de linkervoorband wilde er niet ineens om, waardoor Markelov pas als 12e de baan weer op kwam. Ook King verloor veel tijd met een probleem linksachter in zijn stop.
Na het wegvallen van die twee was het vrije baan voor Gasly, die een flinke voorsprong kon nemen op Rowland, omdat die zich stevig tegen Giovinazzi moest verdedigen. De Brit hield het lang vol, maar in de voorlaatste ronde maakte de Italiaan een keurige actie buitenom in Vale, waar Rowland geen antwoord meer op had. Gasly wint de race met 9.4 sec voorsprong, Giovinazzi tweede en Rowland derde. Later kreeg de Brit nog vijf strafseconden voor het niet respecteren van tracklimits, maar dat had geen gevolgen voor zijn uitslag. Evans kwam als vierde binnen en Luca Ghiotto maakte een slechte kwali als 21e goed met een inhaalrace die hem uiteindelijk als 5e liet finishen. King redde nog enigszins de meubelen door de pole voor de sprintrace te pakken als 8e, Markelov pikte nog een puntje mee als tiende. Ongelofelijk maar waar, iedereen kwam aan de finish, ondanks vele duels op de baan.
https://www.youtube.com/watch?v=JAqDi_r9-VE
Sprintrace: late regen laat King niet van de kook raken
In de GP2 besef je dat je iets fout hebt gedaan als je in beide races op de eerste startrij staat. Nato was namelijk als 7e binnengekomen in de mainrace, één plaats voor King. Het lijkt er opnieuw op dat Racing Engineering wel de snelheid heeft in de auto, maar dat de banden nog steeds te snel opgemaakt worden, vooral door Nato. King had een goede start, maar Rowland had een bliksemstart en passeerde Ghiotto voor de vijfde plaats. Helaas kon hij daarna niet verder omhoog komen en moest toezien hoe Ghiotto hem weer terugpakte. Nobu Matsushita had een wat onopvallende race op zaterdag, maar dankzij een goede start klom hij op naar plaats 2.
Vooraan werden de gaten even te groot voor inhaalacties, maar in het middenveld waren opnieuw Markelov en Sergio Canamasas de smaakmakers. De Rus zat op de grid nog dreigend het Darth Vader theme uit Star Wars te neuriën, maar hij kon de Dark Side niet aanwenden om de Spanjaard opzij te zetten. Sterker nog, Canamasas reed een voorbeeldige race, stevig verdedigend tegen Gasly en Marvin Kirchhöfer, zelfs aanvallend tegenover Arthur Pic én Markelov, want die was de Carlin-rijder toch een halve ronde voorbij gekomen, om in Vale buitenom weer gepasseerd te worden. Rowland mocht héél dankbaar zijn dat Sergio zo zijn best deed, want daardoor bleef de Fransman te lang in de middenmoot rijden om nog voor het podium gevaarlijk te worden.
King had op dat moment dominant de leiding in handen, maar Ghiotto kwam met rasse schreden naderbij, stoof eerst langs Nato en daarna Matsushita. De Japanner viel terug in de klauwen van Rowland, terwijl Ghiotto doorstoomde en een halve seconde achter de Brit bleef rijden. “Leave me alone, guys,” was King’s antwoord op de radio toen men hem dat meldde. Gelukkig hoefde King niet om de Italiaan te gaan stressen, want vervolgens liep hij per ronde twee tiende weg omdat de banden van de Trident op begonnen te raken. Doordat het laat in de race nog ging regenen werd het nog even heel spannend, maar King wist glibberend en wel de eerste plek vast te houden en na Oostenrijk zijn tweede sprintrace te winnen, tevens de tweede coureur pas dit jaar die meer dan één race wint. Ghiotto kwam op een halve seconde als tweede binnen.
Daarachter werd het weer Rowlands vriend. De Brit drong zo aan bij Matsushita dat de Japanner zich verremde en van drie naar vijf terugviel, terwijl ook Nato van de baan spinde onder invloed van de regen. Daardoor schoof de MP Motorsport coureur ineens door naar drie, maar hij moest tot op de laatste centimeter knokken met Giovinazzi om zijn tweede podium van het weekend veilig te stellen. Het verschil op de lijn tussen de MP en Prema-auto was 0.122 sec. Gasly kwam na zijn gestoei met Canamasas net zo moeilijk langs Kirchhöfer en strandde uiteindelijk op plaats zeven, niet genoeg om de leiding over te nemen in de stand. Voor Sirotkin lijkt de jacht op het kampioenschap nu al hopeloos. De Rus finishte als 18e op zaterdag en werd na een botsing en spin met Markelov als 21e afgevlagd. Daniel de Jong reed anoniem rond in Engeland en kwam als 19e en 16e binnen.
Stand na vier raceweekends
1. O Rowland – 79
2. A. Giovinazzi – 78
3. P. Gasly – 74
4. R. Marciello – 72
5. M. Evans – 70
6. J. King – 65
=. N. Nato – 65
7. A. Markelov – 55
8 A. Lynn – 51
9. N. Matsushita – 46
10. S. Sirotkin – 40
Het blijft superspannend aan kop met Hongarije in het vooruitzicht. Rowland en Giovinazzi zijn het meest consistent op dit moment met slechts één punt verschil. Gasly staat door wat wisselvallige uitslagen iets verder weg, maar net als Marciello en Evans ligt hij nog binnen schootsafstand. Snelste daler van de afgelopen weken is Markelov op zeven, die aan het begin van het weekend in Oostenrijk de leiding nog had. De beide ART rijders mogen zich op 9 en 10 ook wel achter hun oren krabben, want zelfs met zijn tweeën hebben ze na vijf raceweekends 66 punten minder bij elkaar geraapt dan Vandoorne vorig jaar in zijn eentje.
