Antonio Giovinazzi heeft zich in een heel illuster rijtje ex-GP2 rijders geschaard door in Baku de dubbel te pakken met een overwinning in de sprintrace én de main race gisteren. Prema pakte tevens een 1-2 door een goede comeback van Pierre Gasly, terwijl MP Motorsport een goede uitslag in twee herstarts zag verdampen.
Het begon eigenlijk heel rustig. Daniel de Jong op pole met Sean Gelael er naast, daarachter Nobu Matsushita en Mitch Evans. Wat we verwachten gebeurt, Gelael verknoeit de start en ziet Matsushita en Evans langskomen. De Jong was goed weg, maar ook hij wordt nog net door Matsushita in “Lisboa” gepasseerd, waar verder iedereen goed doorheen kwam. Oliver Rowland klom in de eerste ronde op naar de vierde plaats en het enige incident was dat Artem Markelov een stuk voorvleugel verloor op het rechte stuk naar bocht 3.
“Safetycars will breed safetycars” (Dave Addison, btcc commentator)
Dat kwam De Jong heel goed uit, want omdat de rommel verwijderd moest worden, kwam er geen DRS-vrijgave. Evans kon wel inlopen op de Rotterdammer, maar hij kwam op twee rondjes slipstreamen niet echt dichtbij en moest de MP auto toen zelfs laten gaan, waardoor Rowland weer inliep en Rafa Marciello ook mee kwam doen. De Jong kon intussen langzaam inlopen op Matsushita.Alles werd echter anders na zes ronden. Jordan King was nog niet genoeg in beeld na zijn rotslechte eerste race en probeerde Jimmy Eriksson te verrassen in “Lisboa”. De Zweed laat geen ruimte en wordt door King afgeschoten. Sergio Canamasas vermijdt met hard remmen nog net een ongeluk en kan weer achteraan beginnen, want hij was net als achtste de punten binnengereden. Eerste safetycar.
Waar het bij de herstart op misging, is de tactiek van Matsushita, die het tempo aangaf. De Japanner gaf al in bocht 16 volgas en haalde met het complete veld op stoom bijna de safetycar in. Hij moest in de remmen, waardoor De Jong en Rowland links en rechts er om heen wilden. Beide MP-auto’s verremmen zich en De Jong mist Rowland echt op een haar na. Die wordt vervolgens door beide ART’s voorbij gereden, want Sergei Sirotkin was netjes aangesloten. Een paar ronden later dan de tweede safetycar omdat Philo Paz Armand blijkbaar meeleest op deze site en het record van Max Verstappen inderdaad uit de boeken rijdt. Vier keer achter elkaar belandde de gefortuneerde Indonesiër in de muur: training, kwali, main race en sprint race. Hartelijk gefeliciteer en “Terima kasih untuk hiburan” (bedankt voor het amusement)
De tweede safetycar was er helaas een waar een andere Indonesiër opviel, maar niet echt positief. Matsushita reed nu de halve straight rustig maar mist de safetycar-lijn, waarna het veld officieel mag inhalen. O.a. Pierre Gasly, Gustav en de tot dan toe totaal onzichtbare Giovinazzi doen dat, maar Gelael denkt dat hij de leider niet voorbij mag en remt weer. Malja knalt er bovenop, schiet half stuurloos door het veld en ramt Rowland van de baan. Gelael en Evans staan er ook naast, Derde safetycar.
https://www.youtube.com/watch?v=_TyZr1k-iLE
Zowel Gelael als Malja waren witheet na die botsing. Malja omdat Gelael plots remde, Gelael zelf omdat Matsushita niet eerder gas had gegeven (eigenlijk had Gelael m legitiem mogen inhalen maar goed) en na de volgende herstart van de reactie van de Indonesiër er duidelijk een van rancune. Marciello probeerde namelijk de Japanner te verrassen, maar verremde zich en kaatste Matushita er mee af. Applaus van beide Campos rijders en ineens rijdt Gasly aan de leiding. met Giovinazzi op twee. Beide Prema’s reden als 18e en 21e rond na 5 ronden!!
https://www.youtube.com/watch?v=TMG9nieyf2Q
Na al deze chaos waren de laatste ronden zeer ordelijk en rustig. Gasly probeerde weg te lopen bij Giovinazzi, maar die kwam snel dichterbij op de rechte stukken, al kreeg hij in tegenstelling tot de rest van het veld geen DRS. Bij het ingaan van de allerlaatste ronde kreeg hij wél DRS en het was meteen raak, Gasly laat zich piepelen onder druk (alweer!) en “Gio” schuift door naar de leiding. Die geeft de Italiaan niet meer af, waardoor hij de dubbel scoort en we tenminste één door KFC gesponsorde auto hebben die niet in de muur landt of bij een ongeluk betrokken raakt. Je zou in dit seizoen van rijderswissels haast denken dat Dr Marko straks bij Prema op de stoep staat om aan te kondigen dat “Gio” vanaf Oostenrijk de Red Bull auto overneemt van Gasly. Sirotkin werd ondanks een kapotte neus dankzij de “Gelael-herstart” netjes derde.
Voor MP werd de race een teleurstelling. De Jong was na zijn mispeer bij de eerste herstart op 14 geland en kwam daar niet meer weg met volgens mij twee flatspots in de voorbanden. Rowland ging na zijn botsing met Malja nog wel door, maar hij kon alleen De Jong nog inhalen en verremde zich prompt in bocht 2. Einde race, al werd hij nog wel geklasseerd als 15e en laatste. De op papier gevaarlijkste coureur bleek deze zondag de netste, want Canamasas klimt in de laatste ronden nog op van 11 naar 6 zonder noemenswaardige incidenten. Felicidades!
Stand GP2 na 3 raceweekends
1 A. Markelov – 54 pt
2 N. Nato – 49 pt
3 A. Giovinazzi – 46pt
4 P. Gasly – 45 pt
5 R. Marciello – 43pt
6 A. Lynn – 41 pt
7 O. Rowland – 34 pt
8 N. Matsushita – 32 pt
= S. Sirotkin – 32 pt
9 M. Evans – 28 pt
10 J. King – 24pt
Opnieuw gooit een gekke race de stand ondersteboven en is Artem Markelov ineens de leider, voor Norman Nato die dit weekend puntloos blijft. Giovinazzi maakt een geweldige sprong naar plaats 3, ook Gasly maakt vorderingen terwijl Lynn en Rowland wegzakken. De Jong staat dankzij zijn punten gisteren 15e met 6 punten. Het volgende raceweekend is over twee weken in Oostenrijk op de Red Bull Ring. Daar zal ook de GP3 acte de présence geven.
Bron Tekst: GPPits.net
Bron foto: Gp2series.com