Antonio Giovinazzi wint van pole de Gp2 main race in Baku. Als je het zo neerschrijft klinkt het als een ABC-tje, maar de Italiaan moest er heel hard voor werken, te midden van een startcrash , safetycars en stomme ongelukken. Beide MP Motorsport auto’s waren als vierde en achtste goed voor punten.
De kwalificatie voor de GP2 moest even worden uitgesteld, want de kerbstones lieten op verschillende plaatsen los en konden met scherpe schroeven voor lekke banden zorgen. Dus werden er nepkerbs geverfd en kon aan het einde van de vrijdag toch nog gekwalificeerd worden. Al in de trainingen moesten een aantal rijders van de escaperoads gebruik maakten, waar Jordan King zelfs bijna een busje raakte dat in bocht 3 stond geparkeerd. Philo Paz Armand heeft blijkbaar Max Verstappens race in Monaco zitten kijken, want de Indonesiër hing zowel in de training als in de kwalificatie de auto in de muur, Ook Daniel de Jong stond een keer in de escape road.
Het lijkt erop dat degenen die in de F3 in Macau goed voor de dag kwamen ook in Baku. Giovinazzi was de snelste in de training en was in de eerste run van de kwali ook veruit de snelste van het veld. Sergei Sirotkin kwam in de tweede run even aan de leiding, maar de Rus werd overspoeld door opnieuw Giovinazzi en Nobu Matsushita. Rafa Marciello en Oliver Rowland kwamen net een paar duizendsten te kort. Daniel de Jong timede slecht door alle gele vlaggen en zijn eigen fout, en startte de race als 17e.
Lisboa-taferelen bij de start
De start van de race zorgde voor flink wat discussie. Nog in de opstelling riep King omineus “I’m next to that dangerous guy.” doelend op Sergio Canamasas en de eerste bocht is een haakse linkerbocht die veel wegheeft van een gespiegelde versie van “Lisboa”, dus gaan we die nu zo noemen. En de Spanjaard zou een rol in de eerste bocht vertolken. Giovinazzi verprutst zijn start waardoor hij opgevreten wordt door de meute en Matushita duikt als eerste “Lisboa” in, voor Marciello en Rowland. Gasly probeert véél te fanatiek terrein te winnen en tikt zijn landgenoot achterstevoren. Hij remt af en daardoor kan Canamasas hem niet meer ontwijken, knalt bovenop de Prema-auto. Gasly staat naderhand veel misbaar te maken, maar het begon allemaal met zijn domme tik tegen Nato.
Achter hen gaan Sean Gelael en Nicolas Latifi wijd, terwijl Alex Lynn en Sirotkin proberen het drama te ontwijken. De Rus komt er langs, maar Lynn wordt door de tweede Carlin van Marvin Kirchhöfer aangereden en verdwijnt in de boarding. Latifi kan nergens heen en laat de motor afslaan. Uit dat mêlee komt alleen Gelael weer weg, voor de rest is het klaar en mogen de hulptroepen gaan opruimen. Als Gasly de opvolger van Sainz óf Kvyat bij STR moet worden volgend jaar, dan vrees ik dat het vat even leeg is.
https://www.youtube.com/watch?v=KWJdfF0M-cQ
Na de opruimwerkzaamheden begon Matsushita als leider, maar hij kreeg flink weerwerk van Marciello, die hem zelfs al heel vlug passeerde na een mooie slipstream over start-finish. De Japanner betaalde met gelijke munt een ronde later, terwijl achter hen Rowland aan het knokken was met Giovinazzi en Markelov. Een tweede safetycar kwam naar buiten toen Paz Armand een record van Verstappen evenaarde, drie keer in de muur in één weekend. De Indonesiër heeft morgen een kans in de sprintrace om voor de vierde keer te crashen en het record te pakken, we wensen hem succes.
Wie is er bang voor de VSC?