GP3: Leclerc en Albon 1-2 in de stand na goed weekend
Na een lange pauze en een test kwam ook de GP3 weer in actie . In Oostenrijk al had Charles Leclerc laten zien dat hij een gevaarlijke klant voor de titel is met een overwinning in race 1. Teamgenoot Alex Albon kwam in beide races tot een tweede plaats en Nyck de Vries zette de derde ART in race 1 op het podium (in race 2 werd hij vierde). Alleen nummer vier Nirei Fukuzumi lijkt na een goed begin het tempo van de andere drie ART’s niet echt meer te volgen. In Silverstone was het Albon die in wisselende omstandigheden de pole pakte voor Leclerc, Sandy Stuvik.en Arjun Maini. Maar omdat Leclerc nog een gridstraf had uitstaan voor een botsing met Jake Dennis in Oostenrijk, hadden we ineens een Thaise eerste rij omdat Stuvik een plek opschoof. De Vries moest na een slechte timing helaas als twintigste starten, Stein Schothorst vertrok als 18e.
In de start was Albon uitstekend weg en had al snel een gaatje getrokken naar de beide Tridents van Stuvik en Antonio Fuoco. De Italiaan had even wat tijd nodig om zijn teamgenoot in te halen, maar na acht ronden lukte dat ook. Helaas was Leclerc inmiddels opgestoomd naar vier en pakte zowel Stuvik als Fuoco in een paar ronden, al maakte Fuoco het hem heel moeilijk in Club corner. Albon hoefde daarna eigenlijk alleen maar uit te rijden, want hoewel Leclerc nog twee tellen inliep op de Thai, was er nog 1.6 sec over, waardoor Albon zijn “thuisrace” won (hij is in Londen opgegroeid). Leclerc werd tweede en Fuoco pakte de derde plaats. De Italiaan kreeg nog druk van Jake Hughes, maar die kreeg voor een losse achtervleugel de meatball-flag en besloot vrijwillig uit te vallen omdat punten er toch niet meer in zaten.
De Vries maakte een mooie show van zijn inhaalrace. De Fries stoof makkelijk door het achterveld, tot hij letterlijk tegen Fukuzumi aanliep in Brooklands omdat beiden elkaar raakten. Gelukkig kon de Vries zijn jacht voortzetten en wist er nog een vijfde plaats uit te slepen. Schothorst kwam slechts tot een 14e plaats, de pole voor race 2 ging naar Maini die als achtste binnen was
verwarring bij de finish
Bij de start van race 2 was Stuvik veel beter weg dan Maini, maar het was Alex Palou die vanaf plaats 10 door het veld sneed en na een paar ronden de leiding overnam. Het was duidelijk dat de Spanjaard veel meer op regen / natte baan had gegokt dan de rest en dat wierp zeker in het begin zijn vruchten af. De Vries had ook een goede start, maar raakte in de clinch met Ralph Boschung, waardoor hij van vier naar zeven terugviel en tevens vijf strafseconden kreeg.
Leclerc ging al net zo rap door het veld als Palou en sloot halverwege de race aan toen een virtuele safetycar de zaak even lamlegde. Nadat Giuliano Alesi’s auto was opgeruimd ging het verder en liet Leclerc Palou vier ronden lang niet met rust, maar de Spanjaard verdedigde met hand en tand zijn (waarschijnlijk) enige kans dit jaar een podium te halen. Daardoor kon Fuoco inlopen op de Monegask en hem in Stowe buitenom passeren. Ook De Vries kende nog een mooie slotfase en deed Fuoco’s passeeractie na, maar het zou helaas geen podium opleveren.
Eén ronde voor de tijd van de race verstreken was, werd namelijk de vlag al gezwaaid. Niemand zag het, of niemand wilde het zien, of misschien spoorden de teams hun rijders via de radio aan om door te rijden, maar het gooide de boel in de war. De wedstrijdleiding besloot wegens tijdoverschrijding van de race de uitslag van één ronde terug te kiezen en Fuoco werd uiteindelijk als winnaar uitgeroepen, voor Palou en Leclerc. Door zijn straf viel De Vries terug naar plaats acht. Andere opvallende namen waren Santino Ferrucci, die zich van 12 naar 4 opwerkte en Schothorst die als vijfde voor het eerst punten scoort in de GP3.
Stand GP3 na drie raceweekends:
1. C. Leclerc – 86
2. A. Albon – 84
3. A. Fuoco – 72
4. N. De Vries – 42
5. R. Boschung – 38
16. Schothorst – 6
Leclerc en Albon vormen een heel contrast met de GP2-afdeling met in totaal 170 punten, Leclerc doet het nét twee punten beter op dit moment. Fuoco is nog in schootsafstand, De Vries heeft al een veel groter gat weg te werken van dertig punten richting de Italiaan. Het volgende Gp2/Gp3 raceweekend is over twee weken in Hongarije.
Bron tekst: GPPits.net