Tijdens die tweede safetycar kwam bijna het hele veld binnen voor een vroege stop, behalve Nabil Jeffri. De Maleisiër besloot door te gaan en kwam zo op twee te rijden achter Marciello. Matsushita deed zijn best om de Arden-auto te passeren, maar ging zelf wijd en moest Luca Ghiotto, Rowland én Giovinazzi. Ghiotto hield het lang vol met verdedigen tegen zijn achtervolgers, maar op het rechte stuk hadden de Prema en MP auto veel minder vleugel staan en alle terrein dat de Trident in de bochten won verloor hij nu DRS was ingeschakeld
Kort daarna weer een safetycar, dit keer voor Arthur Pic die eerst Markelov aantikt en dan zelf in de boarding landt. De Rus moet een paar bochten later met een beschadigde ophanging stoppen. Opvallend dit keer dat er geen Virtuele Safetycar meer werd gebruikt, men was echt zenuwachtig geworden van de verrassende uitslag in Monaco en hield het bij gele vlaggen of meteen de officiële safety car. Al zorgde het wel soms voor problemen als de baan vrij was gegeven maar op twee plaatsen er nog steeds SC-borden en gele vlaggen werden getoond.
Na die tweede SC kwam King pas binnen voor zijn stop (veel te laat) en was verder geen factor meer voorin. Marciello werd vooraan ingelopen door Rowland en Giovinazzi en nadat de Italiaan de Brit had losgereden, moest zijn landgenoot er binnen een paar ronden ook aan geloven. Jeffri vocht intussen wat hij kon om punten te halen, maar helaas verremde de Maleisiër zich en moest uitvallen. Het veld kwam voor de laatste keer bij elkaar door een SC omdat vervolgens de Racing Engineering auto’s van King en Nato in elkaar bleven haken. Zoals King op de radio zei: ”Ik had m overal verwacht op de straights en toen bleef ie zitten. Waarom valt ie hier nu aan?”
Iedereen punten
MP nam vervolgens een gok door De Jong op dat moment voor zijn stop binnen te halen en ook King kwam binnen. Er wordt soms geringschattend over De Jong gedaan, die al zo lang in deze klasse rondrijdt, bijna evenlang als Canamasas. Toch sloot ie zonder problemen als 12e weer aan bij het veld op gebruikte ultrasofts, terwijl King zo agressief banden probeert op te warmen dat hij TWEE keer zich verremt en de escaperoad op moet. Geen goede beurt voor de reservecoureur van Manor. Het zorgde ook voor zodanig oponthoud dat de SC langer buitenbleef en pas op twee ronden voor het eind binnenkwam.
In de panische sprint naar “Lisboa” wist De Jong daar goed te profiteren en vier man achter elkaar in te halen. Jimmy Eriksson verremde zich bovendien en King sloot zijn bar slechte race in steil af met een klapper in de muur. De Jong lag te ver achter om Gelael nog in te halen, maar met de achste plaats wachten wel 3 punten én de pole voor de sprintrace. Gelael eindigde als zevende en zal naast m starten. Vooraan moest nog even de racewinnaar worden bepaald, maar Giovinazzi liep in het bochtige deel heel snel weg en Marciello moest zich meer concentreren op verdedigen tegen SIrotkin, die in de laatste kilometer de Italiaan nog verrast en hem de tweede plaats afsnoept. Marciello dus derde, Rowland vierde en Mitch Evans na mooie inhaalacties op Matsushita en Gelael vijfde. De laatste auto over de lijn was Gustav Malja als tiende.
Stand GP2 na vijf races:
1. N Nato – 49 pt
2. A. Markelov – 48 pt
3. R. Marciello – 43 pt
4. A. Lynn – 41 pt
5. O. Rowland – 34 pt
6. P. Gasly – 33 pt
7. N. Matsushita 32 pt
8. A. Giovinazzi – 29 pt
9. M. Evans – 28pt
10. S. Sirotkin – 22 pt
Twee gekke raceweekends en de stand kruipt weer lekker dichtbij elkaar. Nato en Markelov zien Marciello dichterbij komen. Lynn heeft nog een buffer tot Rowland, maar die voert een trein aan die tot Evans doorloopt. Sirotkin eindelijk ook in de top10, benieuwd of hij morgen wat punten goed kan maken, en wie er ongeschonden “Lisboa” door komt.
Bron tekst: GPPits.net
Bron foto: GP2series.com